Jaa mutta tuollahan on tieto että aiemmin sitä pintaa alennettiin. Ja jopa 2,4 metriä. Vääksynjoki (Asikkala) – Wikipedia Vuosina 1820–1831 Vääksynjokea syvennettiin, jolloin Vesijärven pinta laski 2,4 metriä Tulee taas mieleen että on se ihminen viisas. edit. https://tupa.gtk.fi/julkaisu/opas/op_036.pdf
Niillä mielenkiintoisilla nimillä on usein tietynlainen historiansa. Maanmittarit kulkivat kartoittamassa ja mittailemassa yleensä kesäaikaan. Kiireisimpään heinäaikaan jne. Maataloista pakkovärvättiin apumiehiä mittarien matkaan. Siinä kävi yleensä niin, että ihan sitä parasta työmiestä ei mittarin mukaan laitettu lorvehtimaan, vaan renkipojista katsottiin se laiskanpulskea suunsoittaja, josta omilla työmailla oli enempi haittaa kuin hyötyä. Kun suomea osaamattomat kartoittajat sitten kyselivät paikkojen nimiä, keksi sälli milloin mitäkin, joskus vanhasta perinteestä, joskus omasta päästään. Niitä nimiä sitten kulki kartoissa aika pitkäänkin. Minäkin olen käynyt ongella Kulliluodon kupeessa, pitänyt lahnaverkkoja Tissinpohjan lahdukassa jne. Pilluluoto oli myös aika yleinen, saattoi jossain olla Vittulampikin. Jne.
Yllätyinkö? No en. Mielenkiintoisia näin tuolla (1926) toisella tapaa ja myös sahat on merkitty. Ja ne mainitut rautatiet. Lahden korttelit myös. Monet purot/pikkujoet on vain lyhyellä viivalla piirretty. Näsijärveltä satuin katsomaan paljon vanhempaa korttia. Hauskasti näkee paikoin miten on seilattu luodatessa. Doria: Atlas" vodânogo soobŝenìâ meždu gorodom" Tamerforsom" i Kirhšpilem" Virdojs" = Kartasto osoittava vesimatkat Tampereen kaupungin ja Wirtain pitäjän välillä, toimitettu vuosina 1856, 57 ja 58 sotalaivaston perämiesosaston upsierien Näsijärven vesillä tekemäin mittausten mukaan
Oon jonkun verran nyt viime vuoden aikana innostunut paikkatiedosta. Nykyisin netistä löytyy mm. MML sivuilta ja myös esim. vanhatkartat.fi-palvelusta materiaalia. Käytän QGisiä näissä. Ja ihan ilmaiseksi.
Rajalan kesäalesta Samsung Portable SSD T7 1TB. Näppärä vehje läppärin varakopiointiin. Oli muuten varsin nopea toimitus. Eilen klo 13:35 laitoin tilauksen, ja paketin saapumisesta lähikaupan pakettiautomaattiin tuli viesti tänään klo 15:23.
Ostin tänään 3 autoon uuret kesärenkaat ja yhteen uudet talvirenkaatkin. Kyllä kirpaisi, mutta EHKÄ saa olla hetken ilman rengashuolia. Kesärenkaat laitettiin jo paikallensakkin.
No juu, euro poikineen tuohon tarvitaan, mutta ajattelepa, jos tuon kuvan lavetin omistaja joutuisi ostamaan siihen yhdellä kerralla koko rengassarjan. Siinä kun on 96 kpl pyöriä. Kyydissä on iso Wärtsilän moottori, eli suomalaista osaamista taas lähdössä maailmalle. Melko ”miehekäs” paino ko. moottorilla.
Kyllä näin. Traktorin renkaat kans tuntuu olevan turhan kalliita, niitäkin pitäisvähän vaihrella…mutta…..jos vois vähä lykätä vielä.
Juu. 20 sellaista, niin saa yhden kuuraketin painon kasaan. Tosin, onhan Saturn V raketin jo ekassa vaiheessa viisi moottoria.
