Valokuvausoppaasta luin taannoin, että jos kuva ei ole mielenkiintoinen, olet liian kaukana. Tämä kuva paranee huomattavasti, kun rajaa sen niin, että betonipylväästä näkyy vain puolet, tyttö kokonaisuudessaan ja taustaa vain sen verran, että taustan sumea ruohonkorsi jää näkyviin. Kokeile.
Shakkilautaefekti. Jos kuvan pääkohde ja muu osa on yhtä suuressa osassa niin kuva on tylsä. Joko tiukemmin rajattu tyttökuva, tai sitten väljempi maisemakuva tytöllä…riippuen siitä mitä kuvalla halutaan viestittää. Enhän toki oo hyvä neuvomaan, mutta MJK aikoinaan tuollaista höpötti.
Vaihtaisin kokonaan kuvauspaikkaa tuon betonipylvään töherryksen vuoksi. Toki se on voitu tarkoituksella ottaa kuvaan mukaan, mutta epäillä sopii.
Töhrythän lähtevät yhdellä hiiren hännän heilahduksella. Joo. Jossain luki, että "astu askel lähemmäs, se ei ole niin pitkä kuin luulet". En ole varma, tarkoitettiinko siinä valokuvaajan objektiivia, mutta sopisi se siihenkin. Toisaalta, miljöökuvissa on aina se tasapainoilu pääkohteen ja ympäristön osuuksien kanssa. Jos tarkoitus on, että miljöö on kuvassa merkityksellisessä roolissa, niin onhan sitä sitten oltava mukana. Valintoja, valintoja....
Ainakin aikanaan Otaniemessä, silloisen Teknillisen korkeakoulun eräässä miesten vessassa WC-pöntön yläpuolella luki juuri noin.
Jos tuo töherrys mallin posken vieressä esittää kyrpää, niin harkitsisin tosiaan sen poistamista kuvasta. Oletan, ettei siihen viittavia mielikuvia haluta kuvassa varsinaisesti korostaa.