Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Päivän :-(

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana jaahv, 28 Maaliskuu 2007.

  1. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 955
    622
    113
    ^ Taitaa myös rengaskulut olla suurempia noissa akkuautoissa korkeamman painon ja vääntävämmän moottorin vuoksi, jonka vuoksi renkaat kuluvat polttomoottoriautoa nopeammin.

    No, varmaan ihmiset ajan kuluessa oppivat ajamaan noilla ja vielä jos polttokennoautot saavat jossain vaiheessa jalansijaa, niin omalta osaltaan helpottavat päästötöntä autoilua.
     
  2. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    Vety tietysti on tulevaisuutta, mutta teknologia taitaa vielä olla aika vaativaa.
     
  3. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 955
    622
    113
    No juu, ainahan kaikessa uudessa tekniikassa on omat haasteensa, mutta eikös ”vaikeudet ole sitä varten, että ne voitetaan” :)

    Kyllä vetytalous kuitenkin kovasti herättää kiinnostusta maailmalla. Meikäläisenkin työnantaja päätti ruveta kehittämään mm. vedyn tuotannossa käytettävien elektrolyysi-laitteistojen ohjauselektroniikkaa. Tiedä jos vaikka itsekin pääsee jossain vaiheessa mukaan ko. projekteihin…
     
    SakkeM tykkää tästä.
  4. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    Tuohan on koulujen todellisuudessa tiedetty aina - muistelen asiasta puhutun jo 20 vuotta sitten. Joku uskonnon tyyppinen ideologia hallinnon ylätasoilla on ollut niin vahva, että täysin päättömiin ratkaisuihin on menty. Kymmenet oppilasikäluokat ovat kärsineet huonosti toteutetusta opetuksesta.

    Screen Shot 2022-09-13 at 8.00.01 AM.png
     
  5. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    Päivän uutisissa on juttu Euroopan eri satamiin jämähtäneistä autoista, jotka piti viuedä Venäjälle, mutta ei sitten vietykään. Länteen niitä ei voi myydä, koska eivät täytä päästömääräyksiä.

    Siis mitämitämitämitämitämitä IHMETTÄ?????? Joku Mersu tai BMW valmistaa autoja, jotka eivät täytä päästömääräyksiä, ne vaan sitten viedään Venäjälle!

    Tuossa minusta kiteytyy (muun muassa tuossa) ilmastovouhotuksen totaalihulluus: yhdessä paikassa ollaan niin perin juurin ympäristömyönteisiä, toisella puolella ei mitään väliä. Samaahan se on ollut ja on Suomessakin. Helsingissä lopetetaan hiilivoimala, Saksassa ostetaan kymmenittäin tilalle, kuuluisan ansiokkaalla liiketoiminnalla vieläpä.
     
    Viimeksi muokattu: 14 Syyskuu 2022
    Esamursu tykkää tästä.
  6. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 955
    622
    113
    Niin, kauppaahan tuossa käydään. Venäjällä autojen päästömääräykset eivät ole yhtä tiukkoja kuin esim. Euroopassa, niin voidaan tehdä heille halvempia autoja silti rikkomatta paikallisia lakeja.

    Ei kai autotehtailta voi muuta odottaa, kuin että noudattavat kulloinkin viennin kohdemaassa voimassaolevia lakeja.
     
  7. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    Voi. Minusta voi. Esimerkiksi, että noudattavat tehtaan ja firman kotimaan lakeja.
    (Kirjain tuossa ehkä just täyttyy, mutta lainlaatijan on tietysti lepsuutta, ettei asiaa ole sanottu riittävän yksikäsitteisesti.)
     
  8. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 955
    622
    113
    Mielipiteitä on tietysti monia. Minusta olisi kyllä todella epäreilua, että esim. saksalaisten autonvalmistajien pitäisi toimittaa Venäjälle ”ylihyviä” eurooppalaiset määräykset täyttäviä autoja kalliilla hinnalla, kun samaan aikaan esim. kiinalaiset valmistajat toimittavat sinne huomattavasti halvemmalla Venäjä-standardit täyttäviä autoja. Puhumattakaan Venäjän omasta autoteollisuudesta.

