Totta. Laskin väittää, että 10 % korolla se kymppi olisi kasvanut noin 1200 markaksi, parisataa euroa siis. Ei se punkku niin hyvää ollut, eikä sitä itse asiassa enää olekaan.
Suurtutkimus. (Tosin onhan se varmasti taas jonkin globaalin Maailman Maskitehtailijoiden Liiton (MML) rahoittama ja vääristelty tulos, mutta tulos kummiskin ) Aika hassua, että päivänselvästä asiasta pitää joidenkin hörhöjen jänkätä vaikka mitä. (Kuulemma maskin käytöstä aiheutuu aivovammoja - vaikka sivusta katsoja luulisikin, ettei ainakaan väitteiden esittäjällä enää niin suurta vaaraa ole...) No, sitä jänkkääjäporukkaa ei mikään tutkimus tai kokemus saane tolkkuihinsa, mutta jonkinasteinen varmistushan tuokin on. Nyt tuli vahvistus maskiväittelyyn: Jättitutkimuksesta ”naula vastaväitteiden arkkuun”
Tulikin sopivasti tähän poliittisen agendan kylkeen tuokin "viimeinen naula vastaväittäjien arkkuun". Suosittelen hieman mediakriittisyyttä näinä maailmanaikoina. Ongelmaa on tutkittu viimeiset sata vuotta varmaan sadoissa, ellei tuhansissa tutkimuksissa ja nyt, kun poliittinen agenda tarvitsee vetoapua naamavaipan käytön jatkamiselle maailmanlaajuisesti, näitä tutkimuksia ja uskonvahvistusviestejä täysin päinvastaisin tuloksin alkaa putkahdella kuin sieniä sateella.
Olen kyllä minäkin sitä mieltä, että nollatutkimushan se. Jokainen "omilla aivoillaan ajatteleva", jolla on auttavat perustiedot luonnontieteistä, kyllä ymmärtää maskien vähentävän tartuntoja ja sitä kautta niin sairastuneitten määrää kuin tartuntojen leviämistäkin. Sehän on ihan ns. maalaisjärjellä itsestään selvää. Pitää olla aika pahoja aukkoja sekä tiedoissa että niitten käsittelyssä, jos muuta väittää. (Osoitus myös koululaitoksemme pahasta epäonnistumisesta luonnonteteitten perusteiden opettamisessa...)
Arvostan kokemus- ja mielipideasiantuntijuuttasi, mutta samalla haluaisin polemisoida vähän tuota argumentaatiota erityisesti siltä osin kenen aivoilla luulet itse ajattelevasi. Kuvat Wuhanilaisen laboratorion työntekijöistä paljastavat kyllä riittävän hyvin, miten virukselta pitää suojautua, jos haluaa ehkäistä tartuntoja. Ihan sellainen normaali avaruuspuvun näköinen varustus on riittävä. Jos historianopinnot eivät olisi kärsineet liiasta luonnontieteiden opinnoista, tietäisit jo Babylonian ajoista, että orjat pitivät kasvomaskeja, joilla heidän psyykensä saatiin romahdutettua helpommin hallittavaksi tai jos et olisi opiskellut luonnontieteitä psykologian tai viestinnän kustannuksella, niin sinulla olisi hyvä tuntuma siitä, miten pelolla hallitaan väkijoukkoja suistamalla heidät massapsykoosiin ja mitä kaikkia niitä oppiaineita onkaan, joita väheksyt aivan suotta. Tiede on tänä päivänä vain yksi diskurssi muiden joukossa, kuten huomaat nykykeskustelussa. Jos nobelisti tai rokotteen keksijä/kehittäjä avaa suunsa ja se ei sovi agendaan, hänet vaiennetaan tai sensuroidaan. SakkeM, ryhdistäydy nyt. Pelko ja pelkäämisen puolustelu on aivan perusteetonta niin kauan kuin käytät kasvovaippoja, joiden paketissa lukee, että ne eivät sovellu virusten torjuntaan tai puhaltelet maskipäässä höyryrenkaita kylppärin peiliin.
