Niin uutena. Ko. tapauksessa auto oli käytetty ja akkuvikaisena sen arvo oli melko vähäinen. Mutta joo, tempun järkevyydestä voi toki olla montaa mieltä.
Jaa laskentoa! 20000 euroa -> 10000 litraa bensaa -> 120000 - 150000km. Ellei sitten bensa kallistu merkittävästi yli kahden euron tänä aikana. Mutta miten Teslalla.
Aika paljon ajettu yksilö se oli, hinta ehkä jonniinverran alle 30 000 euroa. Vähemmän ajettujakin on kaupan siinä 30k nurkilla. On se kyllä kiikun kaakun, kannattaako 30000 autoon tehdä 20000 remppaa - seuraava ongelma vaikkapa voimansiirrossa vie koko jutun jo vahvasti miinuksille.
Itse olen pitänyt 10 000 euroa ihan rahan arvoisena juttuna.. mutta tuota voi laskea kuinka vaan. Voimansiirto on usein aika halpaa korjata, jos sitä pelkää, mutta saahan sitä valita kuinka tahtoo.
Ehjää 100-150tkm ajettun vuoden 2013-2014 model S:n saa noin 35k - 38k, jos akusto on mennyt pas...i, niin sillä on ajettu ihan vit... eli toi on max. 10k auto rikkinäisenä. Eikä paljon ajettusta ehjästäkään ole järkevää maksaa montaa tonttua yli tuon 10k. 400tkm on jo paljon noille vanhemmille akustoille, koska ne kestää hyvässä lykyssä noin 600tkm. Uusimpien autojen akustoilla pääsee 1,5-3,5 milj. km. Itse en tollaseen romuun koskis pitkällä kepilläkään. Näin paljon ajettuja sähköautoja ei ole vielä paljon liikenteessä: taksiyrittäjä-Ari on ajanut Teslalla 744 000 kilometriä – tällaisia mutkia on tullut matkaan
Teoreettinen matkakulutus on käytännöstä yleensä kaukana. Pysähtymättä tasavauhtia Tenolle kenties. https://www.ford.fi/content/dam/guxeu/fi/documents/feature-pdfs/FT-New_Ranger.pdf Ylellisen avolava-auton ohjaamossa ei tarvitse huutaa: Ovela konsti häivyttää dieselin jyrinän Vanhempiakin malleja: Ford Ranger | Tekniset tiedot, Polttoaineenkulutus, Mitat Kiinnosti vaan jonkin verran. Joskus totesin että tuohan on hirvee juoppo ja käytännössä Mazda. Ei ole enää ihan silleen. . .
Olin joskus aika vähällä hankkia. Kaveri toi niitä maahan aikoinaan, noin sivuhommina. Ikävä kyllä, just silloin perjantaina vuonna 1991, kun Holkerin hallituksen sekoilu löi maan rahoitussysteemit seis, hänellä oli 10 Rangeria just tullut Hankoon vapaasatamaan. Kukaan ei ostanut yhtään. Niitä oli sitten realisointiyhtiön varastossa vuosia jälkeenpäin, ajamattomia mutta 10 vuotta vanhoja. Olis saanut ehkä 3000 euroa kpl, mutta pidä nyt semmoista bensakonehirviötä työmatka-ajossa.
Tai mitähän olivat? Ensimmäinen Ford Ranger näyttäisi ilmestyneen 1998. Oli mm. V6 nelilitrainen bensa. Mazdaksi sanovat, joten ehkä ne olikin niitä Holkerin hirmuhallituksen ajoilla? Mazda B series - Wikipedia
Tupakka kallistuu - lisää harrasterahaa. Ihana valtioneuvostomme on ylivertaisessa viisaudessaan päättänyt korottaa jälleen kerran tupakkaveroa kahdessa vaiheessa pian alkavan vuoden aikana. Tämä päätös sataa mieluisasti allepiirtäneen harrasteiden käyttövaroihin. Loppukesästä 2022 alkaen jopa 50 senttiä/päivä, jos oikein olen yleviä päätöksiä ymmärtänyt. 1990-luvun alkuvuosina sovin itseni kanssa, että saan luvan käyttää optisiin harrastehankintoihin tupakka-askin hinnan verran keskipitkässä juoksussa niinä vuorokausina, jolloin en polta tupakkaa. Viimeisestä savukkeestani (pieni Boston) on nyt vierähtänyt hieman yli 20200 vuorokautta, joten käyttövaraa on. Rensaat pari vuotta sitten hankittu Nikon Z6 ja jokunen objektiivi, on jo kuitattu sääntömääräisesti. Lähiviikkoina tilaukseen menee laajakulmainen MFT-objektiivi, jonka jälkeen objektiivivalikoimaan kovin järkeviä lisäyksiä on vaikea keksiä. Ryhdikästä ja reipasta toimintaa suosittelen myös Kameralaukun aktiiveille.
Jos olisin tehnyt tuon päätöksen aikoinaan 1975, missähän nyt menisinkään. Varmaankin olisin siirtänyt osan varoista harrastepohjaisiin matkoihin, kun ei niitä vimpaimia niin usein ole tarvettaa vaihtaa.
Täällä oli tauotonta pauketta kuudesta eteen päin noin 7 tuntia, mikä siinä pamauksessa niin hienoa on? Ilotulitus parhaimmillaan on hieno, mutta tuollaiset kälyset tulitteet eivät ole mistään kotoisin.
Alunperin kai pamausten oli tarkoitus karkoittaa pahoja henkiä. Nykyään taitaa enimmäkseen toimia päinvastoin: Baarien sulkeminen siirsi uudenvuodenyönä häiriökäyttäytymisen haja-asutusalueille – Pelastuslaitokset sammuttaneet isompia ja pienempiä paloja
Semmoiset rakettikeiun tms. krääsäkaupan surkeat tuikut ovat lähinnä häiriötekijöitä. En oikein osaa edes kuvitella, että kukaan yli kuusivuotias kokisi siitä valonleimahduksesta ja tussahduksesta jotain iloa. Asia oli varmaan toinen silloin, kun pimeyden keskellä talikynttilä tai hirren raossa kytevä päre oli mahtavin keinovalo.