Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Päivän =)

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana herby, 11 Heinäkuu 2006.

  1. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 395
    696
    113
    ^ Niinpä, mutta eipä ainakaan tuo nykyinen akkuteknologia olekaan ”lopullinen” ratkaisu noissa raskaimmissa kuljetuksissa. Jostainhan tietysti täytyy kokeilut ja kehittelyt aloittaa.

    Hieman kevyemmissä kuljetuksissa on kyllä jo tarjolla ihan varteenotettavia sähköisiä vaihtoehtoja.

    (Esim. Scania:n uuden sähkörekan nimellisteho on 230 kilowattia ja vääntömomentti 1 300 newtonmetriä, mutta lyhytaikaisesti moottori pystyy toimittamaan 300 kW ja 2 200 Nm. Vetoauto painaa 20 tonnia.

    Akkukapasiteettia autossa riittää 300 kilowattituntia eli noin viisi kertaa enemmän kuin tyypillisessä nykyaikaisessa sähköhenkilöautossa. Rekan akku riittää Scanian mukaan parhaimmillaan 250 kilometrin ajoon ja latautuu pikalaturilla tyhjästä täyteen reilussa 2 tunnissa, ja toimii -29 asteen pakkasessa).
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Screenshot 2022-09-20 at 10-10-44 Sähkölentokone.png
     
  3. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 968
    3 394
    113
    ”Avoimen vuorovaikutteisuuden ideaalista sisäisen mobilisaation realiteettiin? Puolueiden digitaalisen vaalikampanjoinnin strategiset ulottuvuudet ja dilemmat”.

    Hm.
     
  4. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 395
    696
    113
    ^ Kyllähän tuo jonkun väitöskirjan kannessa näyttää komealta - kai.

    Sinänsä hienoa, että väitöskirja kirjoitetaan Suomen kielellä. Taitaa olla nykypäivänä melko harvinaista (??).
     
  5. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Eihän noita lauseita ole muitten tarkoituskaan ymmärtää kuin aiheen tutkimusta seuraavien tiedekunnan jäsenten. Jotain tämmöistä joku perusteli Aristoteleen kantapää -ryhmässä, jossa tietenkin kummasteltiin vierasperäisten sanojen määrää tässä tutkimuksen otsikossa. Sanoi myös että aihe tuli ihan kirkkaaksi lukien abstraktin.

    Tieteen otsikoista ei yleensäkään saa hyvää selkoa lukematta pitemmälle.
     
  6. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 968
    3 394
    113
    Suomenkielisyydestä pisteet, toki.

    Nimen 12 sanasta 7 on kuitenkin suomea vain nimellisesti.
    Ei ehkä kannata lukea opusta, kun en ymmärrä edes nimeä. Suomen kielikään ei auta, kun on oivalla ollenkaan mitä "sisäisen mobilisaation realiteetti" mahtaisi tarkoittaa. Kai sillä jokin selkokielellä ilmaistavissa oleva merkitys on.
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Tieteen popularisointi on ihan oma alansa, jossa jaetaan tiedonjulkistamis- ja tietokirjallisuuspalkintoja. Tutkijaa ja tiedettäkö moititaan, kun maallikko ei ymmärrä?
     
  8. Gee-mies

    Gee-mies Member

    31
    4
    8
    Ruotsalaisten sähkölentokonesuunnitelmat ovat kyllä tuttuja. 19-paikkaisen koneen piti tulla käyttöön
    jo 2025, mutta se hylättiin (ehkä pupu meni pöksyihin määräajan lähestyessä) ja korvattiin 30-paikkaisella,
    jonka pitäisi olla saatavana 2028. Uuden koneen toimintamatka sähköllä olisi 200-400km ja biopolttoaineella
    toimivalla generaattorilla 800km. Tyhmempi voisi kysyä, miksi sitä biopolttoainetta ei poltettaisi suoraan tavallisissa
    lentokoneen moottoreissa.
    Aikataulu on joka tapauksessa kireä ja sitä jouduttaneen säätämään 2028 lähestyessä. Timo Harakka uskoo
    näihin suunnitelmiin, joten Suomesta ollaan varmaan syytämässä rahaa Ruotsin suuntaan.
     
  9. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 968
    3 394
    113
    Tuo ei ollut popularisointia, vaan väitöskirjan nimi.

    (Olenpa ollut joskus itsekin ehdolla tiedonjulkistamispalkinnon saajaksi - mutta vain ehdolla. Hyvin paljon parempi opus sai silloin sen palkinnon.)
     
  10. Est

    Est Well-Known Member

    17 432
    1 903
    113
    Kohta sulle tulee kysymys (ehkä useampikin)
    :)
     
  11. Est

    Est Well-Known Member

    17 432
    1 903
    113
    edit. lainasin - kiireessä - väärää viestiä. oikea, pari kerrosta, alempana...
     
