se on sitä kehitystä (öljyyn perustuvaa modernia) Höyryköneet toimii edelleen. Älä peräänny! (M.A.Numminen ja DJ Sane)
Kyllä sitä kylmäainetta uudestakin autosta katoaa jopa 40 grammaa vuodessa. Autossa ne kylmäaineputket joutuvat alttiiksi tärinälle ja varsinkin jos ilmastointilaitetta ei käytä pitkään aikaan, kumiset tiivisteet kuivuvat ja rupeavat hieman vuotamaan jne. Suositus onkin, että ilmastointilaitetta pitäisi käyttää vähintään kerran kuukaudessa jonkin aikaa säätilasta riippumatta, jotta tiivisteet eivät liiaksi kuivu. Kylmäaine kuljettaa myös kompressorin voiteluainetta, joten jos kylmäaineen vaje menee liian suureksi, voi kompressori leikata kiinni.
Melko käsittämätöntä. Ei kai nyt sentään nykyteknologialle ole mahdotonta valmistaa tiiviitä laitteistoja? Onhan tuo ympäristön kannaltakin hurjaa - ne kylmäaineet ovat vahvoja kasvihuonekaasuja kaiketi kaikki, vaikka pahimmat freonit onkin kielletty (no, ainakin länsimaissa). Jos 50-luvulla osattiin tehdä jääkaappi, jossa mömmöt pysyvät sisällä, niin vaikea uskoa, ettei 60 vuotta myöhemmin pystytä samaan.
R1234yf-kylmäaineet ovat ympäristölle vanhaan R134-aineeseen jotakuinkin harmittomat, miinuspuolena se maksaa aivan helvetisti enemmän.
Niin, se jo mainittu tärinä asettaa omat haasteensa ja sitten tietysti hinta. Rakenteen suunnittelussa pitää hakea jokin kompromissi hinnan ja käytettävyyden välillä. En tiedä paljonko noissa autojen systeemeissä on painetta, mutta tässä minun tallin ILP-laitteessa työpaine voi olla jopa 43 bar, joten on helppo uskoa, että pienestäkin vuodosta tuolla paineella kylmäaine karkaa helposti. (Muuten, oletko verrannut sen 50-luvun jääkaapin sähkönkulutusta johonkin nykypäivän kylmäkalusteeseen?)
Jääkaappi pysy paikallaan = liitokset ja putket voi tehdä metallista. Autossa tuo pannahisen moottori tuppaa elämään eri tahdissa kuin kori.
Enpä ole sitä ihan erillismittarilla mittaillut. On selvää, ettei sen koneiston hyötysuhde ole ihan sama kuin nykyisten, mutta luulen paksumpien eristeiden ja tukevamman rakenteen kompensoivan sen eron. Asialla ei ole merkitystä, sen verran pieni se kulutus kuitenkin on. Kaksi pakastinta ja jääkaappi vievät sähköä ehkä kympillä kuussa kesän lämpiminä kuukausina, muulloin vähemmän.
Ainakin ajoneuvokäytössä järjestelmän sisäpuolelta irtoaa aina jotain, esim vaikka kompressori onkin voideltu, ei ne metallipinnat silti ikuisia ole.
Olen kerran ollut pääsuunnittelijana pientalossa. Se oli reilun viisi vuotta sitten. 2000-luvulla rakennetuissa pientaloissa maalämpö/-viilennys tulee käytänössä aina edullisimmaksi (~20 v.). Kaikki muu on hipsteriä. Aurinkoa lisäksi hyväksikäyttämällä jää myös joissain tapauksissa energiaa myytäväksi.
Niinpä, lähes kaikissa hydraulisissa järjestelmissäkin on öljylle vähintään paluusuodin ja liikkuvassa kalustossa yleensä yksi tai useampi painesuodin, vaikka hydrauliikkajärjestelmätkin ovat varsin suljettuja.
Tällä hetkellä maksat edelleen varauksesta, vaikka mennään kesää kohti. En tiijä tarkkaan mikä pössis, enkä ole lukenut, mutta tiputa seuraavalle lämmityskaudelle oleskeluvyöhykkeen lämpötilaa ainakin 2 °C. Saat isot säästöt jo siitäkin.
Näinhän se on, eikä välttämättä tarvitse mukavuudestakaan tinkiä. Tuolla tallissani huomaa erityisesti tuon ILP-laitteen kanssa, että lämmin ilma nousee ylöspäin. Tallin sisäkorkeus on 5 metriä ja tilan päädyssä on 2,5 metrin korkeudella parvi, missä lämpötila on selvästi korkeampi kuin alempana. Tätäkin ominaisuutta voi halutessaan hyödyntää…
Käytetty Sony FE 85/1.8 tarttui tänään lapaseen kohtuuhinnalla. Ja sitten heräteostoksena Siruin kevyt Traveler 7C-jalusta halus kans seurata mua kotio. Pitää varmaan se toinen pikku-Sirui kaupata pois kuulapäineen...