Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Päivän :-(

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana jaahv, 28 Maaliskuu 2007.

  1. Est

    Est Well-Known Member

    17 936
    2 072
    113
    Lapsinero, joka antoi säästö"possunsa" sisällön pienelle, hädässä olevalle, Suomelle.

    Liikuttava tarina - kertakaikkiaan...

    Voiko sellainen ihminen muka olla "paha"? (LOL)
     
  2. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 630
    1 537
    113
    Tuo auton vanhuus kyllä osui, Hiivattini on vuosimallia 2008 ja sellainen varmaan nykyään lasketaan vanhaksi. Hämmästyksekseni se katsastuksesta meni kuitenkinkin heittämällä läpi. Toisaalta jostakin luin, että tuo malli on suunniteltu "kehittyville markkinoille", että ehkä se siksi oli vielä kunnossa:)
     
    mlphotic tykkää tästä.
  3. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 630
    1 537
    113
    Ihan hauskahan tekstisi oli, turhaan poistit:)
     
  4. canonmk4

    canonmk4 Well-Known Member

    1 692
    626
    113
    se on sitten `Pompan nappi` Hiivat 500, tosin 60 luvun malleista pyydetään suunnilleen samaa rahaa kuin pari vuotta vanhoista.
     
    keegan tykkää tästä.
  5. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113

    Fiat 600 kai oli yleisin Suomessa, ainakin itse muistan lapsuudesta sen suorastaan Fiatin arkkityypin. Myöhemmin 127.

    Tuossa mainittiin että enää 20 kpl rekisterissä ja syyksi arveltiin jokamiesluokkaa: ”Pompannappi” saa isommankin miehen hymyilemään - reisjärvinen Jaakko Kuisma ihastui italoklassikkoon


    Klassikkoauto: Pikkuruinen Pompannappi
     
  6. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Jep, ajoin niitä kaksi loppuun silloisella 80 km työmatkalla. Surkea kottura, aina kulkiessa tuli vannottua Volvon nimeen.... No, joskus lumisateen jälkeen auraamattomalla motarilla pääsi ohittelemaan niitä Volvoja ja Mersuja, kun takavetoiset etumoottorilliset eivät päässet mihinkään. Motariosuuden jälkeen piti sitten vain aina muistaa, että etulokasuojat olivat todennäköisesti lunta täynnä, ja ratin kääntäminen johti pyörien lukittumiseen. Ei se mitään, kun sen tiesi. Ennen mutkaa piti vain hiljentää ja käännellä rattia edestakaisin varmistukseksi.
     
  7. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 630
    1 537
    113
    Ehei, minun Hiivattini on Linea. Jostakin syystä niitä näkee aika harvoin:) Ostin sen koska se näyttää autolta eikä hirmuliskolta ja oli halpa. Ja on se kyllä asiansa ajanut.
     
  8. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Jep, turkkilaista työtä epäillään joskus ihan syyttä. Turkkilaisethan ne saksalaisetkin autot tekevät :)
     
  9. riekkosak

    riekkosak Well-Known Member

    1 477
    329
    83
    Autoteollisuus on jo vuosikymmeniä ollut hyvin kansainvälistä, niin että auton "kansallisuuden" määrittely saattaa olla hankalaa ellei mahdotonta. Osia valmistetaan useissa maissa ja kokoonpanotehtaitakin saattaa olla monessa maassa. Lisäksi käytännössä samaa autoa voidaan myydä eri maissa eri merkkisinä, tyyppiä Opel ja Vauxhall sekä Ziguli, Lada ja Vaz.
     
  10. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Niinpä. Suomessakin on kasattu jos vaikka minkä merkkisiä kulkuneuvoja, vaikka oma autoteollisuus taitaa olla Sisun varassa.
     
  11. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 453
    563
    113
    Eiköhän Sisukin ole aika pitkälti mersun komponenteista kasattu. Voimansiirtoa tulee myös Fullerilta.
     
  12. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 667
    751
    113
    Niinpä. Aikanaan Sisun kotimaisuusaste oli varsin korkea. Lähinnä moottorit ja vaihteistot sekä jotkut jarru- ja sähköosat tulivat ulkomailta. Sisulla oli jopa oma akselistotehdas.