  12. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Kas vain. ;)

    Mutta kirjoitin tieteen popularisoinnista tottakai siksi, että sellaisen toive oli minusta viestiisi ja asian nostoon liittyvä. Tai ainakin käsittämättömän otsikon toive selkeämmäksi. (Aivan kuin et olisi huomannut viestiä #24673.) myöhäisedit: #24645 varmaankin :p
     
    Viimeksi muokattu: 2 Joulukuu 2022
  13. Est

    Est Well-Known Member

    17 432
    1 903
    113
    Ihan vaan "meidän kesken": Toi "Timpero" ei ole mikään korttelin välkyin fogeli...

    Ja tää on täysin epäpoliittinen mielipide.
    Ne jotka paremmin uskoo tietävänsä voi toki väittää muutakin?
     
  14. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 395
    696
    113
    Näissähän on suunnitelmia esim. vedyn käytöstä lentokoneissa. Vetyä voitaisiin käyttää lähes nykyisenkaltaisissa suihkumoottoreissa ja päästöinä olisi vesihöyrystä johtuva vana taivaalle. Sekin tosin on hieman haitallinen ns. kasvihuoneilmiötä ajatellen.

    Toinen vaihtoehto on sitten polttokenno, jolla tuotetaan vedystä sähköä lentokoneen sähkömoottoreille. Ei tule melua läheskään samaan tapaan kuin suihkumoottoreista ja sähkömoottorin tehoa voidaan säätää tarkasti.
     
  15. Est

    Est Well-Known Member

    17 432
    1 903
    113
    "Suunnitelmissa", "mielikuvituksessa", "saduissa" jne...
    N. Teslan "loputtomasti ilmaista energiaa" yms...
    Pitkään aikaa ei mitään käytännössä toimivaa pelastajaa uusista energialähteistä, mainittuihinkin rakkineisiin, tule.
    Siitä pitää huolen tiettyjen isojen taloudellisten nousukasmaiden johdon ahneuskin. Lyhytnäköinen "voitto" on niille tärkeämpää.

    Pienet ja nöyrät pikkumaat ei maailmaa pelasta.
    Eikä, vielä tässä vaiheessä, utopistiset ihmesuunnitelmat.

    Ainoa mikä auttaisi olisi kovempi kuri tuholle ja törsäämiselle.
    Elintaso, kulutus ja turha matkustelukin ALAS. Noin niinkuin aluksi.
    Ihminen on hemmotellut itsensä piloille. Ja pilaa kaiken muunkin jos ei hyvin pian ryhdistäydy. Tai ehkä on jo liian myöhäistä?
     
    Mirrored tykkää tästä.
  16. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Viimeksi muokattu: 20 Syyskuu 2022
  17. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 968
    3 394
    113

    Viestissä on piilevää viisautta.
    - Nythän ainakin julkisuudessa koko kohkaus on energiakriisin osalta siinä, että pohditaan, mistä energiaa saadaan lisää, ja millä hinnalla. Aika vähälle on jäänyt se mahdollisuus, että yksinkertaisesti kulutettaisiin vähemmän.

    Lapsuudessani naapuriin rakennettiin uusi talo. Karjalan siirtolaisia, Vennamon asutustila, 3 hehtaaria. Jonnet eivä muista, mutta idea oli, että emännällä oli kaksi lehmää ja isännällä hevonen. Niillä tehtiin toimeentulo. Maito meijeriin, pollen kanssa tehtiin peltotyöt ja talvella metsätöitä.

    Uuden talon rakentaja ei ottanut sähköliittymää, piti liian kalliina. Laittoi asuntoon kaasuvalon, navetassa ja tallissa riitti myrskylyhty.

    Tulihan siitä hiilijalanjälkeä, ostosessahan niin lamppuöljy kuin nestekaasukin olivat. Ei tainnut pariskunnan elinaikana kuitenkaan edes yhden Thaimaan lomamatkan päästöjä kertyä :)
    (Sittemmin, eläkepäivinään, ottivat kuitenkin sähkövalon. Kiva saada aamulla valo kämppään ilman tulitikkuja. Samalla loppui sitten fossiilisten käyttö kokonaan, sähkö syntyi vesivoimalassa.)

    Eikä tuosta elämänmuodosta käytännössä ilman fossiilienergiaa niin kauaa ole - minäkin muistan sen ihan hyvin. Todistettavasti elämä ilman hiilijalanjälkiä on ihan mahdollista.
     
  18. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 395
    696
    113
    Juu, tuollaiseen elämänmuotoon ja elintasoon voitaisiin ainakin teoriassa palata.

    Jos asiasta järjestettäisiin jonkinlainen kansanäänestys, niin kuinkahan moni ihminen sitä oikeasti haluaisi?
     
  19. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 395
    696
    113
    Toki hyötysuhdetta aina yritetään parantaa, mutta valinta suihkumoottorin ja sähkömoottorilla pyörivän potkurin välillä riippuu aika paljon siitä, minkälaista ja millä nopeudella lentävää konetta ollaan rakentamassa.
     
  20. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 968
    3 394
    113

    Aika iso osa maapallon väestöstä taitaa elää noilla spekseillä. Kaikki taitavat kuitenkin haluta hiukan helpompaa elämää, joten ennuste esim. ilmastokysymyksissä on todella huono.

    Ed. Vuonna 2015 ilman sähköä elävien ihmisten määrä laski alle miljardin.
    Nykyisellään kai noin 750-800 miljoonaa.