Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Koti"studion" valaistuskalusto

Keskustelu osiossa 'Valaisu ja studiokuvaus' , aloittajana swedgin, 15 Tammikuu 2022.

  1. swedgin

    swedgin

    9
    0
    1
    Tarvitsisin neuvoja ja suosituksia, millaista valaistuskalustoa kannattaisi hankkia kotioloihin.

    Olen valokuvaaja, jolle kuvaus on intohimoinen harrastus, mutta tuskin tulen koskaan ammattilaiseksi pyrkimään. Ihan ammattitason kalustoa en siis tarvitse, mutta yleensä on periaatteenani aina ollut hankkia kuitenkin laadukasta ja pitkäikäistä kalustoa, jota ei tarvitsisi heti olla uusimassa siinä vaiheessa, kun taidot kehittyvät :) Haluan panostaa harrastukseen eikä tarkoitus ole hankkia halvinta mahdollista aloittelijan settiä.

    Tarkoitukseni olisi käyttää valoja tuotekuvatyyppisiin valokuviin ja erilaisiin asetelmiin. Kuvauskohteet ovat siis hyvin pitkälti sellaisia, jotka mahtuvat keittiön pöydälle. Voisin kuvitella käyttäväni valoja myös makroihin, joissa olen tähän asti käyttänyt enimmäkseen salamaa. Ihmisten kuvaamisesta en ole eritysen kiinnostunut, mutta ei toki haittaakaan, jos samaa settiä voisi käyttää myös potretteihin, jos mielenkiinto myöhemmin herää.

    Joitakin vaatimuksia kalustolle:
    - Riittävät mahdollisuudet valon muokkaamiseen ja suuntaamiseen
    - Pidän tarpeellisena, että valoa pitäisi saada ainakin kahdesta eri suunnasta. Pitäisikö käyttötarkoitukseeni olla valoja enemmänkin?
    - Sopivan kompakti - mitään erillistä studiotilaa ei siis ole, joten kaluston tulisi suht kivuttomasti mahtua esim. vaatekomeroon silloin, kun sitä ei käytetä
    - Budjetti kokonaisuudessaan ehdottomasti alle tonnin. Mielummin lähempänä 500e, mutta tarkoitus ei ole ädlätä väkisin koko summaa, jos saan halvemmalla tarkoitukseeni riittävän kaluston.

    Kuvittelisin tarvitsevani ainakin:
    - 2x valoja
    - 2x jalustoja valoille
    - 2x riittävän suuri softbox - minkä kokoinen olisi hyvä?
    - Ehdotuksia muista hankinnoista :)

    Valojen osalta olen tutustunut jonkin verran jo näihin:
    - Aputure Amaran 100d
    - Godox SL60W
    - Godox SL100D
    - Aputure 120d - tämä menee ehkä jo turhan arvokkaaksi, jos valoja pitäisi hankkia kaksi tai useampi.

    Olisivatko nämä järkeviä ja laadukkaita hankintoja harrastajalle?

    Muusta kalustosta en sitten oikein osaa määritellä tarpeitani. Ainakin näennäisesti samanlaisia softboxejakin tuntuu olevan tarjolla suht laajalla hintaskaalalla. Onko näillä todellisuudessa paljonkin eroja vai maksanko enimmäkseen jonkin tietyn merkin logosta? Mitä esim jalustojen ja softboxien kohdalla kannattaa huomioida? Mitä muuta mahdollisesti voisin tarvita?

    Tästä avauksesta varmasti näkyy, että en omaa kovin kummoista asiantuntemusta studiovalaisusta, mutta toivoisin silti saavani rakentavia vastauksia laadukkaan valaistuksen kokoamiseen :) Sen sijaan en toivo mitään "Kokeile vaikka otsalampulla" tyylisiä vastauksia.
     
  2. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 143
    496
    83
    Godoxit ovat hyvä valinta tuotekuvaukseen, mutta eivät välttämättä LED-valoina, vaan salamamalleina, kuten SK400 II. Nämä pöntöt ovat halpoja kuin saippua, kohtuullisen hyvälaatuisia ja niissä on Bowens-bajonetti, joten voit myöhemmin käyttää samoja heijastimia ledeissäkin, jos on tarvetta. Stilleissä ja tuotekuvissa tarvitaan syväterävyyttä, joka vaatii jonkin verran voimaa lyhdyltä. Samoin potreteissa nopea välähdys pysäyttää liikkeen, joten aloita mieluummin salamoilla.
     
  3. swedgin

    swedgin

    9
    0
    1
    Kiitos vastauksesta.

