Miksei muuten, mutta valtioneuvoston turvallisuusjohtajan mukaan pääministeri nimenomaan _ei_ ollut tavoittamattomissa. https://www.is.fi/politiikka/art-2000008455570.html ja Valtioneuvoston kanslian turvallisuusjohtaja: Pääministeri on noudattanut ohjetta, hän on tavoitettavissa koko ajan
Nuo kriisit ovat sellaista akateemista paskanjauhamista. Sillä aikaa, kun meillä väylätään ministerin verkkosukista ja näistä Suomea kohtaavista kriisesistä, joita on jo rakennettu vuosikymmenet ja joiden vaikutus on varmasti vielä vuosikymmeniä eteenpäin, niin toisaalla rustataan jotain asetuksia, jotka eivät kestä minkään sortin juridista tarkastelua ohi eduskunnan...
Hallituksen valta ylipäätään on toisaalta pohtimisen arvoista. Toimeenpanoja on tapahtunut nykyhallituksessakin ja suurin osa niistä on jatkumoa - useiden hallitusten työtä - ja hallituksien vaihtumisien merkitystä usein yliarvioidaan. Ja kuitenkin hallitukset saavat toimeen tietenkin vain riittävän yleisemmän konsensuksen omaavat uudistukset. Sehän on selvää demokratiassamme.
Mäkäräisen 2013/2014 maailmancupin voiton vieminen tuntuisi kyllä omituiselta. Diskattu henkilö on kuitenkin osallistumisellaan vaikuttanut osakilpailutuloksiin. Kai se niin pitäisi mennä, että kokonaiskilpailussa kuitenkin pisteet osakilpailusijoittumisen mukaan, mutta sen diskatun osakilpailupisteet kuuluvat kokonaiskilpailussa henkilökategoriaan "disqualificatied".
No nyt on reipas teksti! Tiedostava, idealistinen, vasemmistolaisuuden perinteen mukainen. En ihmettele että Marin on noussut nuorista framille kun tuon nyt näin. Tampereeen valtuuston puheenjohtajana toimimisesta olen kyllä legendaa kuullut. Onko tuo 2014 niitä edeltäviä aikoja? Itse kirjoituksen aihe on paljon laajempi, vanhempi ja merkittävämpi kuin Covid-19 tai sikainfluenss. Koronatoimia kritisoimaan kirjoituksen esillenosto on hieman kuin kylmiin pakkaskausiin vetoaminen sanoakseen että ilmasto ei lämpene. Tai sen voi nähdä myös niin että pääministeri ei vaan pysty lääketeollisuuden vallalle paljoa tekemään tässä tilanteessa.... tai helposti paljoa ylipäätään.
Kun ei kuunnella, mitä tuon kohun varsinaiset osapuolet kertovat ja some ym. kommentointi tehdään jonkun asiasta puoliakaan tietävän toimitajan otsikoiden perusteella, niin saadaan niistä kohuja aikaan. Ihan samalla tavalla lähti se virka-asunnon ruokakohu liikkeelle. Ja kummassakin tapauksessa varsinainen ongelma on ollut VNK:n ohjeistus ja sen kertominen tai kertomatta jättäminen. Kun VNK ei ollut selvittänyt ruokailujen verotettavuuta ja kertoi pääministerille näiden ruokailujen sisältyvän virka-asunnon käyttöön, niin eipä yksikään uusi työtekijä olisi kyseenalaistanut ko. tiedon. Ja luontaisetujen veropidätyksistä vastaa työnantaja eli VNK eikä työntekijä eli pääministeri. On myös merkillistä miksi ensin tavoitetaan pääministeri puhelimitse sekä kerrotaan altistumisesta ja todetaan ettei sen vuoksi tarvita erityistoimenpiteitä ja hieman myöhemmin lähetetään tekstiviestillä toisenlainen ohje eri numeroon. Tekstiviestin perillemenoa ei lähettäjä voi mitenkään varmistaa, joten se on "send and pray" tasoinen viesti. VNK:ssa siis toimittiin typerästi, tässäkin.
