En tiedä miten näin pääsi käymään, mutta hankin niiden retkien ja vaelluksien kuvaamiseen, joilla liikun kevyellä repulla vähän pidempiä matkoja, Olympuksen EM1 mk3:n. Viime vuonna kokeilin vastaavaa mk2:sta, mutta jotenkin en päässyt sen valikoiden kanssa sinuiksi ollenkaan. Sinänsä kuvanlaatu oli riittävän hyvää ja kuvista taitaa pari päästä ensi vuonna julkaistavaan retkeilykirjaankin. No nyt kokeilen uudestaan, josko jaksaisin vähän pidemmän totuttelujakson. Nyt ajattelin tyytyä vain yhteen optiikkaan, 12-40 f/2.8 saa riittää, paitsi itseni tuntien hankkinen jotain muutakin. No vähän tuli hankittua myös vähän kevyempää vaellusvaatetusta, jos saisi "peruspainon" pysymään edelleen 6,5 kilossa, vaikka puhelimen lisäksi tuli toi 1100g PD clipistä ja kamerasta. Kevyesti on kiva kulkea vaelluksella, poistaa rajoitteita kulkemiselta.
uusia perunoita, silliä ja sipuleita. joka päivä. kuuman ilman aikaan. ostan ja sitten syön. salaattiakin..
Polttonestettä on tullut pärrään tankkailtua säännöllisesti. Se on niin kallista lystiä, että ansaitsee tulla mainituksi erikseen. Lisäksi kotiutin äsken viimeisen hyllyssä olleen EF 35mm linssin Canon EF 35mm f/2.0 IS USM | Fotonordic Saapa nähdä joko nämä on ihan loppuva luonnonvara. Ei tuntunut oikein löytyvän käytettynäkään. Varmaan käynyt vähän niinkin, että ne jotka tykkäävät pitävät hyvänään ja ne jotka ei, on ehtinyt luopua omastaan jo aikaisemmin. Jep jep.
Moottoriveneistä puhumattakaan. Tässä kotikulmilla on venesatama tankkauspaikalla ja siitä ohi kulkiessani tankattavana oli vene, jossa 2 kpl 300 HP ulkolaitamoottoria. Purjehtiminen saattaisi tulla edullisemmaksi…
Veneitten kulutuksesta ihan kelpo esitys. Polttoaineen kulutus: Raskas kaasukäsi tuhlaa - Kipparilehti.fi Retkipurkkarit on myös apumoottorilla liikuttaessa hyvin taloudellisia. Runkonopeus ja uppoumarunkoisen sulava muoto. Kaveri Paraisilla oli kovin kiinnostunut pieniruokaisista paateista. Kuitenkin vasta muutama vuosi sitten osti 40hp Yamahan ja Finnarkin vanhan mallin. Siis vain 40hp mutta nyt alkaa tuntua laihemmassa taiteilijan kukkarossa kuinka kauas viitsii kalaan ajella. On se kyllä vahva ja maineikas vene merelle. Samanlainen: https://m.nettivene.com/moottorivene/finnark/858158 Nuo 2-t ikiliikkujat ei ole tietenkään taloudellisimpia mutta matka-ajossa ei oleellista eroa kaasari-nelareihin. (Siirtymissä kuten kalastajat sanoo.) Mulla on Yamahan 20 nelari joka on myös suhteellisen juoppo kun ottaa täydet tehot. 362 kuution kaasutinmalli. Mutta sillä voi uistellakin mitä isolla kakstahdilla ei niin huvita.
Vieläköhän moottoripetrolia saa jostain… Sellainen ns. kalastajamallinen vene vaikkapa Wickström petrolimoottorilla voisi olla edullinen ajaa. (Se Wickström moottoritehtaan rakennus on muuten vielä olemassa tuossa muutaman kilometrin päässä meikäläisen sijainnista).
Ei sitä oikein saa. On siihen kyllä korvikkeita DIY meininkeihin ja sekoituksiin. Ehkä puuvene.netin arkistoista löytyy keskustelut. Mutta bensakansiakin Wikuihin tekivät. Vähän eri puristukset. Mulla oli W2 ja hankin bensakannet tehtaalta 2000 livun alkupuolella. Eihän se bensakulutus merkittää ollut siinä 8,5 metrisessä . 2- 3 litraa tunnissa muistelisin sekalaisessa puksuttelussa.Kulki sen noin 7 solmua siististi. Jos paatti Wikulla on tarjolla, muistaisin pitää mielessä viimeisestä mallisarjasta että W-3 on susi. Jäähdytys on yhdessä pytyssä ongelma siinä. Muuten tuon pakosarja - petroli esilämmitys - pakoputken jäähdytysvesi - valumysteerimyökky on pahin rasti. Sen kun osaisi rakentaa modifioiden niin moni ongelma olisi poissa. Milloin pakoputkeen ei tule tarpeeksi jäähdytystä, putki sulaa. Ja sen semmoisia. Pieniä kanavia se myökky läpeensä täynnä. Muuten taas tää "lättähattu" on suunniteltu parilla avaimella huollettavaksi vaikka merellä venttiilin säätö tms.