    Salamassa epäilemättä riittää valotehoa enemmän kuin ledissä. Tosiaan tähän asti olen lähinnä salamaa käyttänytkin kameran päällä ja kamerasta irrallaankin - ei siis studiomallin salamaa, vaan sellaista "tavallista" pientä salamalaitetta, joka on tarkoitettu kiinnitettäväksi kameraan. Toisaalta ainakin tällä hetkellä pitäisin etusijalla nimenomaan jatkuvaa valonlähteitä, koska koen niiden helpottavan huomattavasti valotuksen suunnittelua ja muokkaamista. Salamaa käytettäessähän joutuu miltei jokaisen muutoksen jälkeen ottamaan testikuvan, mitä en ehkä pitäisi kaikkein optimaalisimpana vaihtoehtona. Ehkä siis arvostan sen verran myös helppoutta :)

    En tosin missään nimessä sulje pois myöskään studiosalamaa. Mitä etuja studiosalamalla käytännösä on verrattuna pieniin salamalaitteisiin, kuten Nikon SB700 ja Godox TT685, jollaiset itseltäni siis jo löytyvät?
     
  4. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 957
    622
    113
    Studiosalamoissa on yleensä kiinteä ohjausvalo, jolla voi juurikin tehdä sitä valaistuksen suunnittelua. Ohjausvalon tehoa voi myös säätää jossain suhteessa salaman tehoon.

    Itse kuvailen myös usein pelkillä ohjausvaloilla ilman salaman käyttöä.
     
  5. RB

    RB Well-Known Member

    9 107
    1 087
    113
    Jos studiosalamat ovat eri tehoisia, eri merkkisiä tai muuten vaan keskenään yhteensopimattomia niin kuvaaminen on haasteellista.
    Kun salamat ovat saman merkkisiä ja saman mallisia niin ohjausvaloilla näkee suunnilleen miltä kuva välähdyksillä näyttää.
    Tabletti wifillä tai kuvaaminen suoraan tietokoneelle auttaa paljon kuvan tarkasteluun pelkkään kameran takanäyttöön verrattuna.
     
  6. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 957
    622
    113
    ^ Juu, esim. Elinchrom:ella on ilmainen tietokoneohjelmisto, jolla voi kätevästi tehdä sitä valaistussuunnittelua ja USB-porttiin kiinnitetyn lähettimen avulla voi säädellä yksittäisten salamalaitteiden tehoja jne.
     
  7. RB

    RB Well-Known Member

    9 107
    1 087
    113
    Onko se vielä saatavissa netistä?
    Mulla on kyseinen systeemi ollut käytössä, mutta ehkä kannettavan tietokoneen usb-liittimen tehot ei oikein riittäneet, yhteydet reistaili.
    Nyt olis 6 yhteensopivaa salamaa joita tuolla pystyis ohjaamaan. Itse tein sillä valmiit set-upit salamoille eri kuvaussessioita varten. Ohjelmalla näki myös eri salamoiden käyttötunnit, pystyi sammuttamaan ja laittamaan päälle. Tehonsäädöt toimii yksitellen tai kaikki salamat kerralla.
    Ohjelmalla pystyy myös tekemään valaisukaaviot ja tarvittaessa vaikka tulostamaan paperille.

    ihan kiva systeemi, kunhan olis ollut toimintavarma.

    Mun Style RX 300 studiosalamat on ostettu 2010 vuoden kieppeillä, mutta harmikseni on todettava että ovat ihan museokamaa. Eivät toimi nykyisillä hienoilla radio-ohjauslaitteilla. Olis mukava säädellä kameran lähettimeltä näytöltä tehonsäätöjä seuraten. RX lähettimestä pystyy 4 ryhmää säätämään, mutta vähän kenkku systeemi.
    Uusissa Elinkoissa on myös nopea salamasynkka jota noissa mun 2010-luvun antiikkivehkeissä ei ole.
     
  8. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 957
    622
    113
    Juu, siitä on tullut täysin uusi versio. Elinchrom Studio 1.2.

    Myös siitä USB-lähettimestä on tullut päivitetty malli. (Minulla on kyllä se vanhempikin malli toiminut luotettavasti).
     
  9. RB

    RB Well-Known Member

    9 107
    1 087
    113
    Pitääpä tutkia asiaa.
    Kokeilin ohjelmaa myös Lenovon W10 tabletilla. Asentui se, mutta siitä Lenovo-patskasta ei ollut siihenkään tarkoitukseen. Näyttö pieni eikä sitä saanut suurennettua, olis pitänyt nuppineulan kärjellä painella valikoita kun olivat pieniä.
     
  10. swedgin

    swedgin

    9
    0
    1
    Kiitos neuvoista. Ehkä tosiaan sitten katselenkin mieluummin studiosalamaa, jos näistä kerran löytyy ohjausvalo, joka helpottaa työskentelyä.

    Mitä mieltä olette, olisiko esim tämä setti järkevä ostos:
    Godox SK400 II Duo Kit

    Miten esimerkiksi noiden mukana tulevien softboxien koko ja muoto? Sopivatko omaan käyttötarkoitukseeni (tuotekuvat, makrot asetelmat)? Mitä käytännön eroja on esim neliskulmaisella softboxilla vs parabolisella? Onko tuo koko 70x100cm sopiva?

