Tässä Suomen Ilmavoimien ensimmäisiin suihkukoneisiin kuuluva De Havilland Vampire VA-4 lennollaan...vuosi 1953 tai 1954. Kuva isävainaani arkistoista, kuvan ottaja ei ole tiedossa. - Kuva otettu vanhasta "albumikuvasta".
Tässä ilmavoimien ensimmäinen ja toistaiseksi viimeisin suihkuhävittäjämalli yhteislennolla. Kuvattu Turussa 18.6.2023.
Ihan vain ystävällisenä vinkkinä korjaan hieman : kuvassa lentävä Vampire on Vampire Trainer, joka on kaksipaikkainen suihkuharjoituskone ja näitä Trainereita tuotettiin Suomeen vasta v 1955. Ks esim tästä: de Havilland D.H.115 Vampire Mk.55 (VT-8) | Suomen Ilmailumuseot - Finnish Aviation Museums - Ennen näitä kaksipaikkaisia Vampire Trainereita lennettiin Englannista Suomeen yksipaikkaisia Vampireita, jotka olivat ensimmäiset ilmavoimien suihkukonemallit: Suomen Ilmavoimien, ja samalla Suomen suihkukonekausi alkoi 22.1.1953 kun kolme yksipaikkaista Vampire hävittäjää laskeutui Poriin Englannista siirtolennon päätteeksi. Vampire-koneiden saapuminen aloitti suomalaisessa ilmailuhistoriassa uuden aikakauden. - Ks tälle foorumille aiemmin tänään lähettämäni kuva tästä ensimmäisestä Suomeen lennetystä yksipaikkaisesta Vampire-mallista.
Niin on. Siinä Hornetitkin peruuttavat vastaan, kun Concorde lyö kahvat eteen. Ilmanopeuden 2200 km/h 18 km korkeudessa lisäksi tuolla saa tavallinen pulliainen helposti myös maanopeusennätyksen, kun lentoonlähtö- ja laskeutumisnopeus ovat yli 400 km/h. Delta-siipien liito-ominaisuudet eivät ole kovin kummoiset.
Jumbo Ministro Pistarinin kansainvälisellä lentoasemalla. Tunnetaan myös nimellä Ezeiza international airport.
Näinpä. En tiedä muistanko väärin, olikohan Concorden liitoluku 14, kun se tavallisemmissa matkustajakoneissa on yleensä > 20 ja purjekoneissa esim. 40, ja joissakin huippumalleissa jopa 60. Eli, jos Concorden kaikki moottorit sammuisivat ilmassa ollessa, niin aika äkkiä pitäisi löytää sopiva laskeutumispaikka.
Toisaalta... se kuuluisa Elon laskuoppi (Niilo Kallionkin käy.) Concorden tyypillinen matkalentokorkeus oli 17-18 km. Tavallisella matkustajakoneella 10-11 km. 14x17 > 20x11.
mutta Concorden matkanopeus oli n. 2x tavallisen koneen nopeus ja hidastuneen hitaammin joten olettaen että moottorit sammuvat matkanopeudessa niin aika tasoihin vetää