Hyvä vain etteivät lähteneet turhan päiväiseen megapikselien kasvattamiseen uudessa kamerassa. Eiköhän OM ole ihan hyvä tulevaisuus edessä, kun sillä on kuitenkin varsin uskollinen käyttäjäkunta..
Itsekin otin varaslähdön siihen, että sitouduin entistä enemmän formaattiin kun maanantaina postisetä toi PanaLeican 25-50mm f/1.7 -lasin. Itselleni tuo ensi viikolla julkistettava OM on liian iso, mutta eiköhän aika tarkalleen vuoden kuluttua tule E-M5III:n seuraaja, joten tässä on hyvää aikaa alkaa säästämään sitä varten. =)
Hyvä hyvä! Etsimen tarkkuus saatu nykyaikaiselle tasolle, LCD on myös parempi, ja speksien perusteella uusi kenno ja prossut näyttäisivät todella vauhdikkailta. Lupa odottaa siis entistä parempaa high-res shottia, pro capturea, parempaa videota yms yms. Epäilemättä siis todella mainio runko kyseessä! Vaikkei itselläni olekaan nyt tarpeita runkoa päivittää niin tämän parempaa uutista ei voisi kuitenkaan olla, jatkossakin hyviä tuoreempia runkoja saatavilla.
On kyllä jännä miten mft se vaan tuntuu itselleni edelleen parhaalta käytössä. Minulla on siis myös Canonin R6 ja sille viimeisen päälle RF-optiikkaa, ja se on valovuosia edellä paitsi autofocuksessa, myös tietysti ISO-herkkyys on paria pykälää parempaa. Muitakin etuja löytyy. Myös Fujin puolelta minulla on pitkä kokemus. Silti olen huomannut että tykkään eniten kuvata Olympuksen rungoilla ja laitteilla. Useimmiten kun kotoa poistun kameran kanssa se on nimenomaan Olympus. Nyt kun ainakin AF paranee huomattavasti, on entistä vähemmän syitä ottaa R6 mukaan.
Aina kun tulee käytyä esim. Verkkokaupassa hypristelemässä kameroita, niin aika äkkiä käy selväksi, miten nuo isomman kennon sisältämät kamerat vain yksinkertaisesti ovat "liian isoja ja painavia" makuuni. Vaikka perfektionisti olenkin esim. kuvanlaadun suhteen, niin E-M5:sta isompaa kameraa en vain yksinkertaisesti halua. Eiköhän ensi vuonna tule sitten uusi O-M5, jossa lienee taas 90% tiistaina julkistettavan kameran ominaisuuksista ja sillä sitten varmaan tulen kuvaamaan seuraavat 4-5v. Tai näin ainakin toivon.
Itse kuvaan eniten tällä hetkellä E-M5.3 -rungolla ja kahden lasin kombolla; 20mm f1.4 ja 12-45mm f4. Onhan tuon setin koko vs. ominaisuudet jotain käsittämätöntä.
20mm f/1.4 pitäs kyllä päästä kokeilemaan. Mulla on 17mm f/1.2 ja 25mm f/1.2 joten voisi hyvinkin olla, että tuo 20mm korvaisi ne molemmat. Olen kuvannut aiemmin paljon 40mm kinovastaavalla enkä muista kaivanneeni muita lyhyitä primeja. Se vähän häiritsee että jättivät L-Fn-nappulan siitä pois, mutta tuskin se iso menetys on lopulta.
Minä myin 25/1.2 pois, ja olisin myynyt myös 17/1.2 jos sellainen olisi ollut - tuo 20/1.4 tosiaan on omassa käytössäni sweet spot. Ja aivan eri kokoluokkaa kun 1.2 primet, käytännön ero tuntuu vieläkin isommalta kuin paperilla. L-fn ja MF-clutchin poistaminen harmitti ensin, mutta ohjelmoin peukalolla helposti painettavan AEL/AFL-napin vaihtelemaan tarkennustapaa AF/MF välillä, joten en objektiivin namiskoja enää kaipaa. L-fn olisi tietysti kiva mutta voin elää tämän kompromissin kanssa.
Mulla takapaneelin vipu vaihtaa AF-S ja AF-C välillä, joten erillinen kytkin käsitarkennukselle on ollut kätevä. Toisaalta, ilmankin oppisi kyllä olemaan. Pienempi valikoima objektiiveja on ehdottomasti tavoittelemisen arvoinen olotila.
Uusi OM-1 kamera.. OM Digital Solutions unveils the OM System OM-1, a 20.4MP Micro Four Thirds camera OM System OM-1 initial review OM Digital Solutions unveils ED 12-40mm F2.8 PRO II, 40-150mm F4 PRO lenses
Tuosta tuli mieleen vinkki varsinkin E-M5 mkII runkojen käyttäjille, joissa tarkennustavan valinnalle ei ole omaa näppäintä: Kun ohjelmoi johonkin nappiin tuon MF/AF vaihdon, se vaihtaa kyllä napsauttamalla manuaalille, mutta pitämällä tuota näppäintä pohjassa voi sitten valita eri tarkennustapoja rullalla. Huomasin tuon lisäfeaturen vahingossa joskus, ihme kyllä en löytänyt ohjeistakaan tuota. Tavallaan tuo nappi on siis tuohon säätöön minulle vipua parempi, vipukytkimen taas haluan itse käynnistävän videotilan. Tapoja on monia, mutta ohjelmoin itse tuon MF-napin sinne etuseinän syväterävyyden esikatselu-nappiin, jolloin saan vaikka takarullalla vaihdeltua tarkennustapaa c-af -> af+mf -> mf yms jne. Uhrasin E-M1mkII:stakin toisen etunapin tuolle, jotta nuo 1+2 O-MD-runkoa toimisivat edes jokseenkin samalla tavalla. Ja tuo emerikin linkkaama uusi runko näyttä aika kovalta, vihdoin kennopäivitys, etsimeen pikseleitä yms. E-M1 mkII:nkin 60fps Pro-capturella sai sen pöntöstä singahtavan pikkulinnun lentokuviin, ilman olisi ollut tekemätön paikka nelikymppisen reflekseillä. Siivet oli vaan vuorotellen ylhäällä ja alhaalla. Tuolla 120fps:llä luulisi jo osuvan monessakin asiassa siihen "ratkaisevaan hetkeen" joka tuollaisten lukujen myötä kärsii pienen inflaation.
