Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Onko tullut osteltua jotakin?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana jaahv, 4 Huhtikuu 2011.

  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Niin, ihan vanhoja perusjuttuja. Mä kuulin siitä isobroidilta (joka opetusluvalla mulle autokoulun korvasi) kun se oli ammattikoulun käynyt jossa sama eka vuosikurssi autoasentajien kanssa (lentokonepuoli). Niin siis eka asia mitä tässä aiheessa kuulin silloin aikanaan oli että kun vaihtaa raidetangon pään, pitää mallata - jo ennen kuin koskee avaimiinkaan - uutta osaa vanhaan nimenomaan sen pituuden suhteen ja missä kohtaa kierre menee nivelen sisään. Merkitä kohta vaikka. Uusi samalla lailla. Virhettä voi tuoda erilaiset tarvikeosat tai valmistussarjat toki että tarkka saa olla.
     
  2. cedricfan

    cedricfan Well-Known Member

    1 061
    494
    83
    On kyllä muuten sen verran tarkkaa tehdä nelipyörsuuntaus, että jätän suoraan pajalle jossa on kunnon laitteet. En lähtisi enää tekemään itse edes pajalla, turhautuu vaan aikaa.
     
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    On syytä muistaa myös että täsmällinen aurauskulma on paitsi valmistajan mallikohtainen suositus, myös samalla kompromissi. Se perustuu johonkin valittuun auton lastaukseen. Kuinka paljon takajouset päästää perää keulaa enemmän alas yms.

    Aurauskulma ei ole ainoa kulma eturenkaissa.

    Esimerkiksi pakettiauto jota ajetaan pääsääntöisesti tyhjänä, voi olla "virallisilla" säädöillä melko keturallaan. Tai farkku suuressa takalastissa.
     
    Viimeksi muokattu: 5 Heinäkuu 2022
    motris tykkää tästä.
  4. Kona

    Kona Well-Known Member

    1 573
    1 585
    113
  5. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113

    Niin ne antaa ymmärtää. Kalliit laitteistot nääs.

    Jos joka nivelen vaihdon jälkeen veisi tuohon toimenpiteiseen, sillä rahalla ostaisi äkkiä rengassatsin. Vähintään parin. Mutta RB:n kertomusta miettien, asiallisista korjaajista on pulaa. (Vaikka olisivat suositelleet suuntausta mikä jätetty kuitenkin teetättämättä.) Ja onhan se yleensä huonompi ja vähän vaarallinenkin ajaa jos niin paljon on väärin että äkkiä reunat kuluu.



    Useimmin tullut osteltua rengaspari kerrallaan.
     
    Viimeksi muokattu: 5 Heinäkuu 2022
  6. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Nii cedricfan on hienojen klassikkojen autoharrastaja ja näkemys erilainen. Vaikeatahan se on prikulleen tehdasarvoihin laittaa kotikonstein. Ennen nykyisten säätölaitteistojen aikaa se oli myös työteliäämpää korjaamoillakin. Vaan onhan niitä pikkupajoilla vanhoja apuvälineitä joskus nurkissa vähintään siihen suunnilleen oikein säätöön. Pyöriin kiinnitetään semmoiset pitkät palkit joista millimitalla mitataan. Saattaa olla jopa niin että pyytävät tulla takaisin jos ei tunnu hyvältä.

    Mutta voi olla häviävä asia tämmöiset. Sukupolvikysymyskin ammattikunnassa.


    P.S. Se nelipyöräsuuntaus on ymmärtääkseni takapyörien osalta enemmän tarkistus ja harvemmin takana onkaan säätöjä. Mutta kun vimosen päälle tehdään, "tähtäyslinjat" otetaan takaa.
     
    Viimeksi muokattu: 5 Heinäkuu 2022
  7. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 536
    724
    113
    Nämähän eivät ole mitään ”taidekuvia”, eli ei varmaan juuri ketään täällä kiinnosta, mutta kun tuossa joku viesti taaksepäin kerroin suurten öljysäiliöiden siirrosta, niin tässä muutama kuva aiheeseen liittyen.

    Eli, ensimmäisessä kuvassa näkyy yksi tunkeista, joilla säiliöt nostettiin ja toisessa kuvassa ollaan valmiina ajamaan kuljetuskalusto säiliön alle.

    Kolmannessa kuvassa säiliöt ovat jo proomussa valmiina merimatkalle Ruotsiin.

    Sailio_1.jpg

    Sailio_2.jpg

    Sailio_3.jpg
     
    SakkeM ja paraneva tykkäävät tästä.
  8. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Oli vähän vastoinkäymisiä maan saamiseksi istutuskuntoon. Ensin kone, sitten sade, lopuksi helle.

    17.6. tulin istuttaneeksi turpeeseen irtoastioihin ja tänään vasta sain viimeisetkin peltoon.

    Nicola
    Siikli
    Blue Congo
    Blå Bornholm (tuliainen itse nimetty)
    Violet Queen
    Puikula

    20220617_152732.jpg

    _KAM6628.jpg

    _KAM6634.jpg

    20220704_201104(1).jpg

    _KAM6643.jpg

    _KAM6645.jpg
     
    Viimeksi muokattu: 5 Heinäkuu 2022
    zecan tykkää tästä.
  9. cedricfan

    cedricfan Well-Known Member

    1 061
    494
    83
    Tuossakin kannnattaa hieman miettiä, mitä vaihtaa. Esim raidepäät on yleensä sen verran halpoja, että kannattaa vaihtaa parina, oletettu kestoikäkin on sama. Alatukivarren osat: harvoin kannattaa vaihtaa yksittäisiä puslia tai palloa, vaan koko alatukivarsi. Kyllä ne on mitoitettu kestämään sama aika. Toki on rakenteellisia poikkeuksia kuten vaikka Mersun takapää, mutta sielläkin on ne pari muita kuluvampaa osaa. Tai toisaalta Transporterin T4 johon kannattaa vaihtaa joka kerta kaikki, vaikka onkin muovikassillinen. Tai surullisen kuuluisa Passat/A4/A6 etupää, josta ei saa hyvää, vaikka vaihtaa kaiken.
    Tietty ne autot, joilla ajetaan vain seuraavaan katsastukseen on oma lukunsa. Mutta nekin vaan tuppaa olemaan joka vuosi vain seuraavaan leimaan saakka...
     
