Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Messuilla

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana paraneva, 28 Marraskuu 2021.

  1. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 156
    5 756
    113
    Autolaitemessuilla -92 syksyllä, siihen aikaan se oli lamasta huolimatta isoa bisnestä, nykyään eipä juuri.

    0088-Edit.jpg
     
  2. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 330
    2 996
    113
    Nykyään taitavat uudet autot olla niin varusteltuja, että tavan kuluttaja ei tarvitse mitään lisävarusteita. Harrastajat tietysti erikseen, mutta se on pieni asiakassektori.
     
  3. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 157
    335
    83
  4. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 156
    5 756
    113
    Tässä tarkoitin autolaitteilla radioita, vahvistimia, kaiuttimia yms.
     
  5. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 157
    335
    83
    Kadulta jatkuvasti kuuluvan jumputuksen perusteella luulisi etenkin tuon autojen äänentoistoalan kasvaneen.
     
  6. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 330
    2 996
    113
    Varsin uskottavaa, varaosien hinnat huomioiden. Korjaukset ovat myös siirtyneet isompien komponettien vaihtoon. Entisaikaan uusittiin starttiin Bendix, nyt vaihdetaan koko starttimoottori jne. Lisäksi tuo "tukku- ja vähittäiskauppa" taitaa sisältää samat osat kahteen kertaan.
     
  7. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 156
    5 756
    113
    Sinne tungetaan jotain kammottavia jumputtimia, mutta aika pientä tuo varsinainen autoaudion erillismyynti taitaa olla, kun uusissa alkaa olla vakiona ihan kelvollisia vempeleitä.
     
  8. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 330
    2 996
    113
    Meillähän tuo on vielä pientä. Jossain maailmalla nuoriso suosi semmoisia kaappimallisia autoja, siis tyyliin Citroen Berlingo yms., jotka eivät meillä ole amisjonnen toivelistalla ollenkaan. Pienempään eivät sikäläisten kaappimalliset kajarit olisi mahtuneet. Joku farkku olisi ollut liian matala. Sitten takaluukut auki, ja kadulle kruisailemaan. Satuin joskus asiasta tietämättömänä varaamaan hotellin semmoisen kadun varrelta, enkä nukkunut koko yönä hetkeäkään. (Toteaa siis nimimerkki "vahingosta viisastunut".)
     
  9. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 956
    622
    113
    Niinpä, aikanaan uusi auto ajettiin usein suoraan luovutuksesta autoradiopajalle, ellei itse halunnut ruveta asennuspuuhiin. Tuolloin harvassa uudessa autossa oli radiota vakiona.

    Nykyään tilanne on täysin päinvastainen. Harvassa ovat ne uudet autot, joissa ei tehtaalta lähtiessä olisi ainakin jonkinlaista äänentoistolaitteistoa integroituna auton sähköjärjestelmiin.

    Jossain oli muuten sellainen ”jumputuskilpailu”, jossa siis oikein mitattiin desibeliarvoja autojen äänentoistojärjestelmistä. Meteli oli sitä luokkaa, että jos autossa olisi joku ollut sisällä, niin kuulovaurio olisi ollut varma palkinto siitä kisasta.
     
  10. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 156
    5 756
    113
    Niitä oli paljonkin pimeällä 90-luvulla, mutta ne järjestelmät tuottivat volyymin lisäksi hyvätasoista äänentoistoa, nykyään pääasia on valtava bassokorostus mikä aiheuttaa lähinnä rytmihäiriöitä pumppuun.
     
  11. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 330
    2 996
    113
    Olihan sitä hyvin varusteltujakin autoja. Mm. Moskvitsh.
     
  12. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 956
    622
    113
    Jaha, että Mossessa oli radio vakiona, eikös siinä ollut varsin hyvät työkalutkin ja veivikin taisi olla ainakin joissakin vuosimalleissa?

