Minulta unohtui joskus pönttö suunnilleen noin. Tiainen siihen pesi. Vaarana toki ovat naapuriston kissat, syrjemmällä muutkin pienpedot.
10, 13, 17 ja 19 milliset on yleisimmät. 11 mm sopii jonkin tuumaisen ruuvin kantaan napakasti. Japsiautoissa on kait 12 ja 14 mm:kin käytössä? 16 mm sopii ainakin Cortinan kampiaksilan päässä olevaan hihnapyörän lukitusmutteriin ja englannissa tehdyn 399 Massikan moottoriöljyroppuun. Tuumaisiin sopii aika moni millinen mutta 1/2” avainta ei korvaa mikään, on niin tasan 12 ja 13 millisen avainen puolivälistä. Itte tarvitten lähes kaikkia noita avaimia 7-32 mm välistä vaikka tuumaisiakin avaimia omistan, tärkeimmät. Vanhemmissa polkupyörissä (niitä mitä meillä on ollut) on 14 ja 15 millisille tarvetta.
onhan tuo sarja hyvä, joskus voi tarvita yli 32 millistä ja nokkela ottaa smirgelin tai laikan esiin ja tekee sopivan avaimen, jäähän se toinen pää jäljelle jos vaikka joskus tarvii!
Välillä tarvitaan suurempaakin, eipä noita kannata viilailla kun kestävyys heikkenee. Ja noissa on lenkki toisessa päässä ja kiintoavain toisessa…sopiivat eri paikkoihin.
Just semmoista en ole sattunut tarvitsemaan... No, minulla oli veneessä British Leylandin pikku diesel. Kaikki tuumamitoilla - siis brittien tuumia. Siihen aikaan jenkeillä oli vielä eri tuumat. Piti hommata avaimet tuumakoolllekin. Loppupeleissä niitä oli aika iso kassillinen. Kaikkeahan pitää olla kaksi, koska pultissa on kaksi päätä. - Joskus (aika usein itse asiassa) ajattelinkin, että jos inssinörtti olisi fiksu, niin suunnittelisi pultin, jossa mutterit ovat eri kokoa. Vaikka niin, että pultin pää on 13 ja mutteri 15. Tarvitsisi vain yhden lenkkisarjan.
Joskus oon ajatellu ittekkin sitä. Mutta ostin loppukesästä bensa-aggregaatin josta työntökahvan ruuvista putos mutteri. Mulla oli käsillä 2 kpl 13 mm kiintolenkkiä….eihän ne sitten sopineetkaan. Ruuvin kanta oli 12 mm ja mutteri 14 mm, jouruunki hakemahan 2 eri avaanta mutta nyt pysyy.
Periaatteessa hyvä idea, mutta silloinhan siinä 15 mm mutterissa olisi aivan liikaa metallia, kun kierrereikä olisi kuitenkin sille 13 mm pultin päälle suunniteltu, esim. 8 mm, mikä maksaa turhaa. Joissakin tapauksissa isomman mutterin vaatima suurempi tilakin voisi olla ongelma. Varsinkin silloin kun kyseessä on suurina sarjoina valmistettavat tuotteet, on kaikenlaisilla pikkuasioillakin oma merkityksensä. Lisäksi, jossakin ammatikseen korjaustöitä tekevässä pajassa kahdet samankokoiset, esim. lenkkiavaimet eivät varmaankaan ole mikään ongelma. Aika monillahan on myös esim. hylsysarja lenkkiavainsarjan lisäksi. Tällöin voi pitää esim. lenkillä kiinni pultin päästä ja sitten samankokoisella hylsyllä ja vaikka räikällä kiertää pultin päässä olevaa mutteria. P.S. Kyllä aika monet inssinörtit ovatkin ihan fiksuja…