Välillä kyllä mietityttää, että mikä ihme riivaa osaa noista muskeliveneilijöistä. Kapeikoissa ja satama-alueella ajetaan aivan järjetöntä vauhtia, jos kauppalaituriin joutuvat yli kaksi minuuttia odottamaan vuoroaan niin pyöritään mielettömällä kaasulla ympyrää siinä laiturin päässä eikä yleensäkään muita vesillä liikkuvia oteta millään tavoin huomioon. Meidät jo lapsena opetettiin kunnioittamaan merta, sen eläimistöä ja muita siellä liikkujia. No, toisaalta ei meillä koskaan ollut muskeliveneisiin varaa, isämme ensimmäiset veneet ("ns. kalastajamallinen vene Wickström petrolimoottorilla") eivät kummoisia olleet. Mutta ei kyllä pidetty merta minään saksalaisena moottoritienä.
Vielä lisään sen että ei niissä W-sarjan wikun petroli vs bensakansissa ole kovin paljon eroa että toimivia kannattaisi vaihtaa. Bensalla toimii molemmat ok. Mahtaako Vaasasta vielä löytyä uutta varaosaa. Taisi jo silloin kun minä kaupoilla olin olla artikkelit vähenemään päin. Vanhemman sarjan Wikuista en juuri tiedä. Niillä oli kai jopa dieseliä. Mutta joitain ykspyttysiä 50 luvun moottoreita näkyy silloin tällöin kunnostettuna ja nätteinä kuin siat pienenä. Edit. Kuvia Veneistä Wickström tai Olympia moottorilla - Puuvene.net Wikuille näkyy olevan FB ryhmäkin. Niin, millepä ei olisi.
Jaha, hra Mirrored näköjään tietää paljon vanhemmista veneistä. Eikös Karjaalla olisi ollut paremmat mahdollisuudet veneilyharrasteeseen kuin Hollolassa? Taitaa olla vaikea saada niitä varaosia (??). Yritys Oy Vaasan Moottori-Vasa Motor Ab perustettiin myymään varaosia Wickström moottoreihin, mutta ko. yritys on poistunut kaupparekisteristä vuonna 2011.
No ei ole Karjaalla oikein mitään kuin jokea pätkä patojen välissä, mutta Tammisaaressa ja Pohjassa kyllä. Nyt on vain 2km lähimpään rantaan joten huomattava parannus. Toki meri houkuttaa edelleen ja ikuisesti. Katsotaan nyt kuitenkin tämä ensin...
Päijänne on kyllä hieno vesi, pääsee Kansallisvedelle saakka. Kyllä siellä yhden kesän veneilee kummasti ja useammankin.
Tässäpä kuva pätkästä Wickström moottoritehtaan seinää ja asiaankuuluva nosturi. On siellä pihalla vieläkin merimoottoreiden osia, mutta nyt hieman isompaa kokoluokkaa. (Kuvan moottorirunko ei ole läheskään suurimmasta päästä).
Liekö tehtaan tuotantoa lain tuommoinen kuusipyttyinen? Minkähän kokoiset pytyt? Siellähän on saattanut olla muuta moottoreihin liittyvää kokoamis- tai korjaustoimintaa viime vuosikymmeninä. Venelehdessä oli wikuista juttu joskus 70 80 vaihteen tienoilla. Niillä main tuotanto päättyi. Lehdessä oli kuva isosta potkurista ulkona seinässä. Se oli varmaan lentokoneen potkuri. Kuulemma sen avulla kokeilivat ja säätivät tehot kohdilleen. Akselin pää oli siis hallissa sisällä.
Ei ole kuusipyttyinen vaan V 12 eikä ole Wickström tehtaan tuotantoa. Tekijän nimi alkaa kyllä myös W-kirjaimella. Siellä on myös V 20 moottorin runko, jonka yhden sylinterin reiästä meikäläinen voisi mennä sisään.