No juu, mutta ei tuolla kuvalla ollutkaan tarkoitus osallistua mihinkään ”Maailman suurin moottori / muu esine” -kilpailuun. Eikös se Saturn V ollut noin 110 m korkea ja halkaisija noin 10 m. Tämän kuvan moottorin mitat ovat noin 13,7 x 3,4 x 4,6 metriä, eli melkoisesti tuota rakettia pienempi. Toisaalta, se laiva mihin noita moottoreita menee vaikkapa 4 kpl, on painoltaan ja muutenkin kooltaan sitten taas omaa luokkaansa tuohon rakettiin verrattuna. Toisaalta, tuon yhden moottorin paino vastaa kahta Suomessa sallittua maksimipainoista täysperävaunu rekkaa ja kevyempien suhteen luku on vielä suurempi. Ne rekat jos laittaisi peräkkäin, niin olisi pituutta melkoisesti enemmän kuin tuolla moottorilla. Onko tällaisissa vertailuissa sitten mitään järkeä. Ei minusta… Jos joku on sitä mieltä, että tuo kuvan moottori ei ole iso, niin sitten se ei sitä hänelle ole.
Toki, iso vekotin on. En vain malttanut olla huomauttamatta, että teillä on liikuteltu paljon suurempiakin.
^ Kyllä, iso kuljetus on ollut. Tosin, jos pelkästä koosta puhutaan, niin täältä pistetään vieläkin paremmaksi. Harmi vaan, että minulla ei silloin ollut kameraa mukana, joten ei ole kuvallista todistetta. Joka tapauksessa, muutama vuosi sitten tuolta Vaasan öljysatamasta siirrettiin, olikohan 3 500 kuutiometrin vetoinen öljysäiliö kokonaisena Ruotsiin. Homma tehtiin niin, että säiliön kylkiin hitsattiin kiinnikkeet, joihin sitten laitettiin hydrauliset tunkit. Niiden avulla säiliötä nostettiin ilmaan ja alle ajettiin kaksi superpitkällä lavetilla olevaa rekkaa vierekkäin. Onneksi kuljetettava matka ei ollut pitkä, mutta kuitenkin tien varrelta piti esim. katuvalot poistaa ennen kuljetusta. Niiden kahden rekan kuskeilla olikin tarkka paikka ajaa täsmälleen samalla nopeudella ja samaan suuntaan. Satamassa odotti proomu, minne säiliö laitettiin. Oli kyllä hurjan näköistä, kun säiliön halkaisija oli huomattavasti suurempi kuin proomun leveys. No, tietääkseni säiliö pääsi ehjänä perille johonkin ruotsalaiseen sementtitehtaaseen. Täytyyköhän Saken nyt taas pistää ”paremmaksi”…
Tod näk teit hyvän sijoituksen. Renkaista on jo nyt pulaa, ja nastarenkaista tulee olemaan oikeesti iso pula. Ja hinnat vaan nousee, nykyisestäkin...
Maaseudulla kruisaillessa kastui sormet ja niinpä kurvasin Turun Stormin kautta, josta kotiutin Lindstrands Lillmon ajohanskat Lindstrands Lillmon ajohanskat musta/harmaa - moottoripyörävarusteet - Storm Motor Pysyy kuivempana seuraavassa ukkoskuurossa.
Toissa kesänä huomasin, kuinka nopeasti syö renkaan, jos aurauskulmat on väärät. Meni 1300 km matkalla toinen eturengas ihan sliksiksi. Opin, että kannattaa melkein samalla säätää, kun ostaa uudet. Nämä eivät olleet uudet, mutta tarkastin ennen kuin reissuun lähdin, joten jäi mieleen.
Mulla meni vain ulkosyrjät sileiksi. Olen sitten pihistellyt ja ajanut ne loppuun takana. Joskus ollut ns. nelipyöräsuuntauksessa mutta sittemmin olen tyytynyt korvakuulolta säätöön aina jonkin nivelen vaihdon jälkeen. Alkaa jo onnistua se ja renkaat kuluu tasaisesti. Auttaa kun on tuttu kärry niin ohjauskäytöksestäkin huomaa mihin suuntaan voisi säätää.
Likalle ostettihin Avensis Verso. Merkkiliikkeessä katsastivat ja vaihtoivat nivelet….sillä seurauksella että molemmat rengassarjat meni uusiksi. Olis pitänyt pyörät suunnata.