Toisaalta kun on tarpeeksi voimaa, suihkari lentää vaikka ilman siipeä. NO WING F15 - CREW STORIES - USS BENNINGTON (uss-bennington.org)
Taitaa olla aika teoreettinen kysymys kaikkiaan. Jos olen oikein ymmärtänyt, Concorde oli ekoja, ellei ihan ensimmäinen "fly by wire"-systeemin käyttäjä, ohjattiin siis täyssähköisesti. Kuvatussa tilanteessa, kaikki moottorit sammutettuina, konetta ei olisi voinut ohjata, koska voimaa ohjauslaitteisiin, siivekkeisiin yms. ei olisi ollut.
Mitähän sä taas oikein selität? Oliko tässä muka jokin laskutehtävä, jossa oli annettu joku muukin lähtöarvo kuin tuo liitoluku? Luuletko, että ainoa tilanne missä lentokoneen moottoreihin voi tulla vika, on maksimilentokorkeus? Itse asiassa, lentomatkan kriittisimmät vaiheet ovat nousut ja laskut. Nousussa voi ”pelikaani lentää turbiiniin”, tai jopa lentäjät voivat laskea koneen painon väärin, ja käyttävät nousussa liian vähäistä moottoritehoa, ja kone sakkaa ja putoaa muutaman kilometrin päähän lähtökentästä. Mikäli kone pääsee normaaliin matkalentokorkeuteen, on melko harvinaista, että jotain vakavaa häiriötä tapahtuisi. Lisäksi, jos kone lentää esim. 18 km korkeudessa, pitää sieltä lähteä tulemaan alaspäin jo melkoisen kaukana määränpäästä. Ilmeisesti Saken ”binäärisessä” maailmassa lentokone voi olla vain joko maan pinnalla, tai maksimikorkeudessa, mutta ei siinä välillä.
Heh, et kai tosiaan kuvittele, että lentomatkustajien henki olisi vain sen varassa, että ovatko lentokoneen päämoottorit käynnissä vai eivät. Sellainenkin keksintö on tehty kuin akku, johon voi varastoida sähköenergiaa, vaikkapa sitä tilannetta varten, jos lentokoneen päämoottoreiden pyörittämät generaattorit eivät jostain syystä toimisi. Lisäksi, ainakin matkustajakoneissa lienee aina jokin varageneraattori, esim. pienen suihkumoottorin pyörittämänä, josta saadaan sähköä vaikkapa hydraulipumppujen pyörittämisen, jotka tuottavat painetta koneen ohjainpintojen liikutteluun. Satuinpa löytämään kuvankin sellaisesta:
No voi hyvänen aika!!!! Tuossa kohtaa oli puhe niistä varsinaisista lentomoottoreista. Enpä arvannut, että joku voi kuvitella, että lentokoneissa ei olisi mitään turvavarustetta päämoottorien sammumisen varalle. Lisäksi, joissakin koneissa on vielä tällainen ”tuulivoimalakin” varasähkön lähteenä:
Totta, tuuligeneraattorit oli Concordeissakin. (Akuilla tuommoista aika isoa lentokonetta ajetaan suunnilleen yhtä pitkälle kuin sähköveturia.) Ram air turbine - Wikipedia
Akkusähköä tarvitaan sen aikaa, että jokin varavoimakone saadaan käyntiin, eli hyvin pian. (Vaikka kyllä akuilla ajellaan jo isoa laivaakin jonkun matkaa. Esim. uusi Vaasaan ja Uumajan välillä ajava autolautta sammuttaa generaattoreita pyörittävät LNG-moottorit hyvissä ajoin ennen satamaa, ja ajaa akkusähkön varassa satamalaiturille ja sieltä pois (osin meikäläisen suunnitteleman elektroniikan turvin ).
Tässäkin lentolaitteessa on suomenkielisiä tekstejä pilottia opastamassa. Toki löytyy myös venäjää. On kyllä varmaan omanlaisensa kokemus istua kököttää tuollaisessa kovasti ahtaassa ohjaamossa ja kiitää parhaimmillaan yli kaksinkertaista äänennopeutta, kun ympärillä on vain tuollaiset ohuehkot pääosin alumiinipellistä valmistetut seinät ja pleksinen kuomu. Puhumattakaan, jos olisi tuon kanssa oikeassa taistelutilanteessa, kun vihulaisia pörrää ympärillä ja jos jonkinlaista ohjusta yrittää posauttaa kulkupelin tuhannen pi**un päreiksi…
î Helppo uskoa, että lentäjältä vaaditaan melko pitkä koulutus. Nuo säätimet taitavat kaikki vielä kuulua siihen lentämiseen, varsinaisia elektronisia taistelujärjestelmiä ei tainnut olla olemassakaan siihen aikaan. Uusimmissa MIG-21BIS koneissa taisi sentään olla tutka ja pimeälentovarustus. Näin ne suhdanteet muuttuvat. Naapuri toimitti meille uusinta hävittäjäkalustoaan - Suomi taisi olla pitkään ainoa maa, joka niitä sai NL:n ulkopuolelle. Tarkoitus oli, että Suomi pystyy pitämään ilmatilansa hallinnassa, eivätkä lännen pommikoneet pääse sen kautta pommittamaan Leningradia. USA ja Britannia taas sitten estivät Suomelta ilmatorjuntaohjusten hankinnan oletettavasti juuri mainitusta syystä. Migit siis korvasivat puuttuvaa ilmatorjuntakalustoa. Nykyään sitten päinvastoin.
^ Joo, niinhän se oli, että naapuri antoi selkeästi ymmärtää, että jos Suomen ilmavoimat eivät kykene huolehtimaan siitä, ettei Suomen ilmatilaa käytetä muiden toimesta hyökkäykseen naapurin puolelle, niin sitten naapuri tuo tänne omia ilmavoimiaan hommaa varmistamaan. Niinpä sitten hankittiin mainittua lentokalustoa, ilmeisesti hieman ”pitkin hampain”. Halu olisi ilmeisesti kuitenkin ollut hankkia läntistä kalustoa. Taisi tuossa kuvan koneessa olla aseistuksena tykki ja siipien alla rakettikasetteja, joista saattoi ammuskella raketteja ilmasta maahan. Siis, päätellen noitten kytkimien teksteistä:
Noistahan oli tiedusteluversioitakin. Kallita kameranjalustoja... Ja nopeita. Paljon nopeampia kuin tulevat uudet hävittäjät.
Niinpä. Sellaisesta ei varastostani löytynyt kuvaa, mutta tässä on toinen neuvostokone, eli Ilyushin Il-28 kuvausvarustuksessa:
Tässäpä ruotsalaisen autotehtaanakin tunnetun valmistajan näkemys hävittäjäkoneen ohjaamosta. Pääosa hallintalaitteiden teksteistä on alkukielellä, eikä niitä ole viitsitty suomentaa. Ehkäpä ”pakkoruotsilla” pärjää lentäjäkin…
Olen tainnut aiemminkin todeta, etteivät nuo Aeroflotin koneet niin kaksisia ole, mutta ne lentoemännät....
^ Hmm.. Mahtaisikohan tuo lentoemäntä olla ns. Shemale? Hänen olemuksessa kun on mielestäni jotain miehekästä ja esim. rintavarustus näyttää aika lailla tehdyltä… Voihan tietysti olla, että tällaisena ”Pride”-päivänä ei saisi tällaisia pohdiskella(??)…