Niinpä, ainakin yleensä. Täällä työpaikkakunnallani kun väestöstä noin 70 % puhuu äidinkielenään ruotsia, niin ruotsinkielellä saa yleensä aavistuksen verran parempaa palvelua kuin sillä toisella kotimaisella.
Mitä rutsikielinen myyjä sanoi suomenkieliselle asiakkaalle? Istukaa alas, niin minä lasken ylös mitä se tekee ulos.
Saattaapa joissakin liikkeissä olla niinkin. Ainakin vuosikymmenten takaisesta Stockmanin tavaratalosta kerrottiin semmoista juttua. Saattoi tietysti olla ns. kaupunkilegendaa. Yhden toisen jutun olen huomannut varsin selvästi. Minulla on jossain kellarin nurkissa vanha lätkämaajoukkueen talvitakki. Oikein hieno sininen palttoo, käytetty aikanaan viikon verran. Siinä on rintamuksessa semmoinen kullanvärinen vaakunaleijona. Se takki päällä saa kaupoissa selvästi parempaa palvelua, urheiluliikkeissä oikein hyvää. Alennustakin joskus (P.S. Ei siis ollut aikoinaan virallisesti omassa käytössäni )
tämä yli 30 vuotias paita päällä vaikka talvella niin saa erinomaista palvelua ja opastusta Suomessa/Ruotsissa ja Turkissa tällä olisi saanut pari nahkarotsia 80/90 taitteessa mutta niin kuin näkyy en vaihtanut!
Niinhän sitä sanottiin, että varsinkin minkkiturkkiin pukeutuneet ruotsia puhuvat rouvat saivat erityisen hyvää palvelua Stockmann:illa. Täällä omissa kotiympyröissä sen kielen vaikutuksen huomaa lähinnä siinä, että ruotsia puhuvien kanssa joissakin kauppaliikkeissä myyjät pistävät usein myös hieman ”small talk”-tyyppistä jutustelua, mutta suomenkielisten kanssa asiat hoidetaan usein ilman enempiä höpinöitä. Toki syynä voi olla sekin, että täällä jotkin asiakaspalvelussa olevat henkilöt osaavat varsin huonosti suomea, joten ehkäpä sen takia eivät halua ylimääräisiä jutustella(??). Esim. hampurilaisravintolassa työskennellyt ihan suomalaisen näköinen nuori tyttö ei tiennyt mitä on maito. Vasta taikasana ”mjölk” toi haluamani juoman tarjottimelle. Samaten paikallisesta sairaalasta sain lääkäriltä ruotsiksi kirjoitetut leikkaushaavan hoito-ohjeet, kun ko. terveydenhuollon ammattilainen ei kertomansa mukaan osaa kirjoittaa suomea jne… No, tuleepahan sitä koulun ”pakkoruotsia” edes jonkin verran täällä hyödynnettyä.
Minulle kävi melkein samoin Tammisaaren Lidlissä. Kyselin jonkun ihan tavallisen elintarvikkeen sijaintia myyjältä - nuori mies tässä tapauksessa. Sen verran hämääntyneeltä poikapoloinen näytti, että vaihdoin kieltä.
Yleisesti noissa kaupoissa puhutaan sitä kieltä, mikä kulloinkin selvittää asian. "De va inte den där kevytlevite som e tarjouksessa i dag".
Taitaa olla että siellä monen työpaikan saamisen edellytys on ruotsinkielen taito, suomenkielellä ei niin väliä…
Tuo on joskus ongelma esim. terveyskeskuksessa. Ruotsia osaavat, siis suomalaiset, lääkärit pannaan tietysti hoitamaan ruotsinkielisiä. Sitten suomenkielisten vastaanoton hoitavat ne gambialaiset ja kazakstanilaiset lääkärit, jotka eivät oikeastaan puhu tai ymmärrä mitään tunnettua kieltä sillä tasolla, mitä asiakkaan vaivojen ja oireitten luotettava selvittely edellyttäisi. - Tavanomainen seurustelu toki sujuu, kyllä he suomea osaavat, mutta just nyt lääkärin työ vaatisi paljon syvällisempää kielen hallintaa.
Olen käynyt joidenkin maahanmuuttajataustaisten lääkärien vastaanotoilla ja he ovat kyllä puhuneet suomea ihan kelvollisesti. Ei tietenkään tarkoita, että kaikki maahanmuuttajataustaiset olisivat yhtä hyviä suomen kielessä.
Viimeksi kun olin kunnallisella puolella hammaslääkärissä, niin lääkärillä ja avustajallakaan ei ollut yhteistä kieltä. Siitä seurasi että mun leuat jäi lukkoon (=suu auki) 2 x 20 minuutin sisään…viereisestä huoneesta tuli suomalainen hammaslääkäri pelastamassa tilanteen. Sen jälkeen oon käynyt vain ja ainoastaan yksityisellä….toosi kallista.
Rajala Camera näköjään seuraa Kameralaukun palstan keskusteluja, lähettivät juuri sähköposti viestejä, Jus nu 10% rabbat pa allt vi har i lager! että silleen!!!??? No tulihan sieltä 5 min. myöhemmin Härmän punaniskoillekkin omansa. katselin mielenkiintoisia kohteita, Rajala rupeaa lipsumaan vaihdokeissa eivät ota mukamas vaihdossa mekaanisia kameroita/objektiiveja? myynnissä kumminkin Turussa Canon 1956 II D2 399e kuntoluokitus on käytönjälkiä? sitten Leicaa osastolla muut objektiivit, Stockholm Herkulesgatan 11 Leitz Elmar R 2.8/35 399e, Leitz Summicron M 2/50 499e ja niistä koodilla 10% laittaa harkitsemaan.
Jotenkin tuntuu, että Helsingin päättäjät ovat kaiken kaikkiaan ns. ihan pihalla tai sitten kujalla... Nyt ihmetellään, miksi joukkoliikenteen matkustajamäärät vähenevät. Yhden syyn voin kertoa: lipun hankinta on tehty niin hankalaksi, ettei satunnainen kaupungissa kävijä viitsi ryhtyä puuhaan. Toki vakituisesti paikkakunnalla kuljeskelevalle systeemi on sujuva, mutta ei, jos sitä käyttää vain joskus. Parkkimaksut on kyllä osattu hoidella toimiviksi, tosin paremmin yksityisillä paikoilla.
Tuo on kyllä ihan totta. Osta matkalippu puhelimella. Puhelimesta loppuu virta tai muuten ei voi näyttää puhelinlippua tarkastuksen yhteydessä. Saat tarkastusmaksun. Maksu kumotaan, kun teet valituksen ja käyt näyttämässä palvelupisteessä lipun, joka oli tarkastushetkellä voimassa. Tästä seuraa kuitenkin käsittelymaksu. Toinen. Metroon ei tullut uudelle osuudelle lippuautomaatteja, koska automaatit uusitaan ehkä vuonna 2023. Käteisellä ei voi kaiketi enää lippua edes missään välineessä maksaa. En noista parkkimaksuistakaan niin hyvää sanoisi. Kaupungin omat automaatit joko toimii tai ei toimi. Mieti sitten auton jättäessäsi, onko laputettu vai ei, kun tulet takaisin. Noh, toimimaton automaatti on syy olla laputtamatta, mutta jos nyt sattuisi, niin oma työnsä valitella jne. Toisekseen, noita yksityisiä alkaa olemaan jo niin paljon, että oma hommansa ja riskinsä asennella sovelluksia syötellä niihin luottokorttitietoja. Kyllä ennen vaan asiat oli paremmin.