Epson SC-P900 printer review. A2/17 inch sheet & roll paper Kyllä se minun 3880 on vaan puskenut kauan, mutta pitäähän informoitua mikä olisi korvaaja jos olisi pakko uusia. Tuossa testissä puhutaan että vain ’vähän’ mustetta joutuu hukkasäiliöön, toisin kun reilusti minun mallissani. Lisäksi minun mallissani mustesäiliöihin saattaa jäädä käyttämättä jonkin verran enemmän.
Epson Stylus Pro 3880 printer review 17 inch A2 width En muista ihan milloin ostin laitettani, mutta on hyvä vertailla.
Pro-300 on saatu tekemään oikean näköistä kuvaa mutta kun olen käyttänyt vain muutaman merkin halvinta satiinipintaista paperia niin mietin, onko noista hienoista merkkipapereista mitään käytännön hyötyä vai onko paremmuus vain omassa kuvitelmassa vähän samalla tavalla kun kuvaisi Leicalla. Noita testaamiani papereita ei erota toisistaan jos vierekkäin panee, ehkä profiileissa voi olla jotain eroja tumman pään piirrossa. Kaverini pro-printtaaja sanoi, että ei niissä papereissa ole suuria eroja joten ihan sama säästää rahaa musteisiin. Mulla on seinällä tosi halvalla Canonin mattapintaiselle bulkkipaperille tehtyjä kuvia ja ihan hyviltä nuo näyttävät
Käytän itse Canon MP-101 mattapaperia, mutta näin kirkasvalkoinen paperi sisältää ihan varmasti optisia kirkastajia (optical brightener) ja nillä on tapana tuhoutua ajan mittaan. Jos möisin kuvia, niin valitsisin paperin joka tulee firmasta joka varmasti osaa asiansa, eli esim. Hahnemuehle. On yksi asia väittää että paperi on säilyvä ja toinen todella osata tehdä kaikkein säilyvin paperi.
No juu, Canonilla ei taida olla paperitehdasta. Villi veikkaus on, että joku Kiinan monista tehtaista toimittaa paperit. Tietoahan tuosta ei saa mistään, jostain syystä nuo paperien valmistajat ovat tarkemmin varjeltua tietoa kuin valtion salaisuudet. Sama tietysti koskee Ilfordia ja Epsonia. Jotkut Cansonin paperit ovat melko identtisiä Epsonin vaihtoehtojen kanssa, joten ainakin osa saattaa tulla sieltä. Hahnemühle tekee paperia, mutta ei taida pinnoittaa itse fotopapereita, joten joku alihankkija niissäkin on. Tulosteen kestävyyden kannalta on tietysti se pinnoite mahdollisine kirkasteineen olennainen. Kirkasteiden olemassaolo tai puuttuminen on helppo selvittää valaisemalla UV-lampulla.
Minua ei nyt juurikaan kiinnosta säilyykö printti 50 vai 200v kun perikunta ne kuitenkin roskalaatikkoon köijää. Lähinnä kiinnosta onko kallis vastaava satiinipintainen sävykkäämpi tai muuten erkoisen ”upea” verrattuna esim Ilfordin tai Epsonin halpaan paperiin. Permajetin kehuttua olen testannut ja jälki on ihan samanlaista kuin halvemmissa
Ei kai tuosta saa oikein varmaa näkemystä muutoin kuin kokeilemalla. Osta laatikko kalliimpaa ja testaa. Oma näkemykseni on, että varsinkin ne baryyttipinnoitteiset, jotka matkivat vanhan ajan mustavalkopapereita, ovat oikein kauniita. Onko eroa sitten hintaeroa vastaavasti, vaikea sanoa. Pitäisi printata sama kuva eri papereille ja tarkastella kontrolloidussa valaistuksessa. Kuten aina, paljon riippuu siitä, miten ja missä ja missä valaistuksessa kuvaa katsellaan.
Ei välttämättä. Veikkaus oli ihan hyvä. Kaikki alan teollisuus kerättiin Kiinaan kuin yhteisestä päätöksestä 2000-luvun alkuvuosina siitäkin huolimatta, että tuollaisia pinnoitettuja paperilaatuja voisi ajaa ja pinnoittaa melkein missä vaan. Vaikka Suomessa, jos haluttaisiin.
Suomeen pitäisikin luoda oikein vahva laaatupaperin tuotanto (juuri tänään asiaa, aamusella, ajattelin - viimeeksi). Muutenkin sulaa hulluutta luopua teollisuudesta ja antaa sen siirtyä maihin, jotka piutpaut välittävät mistään "ympäristökysymyksistä". Kuin siivoisi koiranläjiä mattonsa alle haisemaan... Lyhytnäköistä ja haitallista hölmöyttä. Koko Euroopan kuuluisi rakentaa uudelleen vahva teollinen tuotanto - nykyaikaisin, "ympäristöä kuormittamattomin", metodein. Emme kauaa elele vain "turismilla ja palveluilla"... Konkreettisiakin, materiaalisia, asioita yhä tarvitaan. Todellisessa maailmassa.
Muutaman kuukauden on nyt harjoiteltu mutta pari seikkaa tuntuu kummalta. Jos yritän ladata paperia takasyöttötilassa niin kone kyllä alkaa kysellä paperin kokoa ja laatua. Ne asetan ja alan printata. Kohta kone herjaa, että yläsyötössä ei ole paperia ja laita paperi, eikä lähde printtaamaan takapaperiin. Olen kokeillut paksumman puutteessa Canonin PM101 mattaa. Toinen juttu mitä en ole löytänyt, mistä asennetaan "matt black" kun käytetään taidepaperia vai toimiiko se automaattisesti Est:lle Saksasta löytää nykyisin useita pienmerkkejä jotka teettävät esim Hahnemylellä papereitaan ja ovat selvästi halvempia kuin originaali. Esim Farbenwerk ja Mediajet. Esim Mediajetillä on Hahnemylen vastaavia taidepapereita Foto papir - Foto- og fine art printer papir specialisten
Mitä käytät tulostamiseen? Ainakin Professional Print & Layout -softassa se asetellaan sieltä sivupalkista että kumpaa syöttöä käytetään. Mattamusta taas taitaa tulla paperiprofiilin perusteella automaattisesti.
No lähti toimimaan kun nollasin printterin Wifin ja kytkin uudestaan Usb-kaapelilla. Ihmeellistä tämä tietotekniikka