    Nykyään tilanne on aivan toisin. Moottorit tulevat tosiaan Mersulta ja hytit taitavat tulla Renaultilta (??) ja akselitkin taitavat tulla joltain alihankkijalta.

    Omaa valmistusta taitaa olla lähinnä rungot ja tavanomaisimmat päällirakenteet ja sitten tietysti auton kokoaminen. Autothan valmistetaan tilauksesta juuri asiakkaan tarpeita vastaavasti. Varastoon ei taideta tehdä mitään (??).

    Jep, se Fullerin suorahampainen vaihdelaatikko ilman minkäänlaisia synkronointeja on kyllä klassikko. Opiskeluaikoina ajelin pari kesää Sisu-merkkistä maansiirtoautoa ja silloin tuli välikaasu, kaksoispoljenta ja kytkinjarru tutuiksi. Kestävä vaihdelaatikko raskaaseen käyttöön.
     
    niffe tykkää tästä.
  13. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Olikos se Sisussa aikoinaan Rolls-Roycen moottori? Kuulosti hienolta, jos ei muuta.
     
  14. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 667
    751
    113
    Jep, siinä meikäläisen kesätyöautossakin oli keulassa iso RR-logo.
     
  15. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 453
    563
    113
    Oli Rollsilta ja myös Leylandin, Valmetin ja Cumminsin dieseleillä. Pulla-Sisussa oli Valmetin 411 ja Karhu-Sisussa ahdettu 611. Kontioissa oli jotain vanhaa Leylandia ja Cumminsseja. Nokattomissa oli myös Cumminseja poikittain. Cumminsin dieseleihin liittyi letkaus "diesel Cumminski". Noissa Karhu-Sisuissa oli varmaan siviiliversioista korkein kotimaisuusaste, koska moottori oli Valmetin toimittama 210-heppainen ahdettu Valmet 611.
     
  16. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 453
    563
    113
    Olen käynyt kokeilemassa Dusteria ja sen maasto-ominaisuudet ovat ainakin lumessa kohtalaisen hyvät. Lisäksi se on maasturiksi arkiajossa vakaa ja mutkaton ajettava ihan herrasmiesmaasturien tapaan. Sanoisin, että hyvä valinta lähes kenelle tahansa.
     
    mlphotic tykkää tästä.
  17. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Niinpä. Varsinkin jos se on Plymouth Duster.

    Näyttökuva 2021-9-7 kello 19.56.37.png
     
    arthur ja motris tykkäävät tästä.
  18. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 630
    1 537
    113
    Kun perheessä aikanaan oli pieniä lapsia enemmän, valittiin maantieauto takapenkin leveyden mukaan, joten se oli sitten Mondeon farmari. Nyt lapsia on vähemmän, mutta ajoittain pitää kuljettaa tavaraa ja koiraa, joten nyt maantieautona (ja kaupunkiautona tuo Hiivatti) on Dacian Logan. Ei sillä vielä kahtasataatuhatta edes ihan ole ajettu, mutta yksi korjaus on tehty. Ensimmäisenä talvena virtalukkoon vaihdettiin joku vipstaaki. Muistaakseni pajalla sanoivat, että se pitää käytännössä niihin aina kerran tehdä, siis vaihtaa joku osa parempaan. Mutta muuten toiminut kuin junan vessa.
     
  19. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 667
    751
    113
    Niinpä. Kun Vanajan Autotehdas Oy lopetti, niin Suomen Autoteollisuus Oy jatkoi muutaman vuoden myös Vanaja-merkkisten kuorma-autojen valmistusta.

    Vanaja-autoissahan oli joko englantilaisen AEC:n tai Leylandin moottorit. Sitä en tiedä, kumpiako Suomen Autoteollisuus Oy noissa käytti.
     
    niffe tykkää tästä.
  20. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 453
    563
    113
    Ettei suotta vähäteltäisi vaihtoehtojen määrää, niin niissä ensimmäisissä "nuhapumppu"-Kontioissa oli Fordin nelisylinterisiä moottoreita :D Logistisesti aika hankala kuvio sinänsä pitää varaosia tuohon palettiin, mutta toisaalta komponenttivalmistajan toimittaessa monelle merkille, osien saatavuus pysyy yleensä hyvänä.