Muistaakseni kerran aiemmin kysyin lähdettä tuohon: "Babylonian ajoista, että orjat pitivät kasvomaskeja, joilla heidän psyykensä saatiin romahdutettua helpommin hallittavaksi" mutta en sitä silloin saanut. Ehkä nyt? 1800-luvulla toki käytettiin ainakin Yhdysvaltojen orjavaltioissa rangaistus / kidutusvalineenä suuhun asetettavaa laitetta joka esti kielen liikuttamisen ja nielemisen, mutta siinä on siis kyse eri asiasta kuin väittämäsi. Niin että kerro nyt.
Hih, joku persukahjo tosiaan perusteli tuolla höyryn ilmestymisellä kylppärin peiliin sitä, että virukset kulkevat maskin läpi. Lausuma oli - ja on - manifesti siitä, että ko. muuten ehkä kyvykäskin henkilö ei ole oppinut peruskoulun luonnonopin tunneilla mitään. Ehkä opetus oli huonoa, ehkä oppilas oli huono - lopputulema on kuitenkin sama: syvällinen ja laaja-alainen tietämättömyys. Niin syvällinen tietämättömyys, että asianomainen itse ei edes ymmärrä olevansa asioista tietämätön. Aineen olomuodot ja niitten muutokset.... oliskohan se seiskaluokan oppimäärää nykyisin Näille koululaitoksemme epäonnistumisen muistomerkeille on ehkä turha yrittää selittää, mikä ero on aineen (esim. just nyt veden) kaasumaisella olomuodolla ja nestemäisellä (pisarat jne.). - Menisi luultavasti oppineen aika hukkaan
En ihan suotta... Kokemusteni joukkoon lukeutuu 5 arvosanasuoritusta käyttäytymistieteissäkin, semmoinen auttava perusta on niissäkin.
Tuliko Kuukkelilla suppea valikoima maskeja? Etsi itse vaan. Ei kannata tehdä tuosta johtopäätöstä, että maskin käyttö alkoi vasta 1800-luvun Amerikassa. Päinvastoin, siellä sovellettiin kaikkea, mikä oli jo melkein ehtinyt unohtua keskiajalla.
En tiedä kenelle osoitit tämän, koska en tietääkseni ole kertonut sinulle olevani persu, saati ilmoittanut täällä muutakaan poliittista kantaa. Tarkistapa nyt vielä mikä on niiden aerosoliseoksien olomuoto, joiden avulla korona leviää ja kerro sitten miten ne poikkeavat vesihöyrystä olomuodoltaan.
Voin melkein kuulla tänne asti, kun Google saa kyytiä. Eikö ne pisa-testin tulokset nousseet vähitellen 2000-lukua kohden tultaessa?
Juurihan selitin ettei kyseessä ollut nykyisen tyyppinen maski. Luit ehkä tekstini huolimattomasti? Mutta muutoin logiikkasi ei nyt valitettavasti oikein toimi. Jos ilmiöstä X on ensimmäinen tieto vuodelta Z, ei siitä tietenkään voi päätellä ilmiön esiintyneen aiemmin. Tutkimushypoteesiksi aiemman esiintymisen voi toki ottaa. Mutta tuo sinun: "Päinvastoin, siellä sovellettiin kaikkea, mikä oli jo melkein ehtinyt unohtua keskiajalla." on kyllä uskomaton heitto: "sovellettiin kaikkiea" no huh huh. Hei, listaa nyt aluksi vaikka sata sellaista asiaa, mitkä olivat jo melkein ehtineet unohtua keskiajalla ja joita sovellettiin 1800-luvun Amerikassa. Ja tuo "Etsi itse vaan" on se salaliittoteoreetikkojen vakiovastaus. Suomeksi se tarkoittaa sitä, ettei näyttöä todellakaan ole. Mutta mikäs siinä, voihan sitä netissä heitellä menemään mitä nyt milloinkin mieleen tulee. Voihan joku Ajatusten Kaakamajoki joskus uskoakin