  10. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    No mä olen todennut että hyvää korrelaatiota nivelien iällä ja kestolla ei ole. Aivan sattumanvaraisesti kestää kauan tai hajoaa pian. Siksi vain väljät vaihtoon. Eihän noissa kovin paljoa ole edes sitä, että "kun nyt on tuo kohta auki, niin on kätevää vaihtaa tuo toinenkin". Usein työ vain tuplaantuu jos pareittain vaihtaa. Auto ei ole tässä harraste vaan mahdollisimman vähällä työllä ja rahalla laillisena ajossa pidettävä laite.

    Ei yhtään liikaa painetta eteen ja varovaista ajoa huonoilla teillä niin helpottaa nämä kyllä vanhassa Expertissä, joka taitaa juurikin olla paku henkilöauton ohjausosilla. Nivelet kovilla.

    Ja kyllä, siinä on nuo alatukivarret tehty niin ettei siitä hevillä erikseen mitään puslia vaihdetakaan vaan uusiksi on mennyt. Ensin toinen puoli ja kuuden vuoden päästä toinen. Mulla on ollut tuo jo yli 10 vuotta.
     
    Viimeksi muokattu: 6 Heinäkuu 2022
  11. zecan

    zecan Member

    43
    3
    8
    katso liitettä 284531 No nyt vihdoin tuli tämä runko rikkoutuneen FM2n tilalle. Taitaa olla downgreidaus, mut näillä mennään Nikonin leirissä.
    2B8D4535-A050-4D1D-9DA2-76701A4DEA91.jpeg
     
    Jsaasta tykkää tästä.
  12. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113

    Nikon on aina Nikon. Joskus myös Mikon. Nipponin ikon kuitenkin. :)

    Tuossa vois kai suosiolla mennä aika-automaattiin valotuksen lukituksella. Miten lukitus on toteutettu? Käsisäätö ei lie niin sujuvaa kuin FM:llä?
     
  13. zecan

    zecan Member

    43
    3
    8
    Ei siinä taida olla kuin 1,5 aukon ylivalotusnappi, muuten suljinautomatiikka ja M90 ja B.
    Vitkalla peili nousee heti. Erillistä virtalukitusta ei näköjään viritinvivussa ole, mutta M90 asetus lukitsee virran.
     
    Viimeksi muokattu: 6 Heinäkuu 2022
  14. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113

    Jopas jotakin. :confused: Valotuskontrolli kuin pokkareissa. Niillä sitten: herkkyydensäätö ja 1,5 aukon nappi.

    Luulin että Canon AV-1 oli pohjanoteeraus. Nikon pisti "paremmaksi".

    Anteeksi.

    Kyllä sillä värinegaa nappailee ja hyvin. Jos vaan maittaa. Valotusvarat on mahtavat värinegassa, varsinkin Kodakin moderneissa filkoissa.
     
    Viimeksi muokattu: 6 Heinäkuu 2022
  15. zecan

    zecan Member

    43
    3
    8
    Mulla on ollut AV-1, mut siinä ei ollut mekaanista aikaa ollenkaan, joten Nikon pyyhältää ohi. Eiks joo?
     
  16. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Katselin AV-1 käyttöohjetta. Vaikuttaa siltä että valotuksen kontrolli on samanlainen siinä. Siis muistin väärin ja luulin että siinä olisi käsisäätö jollainen lailla mahdollinen. Jos mekaaninen aika on hyödyksi joskus, sillonhan Nikon on valtava voittaja jälleen. :p:D:)

    En koskisi pitkällä tikullakaan kumpaankaan. Oikein järkkärit.
     
  17. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Kuviin ei näillä tunteellisilla jutuilla ole juuri mitään kontaktia. Ottaa kuviaan millä tahansa, kuvat ovat kuvia eikä runkoa kysellä.
     
    Kona ja zecan tykkäävät tästä.
  18. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 176
    3 507
    113
    Toimiihan se herkkyyssäätö valotuksen korjailuna, toisin hikan työläästi. Negoilla ei juuri ole väliä, miten valottaa, pari pykälää sinne tai tänne ei haittaa. Mieluummin kuitenkin reilusti kuin niukasti.
     
  19. cedricfan

    cedricfan Well-Known Member

    1 061
    494
    83
    Aika lyhyt oli aika kun EMmiä käytin silloin kun nuo oli uusia. Halpa hinta ja keveys kiinnosti, mutta kun valotusta ei saanut kivasti korjattua. Olis ollut edes muistilukitus...
    No nyt digien kanssa käyttää helposti juuri muistilukitusta tai EV korjailua etusormella.
     
  20. m-kooteevee

    m-kooteevee Well-Known Member

    576
    963
    93
    Luukusta tippui nippu papereita.

    signal-2022-07-11-191701_001.jpeg

    Mulla taitaa olla uus lempparibaryytti...
     
    Kona tykkää tästä.