    Täytyy tunnustaa, että meikäläisen kokemukset neuvostotuotteista rajoittui nuoruuden työpaikalla olleeseen ”Punainen proletaari”-merkkiseen sorviin.
     
  13. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 330
    2 996
    113
    Työkalut olivat hyvät ja monipuoliset. Samoin mittarivarustus. Monessako nykyautossa on esim. ampeerimittari? No, sähkövehkeissä kai. Mossen (siis -57) pumppu on tuossa tallissa ja toimii edelleen, renkaita vaihdellessa voi vielä täydentää ilmanpaineita. Pumppuakaan ei taida olla vakiona kovin monessa nykyvehkeessä :)
     
  14. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 956
    622
    113
    Niinpä, Mossen suunnittelussa ja varustelussa oli varmaankin ajateltu, että autoa saatetaan käyttää syrjäisemmilläkin seuduilla, joissa ei ole autokorjaamoa aivan joka kulman takana.

    Juu, sellaista perinteistä ilmapumppua ei juurikaan taida nykyautoissa olla(??).

    (Omassani on kyllä sellainen sähköinen versio. Eli, kun autossa ei ole vararengasta, niin rengasrikon sattuessa otetaan kompressori esille ja siihen laitetaan paikka-ainepullo. Sitten vaan letku renkaan venttiiliin ja kone käyntiin. Sitten toivon mukaan rengas korjautuu ja tulee sinne vielä ilmaakin tarpeellinen määrä. Näin ainakin teoriassa, käytännössä ei vielä ole asiaa onneksi tarvinnut kokeilla).
     
  15. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 157
    335
    83
    Minä pääsin pelkän auton kompressorin varassa rajan pinnasta ihmisten ilmoille toissa kesänä. Kivisellä metsäautotiellä peräti kaksi rengasta rikkoutui ja alkoi vuotamaan. Matkapuhelimelle ei ollut kenttää, joten ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin tulla omatoimisesti pois metsästä. Vuoto oli sen verran pientä, ettei tarvinnut käyttää paikka-ainetta. Kahdella välillä tehdyllä pumppauksella pääsin sen vajaan viidenkymmenen kilometrin matkan rengasliikkeeseen ostamaan uudet renkaat. Se oli jo toinen reissu samalla metsäautotiellä, kun kävin ajamassa kuluneet renkaat loppuun.
     
  16. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 956
    622
    113
    ^ Mukava tietää, että siitä kompressorista voi olla ihan oikeasti hyötyäkin.

    Rengasliikkeen ihmiset eivät kuulemma ihastu sellaisesta rengastyöstä, jossa renkaaseen on pumpattu sitä paikka-ainetta, mutta sinun kertomassasi tapauksessahan sitä ei tarvittu…
     
  17. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 157
    335
    83
    ^Silläpä en paikka-ainetta käyttänytkään, kun ilmankin näköjään pärjäsi. Väliä ei kuitenkaan olisi ollut, koska renkaat oli sitten järkevää muutenkin uusia. Säästi siinä sen paikka-ainepullon hinnan.
     
  18. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 143
    496
    83
    Tuntematta sen paremmin paikka-ainepullojen sisältöä, veikkaisen sen paikka-aineen luoman kemikaalikelmun haittaavan rengasvaurion löytämistä, mikäli kyseessä on pieni reikä. Tuskin sillä muuten on merkitystä.
     
  19. Topi

    Topi Active Member

    899
    190
    43
    Oman käsitykseni mukaan haitta rengasliikkeille yms on lähinnä siinä, että jos asentaja ei osaa varautua paikkamössöön, sieltä tulevat mössöt vauhdilla ulos ja asentajan päälle, kun venttiili/sielu poistetaan tai rengasta aletaan ottaa pois vanteelta.

    Topi
     
  20. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 157
    335
    83
    Työläästä paikka-aineen pesusta renkaasta ja vanteesta ovat jossain yhteydessä maininneet. Tuo kai riippunee, jos on riippuakseen, paikka-aineen laadusta ja kuivumisajasta.