Lahden ja Heinolan välillä lienee joskus kulkenut matkustajajuniakin, nykyään tavaraliikennekin on vähäistä.
Näkyy olevan ko. radalla vielä perinteiset puiset ratapölkyt. Taitavat olla jo sen ikäiset, että lähivuosina pitäisi varmaan tehdä päätös niiden korvaamisesta uusilla, esim. betonisilla, tai sitten poistaa koko rata käytöstä(??).
"Lättähattu" on tässä yhteydessä kiskobussi, joita Suomen rautateillä liikkui aikanaan noin 400 kpl. Jäivät pois käytöstä joskus 80-luvulla.
Viitisentoista vuotta sitten matkustin tuollaisella lättähattumuseojunalla Helsingistä Porvooseen, ihan vain kuriositeettina. Joskus paljon aiemmin olen matkustanut lättähatulla muutenkin.
Haapamäen museovarikolla on lättähatun kolme ajokuntoista vetovaunua ja yksi liitevaunu. Dm7 Lättähattu | Haapamäen Museoveturiyhdistys ry
-76-77 vuosi tultihin ammattikoulusta kotiin lättähatulla, aamulla mentiin porkkanalla. Aika mieleenpainuva ajanjakso, vaikka kestikin vain lukuvuoden. Seuraava vuosi kuljettiin Cortinalla, erestakaasi.
Onhan tuolle ”lättähatulle” seuraajakin, eli Dm12 kiskobussi, mikä on joillakin rataosuuksilla vieläkin käytössä.
"Vieläkin". Tämän vuosisadan uudet junat ei vielä ole määränsä päässä tosiaan. Toki ainakin Karjaa-Hanko -radan sähköistystyöt on jo alussa.