Kuten Pan edellä jo totesi, ei tekstiviesti ole "tavoittamista". Kyllä tuossa tapauksessa vastuu on viestin lähettäjällä. Tavoitettavuus toteutuu myös henkilökunnan kautta, eihän kukaan taida ottaa kännykkää mukaan vaikkapa saunan lauteille tai uima-altaaseenkaan. Pääministerillä on aina turvahenkilökunta mukana. Koko kohkaus on tietysti persujen paisuttelua - kun ei asiaa ole, niin pitää yrittää keksiä. Ei jatkoon.
Meinaat, että Kiuru (lopultakin) on ryhtynyt tekemään töitään? No jo kyllä oli aikakin... Nämä koronajutut taitavat olla nimenomaan hänen ministeriönsä vastuualuetta.
Ei riittänyt rautalanka, olisi vielä pitänyt se kastaa kipsiin Muuten, tässä ei nyt keskustella valokuvauksesta, eikös nämä ketjut pitäisi pyhittää valokuvaukseen liittyville aiheille? Vai mitä mieltä olet EDIT Laitetaan nyt vielä pari sitaattia ylempänä olevista linkeistä: "Kurvisen (turvallisuusjohtaja) mukaan tiedossa on ollut, että pääministeri Sanna Marin (sd) käyttää mieluiten eduskunnan virkakännykkää. – Silloin kun pääministeri otti tehtävät vastaan joulukuussa 2019, pidin hänelle turvabriefiä ja hän sanoi olevansa tottunut käyttämään eduskunnan puhelinta, Kurvinen kertoo." (...) "Pyrkimys on, että valtioneuvoston puhelinta pidettäisiin mukana, mutta Kurvisen mukaan on selvää, että aina ja kaikkialla ei ole tarkoituksenmukaista pitää mukana kahta tai kolmea kännykkää. Muutama muukin ministeri käyttää Kurvisen mukaan ensisijaisesti eduskunnan puhelinta." (...) "Marinin halu käyttää ensisijaisesti eduskunnan matkapuhelinta ei Kurvisen mukaan ole ongelma, koska valtioneuvoston valmiusyksiköllä on muitakin tapoja ministerien tavoittamiseksi. Lauantai-iltana pääministerille viestittiin valtiosihteeri Henrik Haapajärven kautta." (...) " – Kyllä pääministeri on ohjeistusta noudattanut. Pääministeri on tavoitettavissa koko ajan. Ei ole sellaista tilannetta, jossa pääministeriä ei tavoitettaisi, Kurvinen sanoo. Kurvisen mukaan turvajärjestelyt ovat jatkuvasti läsnä, ja se on varma reitti pääministerin tavoittamiseen työ- ja vapaa-ajalla. Esimerkiksi sen takia pääministerin ei tarvitse välttämättä kantaa valtioneuvoston puhelinta mukanaan kaikkialla." (...) "Kurvinen haluaa yhä korostaa, että pääministerin olinpaikka oli koko ajan turvallisuushenkilöstön tiedossa ja ministeri olisi ollut tavoitettavissa tarpeen tullen." Nyt on rautalanka jo kastettu kipsiinkin
Totta on, että epidemioiden kulku ei aina noudata edes pääministerien ennakointeja, mikä tietysti johtuu pääministerien taitamattomuudesta. Ehkä kuitenkin tässä yhteydessä, kun kerran painotetaaan tuota "nyt saa mennä, kokea ja tehdä", olisi ollut asiallista myös täsmentää, että tuo pääministerin viesti koski nimenomaan täyden rokotesarjan saaneita. EDIT Jonkinlaisen valtakunnallisen (alueellisiahan on) "nyrkin" perustaminen aikaisessa vaiheessa olisi luultavasti ollut hyvä ajatus. Epäilemättä pääministeri siinä tilanteessa varjeli omaa valtaansa, mikä toisaalta ei ole politiikan päättäjien keskuudessa kovinkaan harvinaista. EDIT 2 Juuri nyt harkitaan hallituksen strategisen ohjauksen lisäämistä alueille. Nyrkkiä pöytään siis.