    Yllä oli tosiaan mainittu, että pelkän ohjausvalonkin avulla on joissain tilanteissa mahdollista työskennellä. Näissä Godox SK400II salamoissa on ilmeisesti 150W ohjausvalo. Onko tuo valo mielestänne joissain tilanteissa riittävä yksistään? Tehojahan tuossa on ainakin lukujen puolesta enemmän kuin esimerkiksi jatkuvasti päällä olevasssa Godox SL100W ledissä, mutta ei kait kuitenkaan voi jatkuvana valona olla todellisuudessa yhtä hyvä, koska kyseinen ledi on selvästi tätä salamaa kalliimpi?

    Ja edelleen tosiaan kiinnostaisi tietää, montako valonlähdettä mielestänne on omaan käyttötarkoitukseeni sopiva määrä ja mitä valonmuokkaimia tms lisävarusteita voisin tarvita? :) Lisävarusteita varmasti löytyy loputtomiin, mutta alkuun etsisin sellaisia yleisimmin käytettyjä varusteita, joiden kanssa valojen käyttöä olisi helppo opetella. Tulevaisuudessa voi sitten hankkia tarvittaessa lisää, kun osaamista karttuu.
     
  11. RB

    RB Well-Known Member

    9 107
    1 087
    113
    Onkos noissa Godoxeissa samalla lailla tehon säädön mukaan säätyvät ohjausvalot niinkuin tavallisissa antiikki-Elinkoissa?
    Ittellä kun ei niistä oo mitään kokemusta tai mielikuvaa.
     
  12. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 335
    3 001
    113
    Näyttökuva 2022-1-16 kello 12.15.28.png


    Tuotekuviin yms. keittiön pöydälle mahtuviin juttuihin et kovin montaa valoa tarvitse - et myöskään paljoa tehoa. 400 J on kyllä hyvinkin riittävä teho, puolellakin tulee toimeen. Kahdella valolla pääsee jo pitkälle alkuun. Pari jalallista pikkupeiliä lisäksi, niillä voi suunnata lisävaloa tarpeellisiin kohtiin.

    Suuria bokseja et myöskään tarvitse. Maksimikoko voisi olla se sun asetelmasi koko, mutta puolet pienemmälläkin pärjää. Metrinen tuntuu jo aika hurjalta pöydällä olevien kohteiden kuvaamiseen.

    Pölläsin Broncolorin sivulta tuon kuvan, tyypillinen tuotekuvavalaisu. Boksi päällä, reilusti takana. Päävalo kameran vieressä jonniinverran korkeammalla. Heijastimia tai mustia pahveja sopivissa kohdissa luomaan varjoja.

    P.S. Kuvassa esiintyvän kaltainen puomillinen jalusta voi olla kätevä.
     
    Viimeksi muokattu: 16 Tammikuu 2022
    Jari_S tykkää tästä.
  13. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 335
    3 001
    113
    En tiedä, mihin niitä tuotekuvia tehdään. Jos ne tulevat syvättäviksi johonkin luetteloon tms., on valopöytä paljon hommaa helpottava alusta. Sillä saa fotariin maskin saman tien: kuva ilman pöydän valoa ja toinen valon kanssa.
     
  14. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 957
    622
    113
    Onkos noiden osalta esim. joitakin kokemukseen perustuvia tuotemerkki-/malli- suosituksia?
     
  15. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 335
    3 001
    113
    Riippuu tarvittavasta koosta. Yksi tuttu on tehnyt paljon ammattiduunia Philipsin kirkasvalolampulla. Sitten jos tarvitaan paljon isompaa, on yksinkertaisin ratkaisu valkoinen pleksi (tai maitolasi), jonka alle laitetaan valaisin. Valmiita tuotekuvauspöytiä toki on saatavana, mutta hinta on hirveä.
     
  16. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 335
    3 001
    113
    Halpismalli, jossa ei ole erikseen lasitasoa kuvattavalle esineelle tosin maksaa reilun satasen:

    Näyttökuva 2022-1-16 kello 14.48.40.png
     
  17. RB

    RB Well-Known Member

    9 107
    1 087
    113
    Jotain tavaroita oon kuvannut lasilevyn päällä.
    Kauempana lasilevyn alla olevan taustan voi valaista puhkivalkoiseksi tai vaikka miksi haluaakin.

    heijastumat, varjokuvat sunmuut on aina riesana, oli kuvaussusteemi mikä tahansa. Nykyään digillä on helpompaa kuin filmillä.
     
  18. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 957
    622
    113
    No, tuossa ylläpä oli oivia neuvoja tuotekuvaukseen.

    Itse joudun joskus viran puolesta kuvaamaan lähinnä elektroniikan piirikortteja, eli ei yleensä kovin suuria tuotteita.

    Ratkaisin homman sillä, että laitoin juuri tilaukseen A3-kokoisen LED-valopöydän. Josko homma sillä onnistuisi.
     
  19. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 335
    3 001
    113
    Taitaa olla suunnilleen samaa kokoa kuin ne kirkasvalolamput. Varmaankin riittävä tarkoitukseen.