^ On tuokin aikanaan ollut hommaa. Porata hirvittävä määrä reikiä ja paukuttaa niihin sitten niittejä. Tietenkään kellään tekijöistä ei ollut mitään kuulonsuojausta muusta työsuojelusta puhumattakaan….
Vielä samainen riippusilta. Kuva on otettu 21.1.2010 joen jäältä. Tais olla yli 10 vuotta kun olin joen jäällä käynyt, enkä tämän kuvan oton jälkeen oo siellä ollut. Matkaa joelle taitaa olla runsas 150 metriä meiltä.
Joskus katsoin dokumenttia historiallisesta pilvenpiirtäjien rakentamisesta ja siihen liittyvästä nitomisesta. Niitti lämmitettiin hehkuvan kuumaksi ja se piti saada uunista muutaman sekunnin sisällä nidottavaan reikään. Niittejä sitten nakeltiin pilvenpiirtäjän rungon päällä uunilta nitojille. Linkin kuvassa työmies on valmiina "tratin" kanssa ottamassa vastaan niittiä. Ei olisi tehnyt mieli olla alapuolella hutien varalta.
^ Niinpä. Oli siinä maailmankuulussa Titanic-laivassakin varmaan jokunen niitti, ja joku on sitten laittanut siihenkin sen myös kuuluisan viimeisen niitin. Kyllä hitsaustekniikan kehitys on tuonut helpotusta monelle alalle. Vaan eipä silti, lentokoneita rakennettaessa niittaus on vielä käytössä. Tosin paljon kevyempää niittausta kuin raskaissa teräsrakenteissa on aikanaan ollut.
ittekkin ottanut tuosta sillasta kuvan kun on ollut valmistusvaiheessa. useamman kerran oon yli ajanut, mutta kun oon lähes aina kuskina niin kuvan otto on ollut hankalaa.
Vahantajoen vanha 1881 kivisilta, vanhimpia edelleen käytössä olevia kivisiltoja. Lakikivi, tärkein kivi, oivallisesti edelleen paikoillaan pitäen siltaholvia murtumattomadti paikoillaan.