Kyllä se kohinansietokin näyttäisi parantuneen ainakin ISO5000:ssa melkoisesti, joten OM-5:sta odotellessa...
Tuo 120fps on kyllä ihan älytön lukema jota kuitenkin harva tarvitsee. Kameran sisäinen bufferi on hetkessä täynnä tuollaisella nopeudella. Toki se on noin muissakin kameroissa, ettei ne kestä käytännössä suuria sarjanopeuksia. 50fps lukema on myös kunnioitettava lukema, johon ilmeisesti päästään kaikilla objektiiveilla. Pieni yllätys oli että edelleen käytetään sd-kortteja. Suurin uutinen oli omasta mielestä, että nyt käytetään pinottua kennoa. Jota on tähän asti vain nähty harvoissa kameroissa, jotka on myös paljon kalliimpia. Julkaisun perusteella vaikuttaa hyvältä kameralta ja mielenkiintoista nähdä millaisia arvioita tulee saamaan.. Amateur Photographer sivuston arvostelu: OM System 'Olympus' OM-1 Review - Amateur Photographer
Jos tuo väitetty kahden aukon parannus ISO-arvoissa (minulla tarkoittaisi max. ISO 6400 -> ISO 25600) ja jatkuvan tarkennuksen parantaminen pitävät paikkansa, niin kova laite on kyseessä. Harkintaan menee.
Laitoin OM-1 tilaukseen, ennakkotilaaja sai vielä samaan hintaan ylimääräisen BLX-1 akun ja 64gb UHS-II muistikortin ja -lukijan. Niin ja viiden vuoden takuun. Aivan täydellinen runko yhdessä 12-45/4 ja 20/1.4 kanssa. Tilaukseen menee myöhemmin myös 40-150/4. Saatanpa joskus vielä hommata joko 7-14/2.8 tai 8-25/4 mutta nuo kaksi ensinmainittua ovat kyllä vertaansa vailla. 12-45/4 hyvässä valossa, tai hämärässä staattisia kohteita varten, ja toimii myös semi-macrona. Lisänä 20/1.4 joka on kaikkien aikojen one-prime-lens-solution minulle; pieni, valovoimainen, speksit vimosen päälle kunnossa ja polttoväli todella monipuoliseen käyttöön. Olen lähdössä maaliskuun puolessa välissä lapin mökille pariksi viikoksi, toivottavasti OM-1 ehtii tulla jotta saan sen mukaan. Periaatteessa 20/1.4 riittäisi ainoaksi lasiksi sinne, mutta koska 12-45 on niin pieni, otan sen tottakai mukaan. Olen kyllä tosiaan erittäin iloinen, että OM System jatkaa micro four thirdsia.
Eipä se bufferin täyttyminen juurikaan haittaa (kunhan tyhjenee riittävän nopeasti), kun noita suurimpia sarjakuvausnopeuksia käyttää procapturen kanssa, sillä saa talteen sen tietyn hetken ilman isoa läjää ylimääräisiä kuvia. Olisi se silti voinut olla vähän isompi, tai kortit CFexpressiä. 120fps toiminee kaikilla objektiiveilla, tarkennus ja valotus on lukittu. 50fps AF:n ja AE:n kanssa onnistuu osalla pro-sarjan objektiiveista, lopuilla jäädään max 25fps.
Oho, jos tuo on oikeesti samoilla valotusarvoilla otettu niin ero kohinassa on järisyttävän iso. Toisaalta samalla on todettava, että kuvien detaljimäärässä ei ole käytännössä mitään eroa. Varovaisen optimistisesti odottelen jotain studiovertailua.
Katsopas puolenvälin kaiteita. Aika selvä ero mielestäni. Ja katso pystysuuntaisia viivoja etenkin lampun vierellä. E-M1X:n viivat eivät todellakaan ole suoria. OM-1:n ovat. Täytyy rehellisesti myöntää, että alkupettymyksen jälkeen tämä tosiaan ON wow-kamera. Sittenkin.
No joo, on siinä kyllä tuollainen laatuero että toisessa viivat eivät ole suoria. Kontrastin puutteesta ja 1:1 cropista päättelisin että kyseessä on todella etäällä oleva kohde, joten tuo voisi kai olla myös ilmakehän aiheuttama juttu. Jotain studiovertailuja olen jo nähnyt ja kohinan määrä on hämmästyttävän alhainen ihan hävyttömille ISO-arvoille saakka, joten onhan tässä lupa odottaa hyvää.
Fysiikan lakeja siellä ei ole laitettu uusiksi ja kennokin käsittääkseni on ihan perinteisesti tehty piistä ja RGB värifilttereistä, joten mitään valtavia eroja raakakuvissa tuskin on. Ellei niitä sitten prosessoida vähän nätimmiksi heti kamerassa (mikä ei automaattisesti ole huono vaihtoehto). Mutta high-res ja live ND toiminnoilla voi oikeasti parantaa hämärässä otettujen kuvien laatua, jos niiden rajoitteista ei ole haittaa.