    Lisäksi, Venäjällä noihin ilmastoasioihin suhtaudutaan huomattavasti Eurooppaa kevyemmin esim. teollisuuden päästöjen osalta jne. joten kyllä jotkut kalliimman luokan Eurooppalaiset autot, jotka eivät kuitenkaan täytä päästöjen osalta Eurooppa-standardeja, ovat pisara meressä.
     
    Viimeksi muokattu: 14 Syyskuu 2022
  9. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    Muistaakseni joskus 1970-luvulla Volvo sai ympäristöpalkinnon Kaliforniassa. Samaan aikaan se propagoi katalysaattoreita vastaan kotinurkilla.
     
  10. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    Eri sen ajan lyijybensoilla voinut käyttää katalysaattoreita. Vaativat lyijyttömän bensan.
     
  11. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    Ruotsalainen ympäristöaktivisti Björn Gillberg testasi tämän 1970-luvulla. Asensi Blazeriinsa katalysaattorin ja ajoi lyijybensalla. Muistaakseni 60000 km toimi hyvin.
     
  12. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 116
    1 176
    113
    Muistelen jostakin lukeneeni pakotteiden johtaneen esimerkiksi siihen, että Venäjällä nyt valmistetaan (siis aivan laillisesti) ja myydään autoja joissa ei ole esimerkiksi lukkiutumattomia jarruja tai turvatyynyjä.
    Maassa maan tavalla.
     
  13. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    Naapuri toi 70-luvulla auton jenkeistä. Teetti kaksi moottoriremonttia ennen kuin ymmärsi, että lyijybensa tukkii katalysaattorin. Auto oli ehkä Dodge Dart tms.
     
  14. RB

    RB Well-Known Member

    9 100
    1 084
    113
  15. Est

    Est Well-Known Member

    16 797
    1 711
    113
    ?

    Mystinen väite.
    Jännää...
     
  16. RB

    RB Well-Known Member

    9 100
    1 084
    113
    Siis EU-herrojen mukaan puu ei ole uusiutuvaa, mutta maakaasu on.
    Eli puilla ei voida täällä pohjolassakaan lämmittää, pian pitää maksaa päästöoikeuksista Eurooppaan.
    Maakaasu on niiden mielestä uusiutuvaa ja sitä polttamalla maailma pelastuu.
     
  17. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    Millä lailla maakaasua on väitetty tai laskelmissa laitettu uusiutuvan luokkaan? Voihan kaasua toki tuottaa vaikka mädättämällä biojätettä, mutta noin muuten.

    Kun "ikiroudat" sulaa parhaillaan, sieltä sitä kyllä irtoaa ilmakehään sellaisenaankin eikä edes polttaa enää ehditä. Rakennelmat myös vajoaa, kun perustukset pettää. Pohjois-Siperiasta kerrottua.
     
  18. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 955
    622
    113
    Jep, esim. tässä kotikulmilla biojätteistä tehdään kaasua, jolla liikkuu esim. kaupungin bussit ja myydään sitä kaasua yksityisillekin, joskin kaasuautojen tarjonta henkilöautoluokassa on juuri nyt melko vähäistä.
     
  19. RB

    RB Well-Known Member

    9 100
    1 084
    113
    Käsittääkseni maakaasu on EU:n mukaan ainakin vähän haitallinen energianlähde, joten sen käytölle voi saada jatkossakin EU:n rahoitusta ja avustuksia…tietysti kun Saksa ja kumppanit sitä käyttää.
    Biokaasu liikennepolttoaineena ei saa samaa luokitusta, vaan kaikki kulkuneuvot pitää liikkua sähköllä tai vedyllä….koska Saksassa ei ole samanlaista käyttöä kaasulla liikenteessä.

    saksan ja keski-euroopan metsät on ilmeisesti aika hakattu….siis kielletään se Suomestakin ettei täällä vaan päästä jotenkin hyötymään.

    suomalainen maksaa aina..
     
    Viimeksi muokattu: 14 Syyskuu 2022
  20. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113

    Joo ensin maksettiin sotakorvaukset ja nyt ollaan taas Saksan liitossa. Kuka teki huorin?

    Elämme mielenkiintoisia aikoja. Onko EU enää olemassa nykyisellään vuoden parin päästä, kas siinäpä vittujen kevät retoriikkaa yhdyssanattomineen. Hurjaa perkelettä Venäjällä toki soisi tapahtuvan, mutta "vitin mielenkiintoista". Typot pidäötetään. :D