Elelet nyt Hämeen alueella, jossa sana on vanhastaan tarkoittanut jonkinlaista seppeleen tapaista. Semmoisena kottikärryjen korkuisena opin sen tarkoittavan mm. pullaa, pitkon tapaista rinkulaa, joita leivottiin erityisesti juhlatilaisuuksia varten. Ne olivat yleensä juuri sen kokoisia kuin uuniin mahtui. Tuossa on ohje - leipaisepa pyhiksi semmoinen. Leipojat.fi / Pullakranssi
"Vesilinnuille viedyn ruuan määrä olisi 5.96 miljoonaa kg (95 % lv. 4.46–7.55 miljoonaa kg), jos vesilintujen ruokkijoita olisi 18 800 (95 % lv. 16 100–21 600), ja keskimäärin ruuan määrä edellä kuvatuin oletuksin 382 kg per ruokkija (95 % lv. 310–455 kg)." Riistaruokinta_ja_metsastys_Suomen_Riista_Pellikka.pdf (luke.fi) Yht´äkkiä tuntuu paljolta. Mutta vannomatta parasta, etteikö vajaa parikymmentä tuhatta metsästäjää roudaisi keskimäärin vajaa puoli tonnia ylimääräistä ravintoa per nuppi jonnekin kosteikolle. Mökkijärvellä ei ole vuosikausiin enää paljon nähnyt vesilinnun ampujiakaan.
Asiassa on vinha perä. Katselin kerran porukkaa, kun vahingossa kulkeuduin sienireisulla metsästäjien eteen. Vanhoja ylipainoisia pappoja oli talutettu passilinjaan - semmoinen 30-40 metriä autolta, taitettava jakkara alle ja pyssy käteen. Olen aika varma, että ainakaan kaikki eivät olisi selvinneet ilman avustajaa niin etäälle parkkipaikalta. Tuskin he mihinlkään osuisivat, mutta hiukan hirvitti - miksi helvetissä edes suosituilla retkeilyalueilla ei sitä sakkia voi velvoittaa ilmoittamaan jahdeistaan? Eihän niitä hetken mielijohteesta organisoida. Puolisokea ukkoräähkä torrakko ojossa vastassa, kun tulin metsästä parkkipaikalle.
Asiassa on puolensa ja puolensa. Tiedän, että hirviporukka on monelle ukolle tärkeä asia ja kohokohta sosiaalisessa elämässä. Tiedä sitten, kuinka iso riski ne on ja minkä verran tappaa porukkaa vuotuisesti.
Voisi olla ehkä yleisen turvallisuuden kannalta parempi vaihtaa se torrakko vaikkapa kameraan… Toisaalta, jos ei kukaan metsästä esim. hirviä, niin siinä kyllä liikenneturvallisuus vaarantuu hirvikannan liiallisen kasvun myötä. Jos metsästäjät ovat ikääntyneitä, niin ihan ”mutu” tuntumalla sanoisin, että sama koskee myös kalastajia. Jos esim. talven merijäillä kävelee ja katsoo minkälaista porukkaa istua kököttää jäähän tehdyn reiän vierellä, niin melkeinpä järjestään ovat hieman ”aiempaa saapumiserää”. Viimeksi eilen kävin kotikulmilla olevassa kalasatamassa ja sen kalakaupassa ostoksilla ja samalla katselin ammattikalastajia jotka purkivat veneistään saalista maihin, niin eipä ainakaan silloin ollut paikalla nuorempia ko. ammatin harjoittajia...
Näitä "mainos"rekkareitahan on ollut pilvin pimein, kuten Lapin poliisin LUU-5 (Saab 99), Itkosen autokoulun AAS-1 (Pösö 405), Hartwallin PEP-SI (uusi kupla)
Yksi kanttori kertoili aina kännipäissään juttua pohjoiskarjalaisesta kanttorista, joka oli saanut uuteen autoonsa rekisteriksi SVK-611. Meni katsastuskonttorille pyytämään uusia kilpiä, perusteluna että SVK oli suomalaisen virsikirjan lyhenne, ja virsi 611 alkaa "Käyn aina kohti kuolemaa, jos minne tieni kulkee".
Mutta tositarina rekisterikilvistä. Tuttu inssinörtti oli aikoinaan Kostamuksen rakennustyömaalla töissä. Kävi kotona pari kertaa kuussa. Vanha Kupla alkoi hajota siinä rallissa, joten kerran viikonloppuna kotona käydessään vaihtoi Kuplan melko uuteen Golfiin. Ongelma tuli siitä, että sillä ei olisi päässyt takaisin Kostamukseen, kun raja-asemalla oli rekisterinumeron mukaan kulkuluvat. Suomen viranomaiset osoittivat erinomaista joustavuutta ja suostuivat poistamaan molemmat autot rekisteristä ja rekisteröimään ne uudelleen toistensa numeroille. Sitten vain vaihdettiin laatat keskenään. Asia kunnossa. Paitsi että se valkoinen Golfi oli aika villin näköinen mustilla laatoilla. Poikkesivat meillä, ja sanoin heti, että sut kyllä pysäytetään tämän tästä, periaatteessa kun on mahdotonta., että uudessa autossa on mustat laatat. Näin myös kävi. Sanoi kaveri, että tuli poliisiauto sitten vastaan tai takaa, aina pysäytettiin. Pitkiä selittelyjä. Kaiken huipuksi sitten yhtenä viikoloppuna tuli Lada pihaan, ja kaksi siististi pukeutunutta herrasmiestä poikkesi: "Rikospoliisista päivää. Olisiko teillä hetki aikaa puhua autokaupoistanne?" Tilasi kaveri sitten valkoiset laatat niille numeroille. - Siitä jäi sitten pitkiksi ajoiksi aforismiksi, ettei niillä numeroilla niin väliä ole, pääasia, että kilvet sopivat auton väriin.
aikoinaan Spedekin olisi Halunnut Mustangiin rekkariksi alkuperämaan tunnuksen USA-1 ei mennyt läpi, siksi kai valitsi rekkariksi ASU-1, kun edellä ajava katsoi taustapeilistään niin rekkari oli 1-USA, oli se Spede silloinkin funtsannut asian.
Millähän matematiikalla negatiivisesta hinnasta tulee positiivinen, kun siihen lisätään alv? "Keskiviikkona yöllä klo 23–24 tukkusähkön hinta oli jopa negatiivinen. Sähkön tuottajat siis maksoivat kuluttajille siitä, että he käyttäisivät sähköä. Negatiivinen hinta tosin muuttui positiiviseksi 0,01 sentiksi kilowattitunnilta, kun valtio otti omansa 24 prosentin arvonlisäverolla."