Just nyt näitten hallintovirkamiesten yms. puutteesta ei mikään homma ole ollut kiinni. Ns. "nyrkki" tms. olisi oletettavasti ollut vain yksi sählääjä lisää organisaation puutteesta kärsivällä kentällä. Hallitus, STM, THL, HUS, AVIT, Fimea, rokotetutkimuskeskus, soteyhtymät yms. jakelevat ohjeita ja määräyksiä, jotka jossain tapauksessa ovat olleet jonniinverran ristiriitaisiakin, ja johtaneet arvovaltakiistoihin. Yksi sählääjä lisää olisi todennäköisesti vain sekoittanut pakkaa lisää, ja jäänyt jonkinlaiseksi lounastapaamisten kerhoksi. Kevään 2020 ajoituksissa millekään "nyrkille" ei olisi saatu lainsäädäntöön perustuvaa päätäsvaltaa, joten seurusteluryhmäksihän se olisi jäänyt. Jälkiviisauden valossa STM:n olisi ehkä pitänyt organisoida juttua ihan toisella otteella ja pitää mm. valheiden levittelystä parikin kertaa pahasti kiinni jäänyt THL aisoissa. Nythän STM kuunteli THL:n "asiantuntijoita" kuin kevään ensimmäistä käkeä, ja hommien alkutakkuaminen johtui paljolti siitä.
Mitä ihmettä? Kun turvallisuusjohtaja sanoo: "pääministerin olinpaikka oli koko ajan turvallisuushenkilöstön tiedossa ja ministeri olisi ollut tavoitettavissa tarpeen tullen." niin sinä olet sitä mieltä, että ei ollut tavoitettavaissa? Tiedät siis paremmin kuin turvallisuusjohtaja itse? EDIT No, antaa olla, ei enempää. Hyvää viikonloppua.
Kenties olisi käynyt noin. Tai sitten olisi käynyt paremmin: muutoksiin olisi reagoitu nopeammin, lakivalmistelu oli lähtenyt liikkeelle ripeämmin, ministeriöiden vastuualueet olisivat olleet alusta asti selkeät, tiedottamista olisi tehty kootusti ja ristiriidattomasti ja niin edelleen. Emme tiedä.
Nyrkin ongelma olisi sen vastuualueen määrittäminen, siis mistä se voisi päättää ja mistä ei? Entäpä, jos nyrkki ja valtioneuvosto olisivat eri mieltä toimenpiteistä, kumman mielipiteen mukaan toimittaisiin. Tällaisista asioista sopimiseen saattaisi mennä monta kuukautta plus eduskunnan riitely nyrkin henkilökunnasta. *edit* tuossa edellä tulikin tämä sama jo esille
No emme tietenkään tiedä. Eppäillä kuitenkin soppii... Nuo virastot ja viranomaiset ovat aika herkkiä vallastaan, ja jos johtosäännöissä yms. on päätösvalta nimetty jollekin, ei hän/se ihan helpolla siitä luovu. Joskushan "valta on sillä, kuka sen ottaa", mutta ei yleensä näissä. Laajemman päätösvallan siirtäminen jollekin uudelle organisaatiolle sattaa vaatia 1001 asetuksen ja johtosäännön rukkaamista. Ajatellaanpa niinkin yksinkertaista asiaa, että opettaja antaa koulussa kurssista arvosanan, ja oppilas ei ole siihen tyytyväinen. Voimassa olevassa perusopetusasetuksessa mainitaan, että tarvittaessa "lääninhallitus voi oppilaan huoltajan pyynnöstä velvoittaa opettajan toimittamaan uuden arvioinnin tai määrätä, mikä arvosana oppilaalle on annettava, tai määrätä opinnoissa etenemistä tai vuosiluokalle jättämistä koskevan päätöksen muutettavaksi." Lääninhallitukset tosin lakkautettiin jo 2010, joten päätösvaltaa joudutaan ehkä hiukan hakemaan, ja aikaa siihen menee.
Kekkonen olisi jo pyyhkinyt pöydän jos joku onneton ei ole muka osannut ottaa häneen yhteyttä. Tai Lipponen.