Olihan noita. Straight-eight engine - Wikipedia Se, että viiskytluvun Buickista vielä löytyi suora kasi, on minulle uutta tietoa.
En ollut minäkään aikaisemmin livenä suoraa kasia nähnyt, mielellään omistaja kertoi projektista, tekniikan oli käynyt läpi mutta korin aikoi jättää silleen, oli todellinen rotta look. Kampiakseli ei kestä hirvittäviä kierroksia, ompa niitä jopa poikki mennyt. Käynti oli kyllä tasaista hurinaa, ei ollut V8 tapaista hörhötystä. Kaikki oli manuaalia, ei ollut ohjaustehostajaa eikä automaatti vaihteistoa.
Buickin L8 oli sentään OHV kun iso osa muista oli lättäpäitä ja siten teknisesti vanhoja. Ideana L8 oli siinä hyvä että se on modulaarinen, L6 on helppo pari sille. Toisin kuin L6 ja V8.
Perusjenkkikoneita. Tehoa on, mutta rakenne niin heikko, etteivät kestä omaa pyörimistään, saati sitten kuormitusta
Saken höpinöitä taas… No, noin vanhoista jenkkiautoista kuin kuvassa en tarkemmin tiedä, mutta uudemmissa oli aivan toisin päin. Eli, iskutilavuutta oli, mutta siihen nähden tehoa vähän. Kestoa oli sitten sitäkin enemmän. Isälläni ei juuri muita autoja ollutkaan kuin niitä jenkkejä, eikä niissä koskaan ollut moottorin keston kanssa ongelmia. Esim. eräs suosikkini oli Chevrolet Impala 454-cid moottorilla, eli noin 7,4 litraa V8, jossa tehoa noin 350 hp, eli litratehoksi tulee noin 47 hp. (Meikäläisen moottoripyörässä litrateho on noin 163 hp). Moottorit noissa jenkeissä olivat varsin huoltovapaita. Niissä oli esim. hydrauliset venttiilinnostimet, joten venttiilejäkään ei tarvinnut koskaan säätää. Öljynvaihto oli pääasiallinen huoltotoimenpide, sekä tietysti erilaiset suodattimet ja joskus sytytystulppia piti vaihtaa. Mitään moottoririkkoja ei ainakaan isäni autoissa koskaan ollut.
Jarin höpinöitä taas... Noista L8-koneistahan tässä puhuttiin, eikä sun faijan kärreistä, joilla kaiketi ajeltiin vain sunnuntaisin kirkkoon ja takaisin.... Alussa jo todettiin, että ne suorat kasit eivät kestäneet suuria kierroslukuja, kampiakselin värinä rikkoi koneen, jos sitä huudatti.
Jättäisit nuo yleistykset vähemmälle, niin tietäisi milloin mistäkin horiset. Kyllä ilmaisu ”perusjenkkikoneita” antaa ymmärtää, että tarkoitat kaikkia amerikkalaisia autoja ja niiden moottoreita. Samaan tyyliin, kun mielestäsi kaikki ranskalaiset teollisuustuotteet ovat paskoja jne. Faija ei ateistina käynyt kirkossa. Sen sijaan normaalin auton käytön lisäksi harrasti asuntovaunumatkailua ja veti niillä jenkkiautoillaan melko raskasta kaksiakselista asuntovaunua niin koti- kuin ulkomaillakin, eli ajokilometrejä tuli kyllä melkoisesti.
Edelleen veikkaan keinoälyä. Mekaniikkaa, radioaktiivis(t)en amatööri(e)n kohtuullisen uskottavia (nopeutettuja) qsl-korttien vaihto(j)a? Sanoisin, notta pulassa ollaan noiden kohtuu kohteliaasti virittyvien emotionaalisten taajuuksien trollien kanssa (ihan joka ukko, säätyyn kinttaalla viittaamatta). Hi hii, "äläpä suotta anna huomiota, kuin ei Faijakaan" plöräys.fi Itse kuvasta: Kauniit valkosivurenkaat (ainakin edessä, myös pepsodent kromattu hymy) Hups, taustan saab, taas,-) Edit: Etukäteen arvelinkin, notta keinoäly ei ihan vielä bonjaa selkeetä suomenkieltä,-) Ypöyksinkertais(esti kertautuvaa)ta (meta-/) sulkumittaista sellaista. Tunnetta mukaan, hyvät herrat,-D v V
LässyJussiPellen kohdalla edelleen veikkaan vähä-älyä, kun ei jätkä millään näytä saavan aikaiseksi yhtään järkevää, tai edes ymmärrettävää lausetta. ???????????????????????