Juu, et sinä. Ko. persukellokas esiintyi Facessa hyvin tietävänä, en nyt muista nimeä. Tuo höyrylegenda on laajalti levinnyt kouluopintonsa laiminlyöneen väestönosan keskuudessa. Voi voi. Taisin olla keskikoulun luonnonopin tunneilla joskus v. -62 tai -63, siellä sitä aihepiiriä jo opetettiin. Mutta.... opetustyöhän on kutsumusammatti. Voin selittää sinulle, mutta kuten aina, en voi ymmärtää puolestasi. Aerosoliseos on seos - ilman ja nestepisaroiden seos. Sillä ei ole olomuotoa noin kokonaisuutena, mutta sen osilla on. Nestepisaroiden olomuoto on neste, ilman olomuoto kaasu. Ilmassa siis leijuu nestepisaroita, kuten sumussa tai pilvessä - sitä seosta nimitetään aerosoliksi. No, hengitysilma ei ole aerosoli - se on kaasua. Ilmaa, hiilidioksidia, vettä kaasumaisena (siis yksittäisinä molekyyleinä). Se kaasumainen vesi sitten kyllä kylmään pintaan osuessaan tiivistyy nesteeksi, niiksi pisaroiksi, mutta se muutos tapahtuu vasta siinä lasin pinnalla. Ihan samoin kuin kylmään tuopin pintaan tiivistyy vettä ilmasta terassikeleillä - ei sekään ole mistään aerosolista peräisin, kaasumainen vesi on ilmassa... no, siis kaasuna Ilmiö on sama, jonka näet taivaalle katsoessasi. Maan pinnan lähellä ilma on kirkasta, ei siinä mitään pisaroita leiju. Vettä siinä kyllä on, kaasumaisena. Nousevassa ilmavirtauksessa ilma jäähtyy, ja jossain kohden lämpötila sitten laskee kastepisteeseen - se lämpötila riippuu siitä ilman sisältävän veden määrästä. Pilviä alkaa muodostua sillä korkeudella, jossa lämpötila on kastepisteen alapuolella. Siellä syntyy aerosolia - pilvipisaroita ilmassa. Ne virukset sitten... Ne eivät pääsääntöisesti liiku hengitysilman mukana, eivät kaasumaisessa vedessä. Nestepisaroitten mukana niitä kyllä liikkuu. Pisaroita taas roiskuu hengitysilmaan aivastellessa, yskiessä, huohottaessakin, mutta ei juuri tavallisen hengityksen mukana. (Kokeile: puhaltele käteesi. Se on melkein saman lämpöinen kuin uloshengityksen ilma, noin huonelämpötilassa. Kastuuko käsi?) Ne nestepisarat kyllä tarttuvat (viruksineen) maskien kudokseen. Eivät kaikki, ei 100 %, mutta aika paljon. Niin paljon, että tartunnan levittämisen todennäköisyys laskee huomattavasti. Isossa joukossa merkityskin on iso. Syitä siihen tarttumiseen on paljon, jossain aikaisemmassa kohden listasinkin tärkeimpiä. (Se persumainen argumentti, että maskikudoksen reiän koko vs. pisaran koko olisi merkityksellinen, ei taaskaan pidä paikkaansa, mutta siinä mennään jo mutkikkaampaan aerosolifysiikkaan.) Maski kuitenkin sitoo niitä pisaroita - siinä kohden joutuu joko uskomaan tai opiskelemaan ensin ja uskomaan sitten. Laitoin tuon lainauksen uudestaan. Siinä on kyllä osa sitä sekavuuden syytä - siis siinä, että meilä puhekielessä sekaantuu käsitteeseen "vesihöyry" kahta olomuotoa: kaasumaista vettä, jossa molekyylit ovat yksittäin ja erillisiä, ja sitten sumupisaroita, joita nähdään vaikkapa kiehuvan kattilan yllä tai uloshengitysilmassa pakkasella, kun tiivistyminen tapahtuu nopeasti. Ammattikielessä "höyry" on kaasumainen olomuoto (joskus erotettu kaasusta sillä, onko se paineen nostolla puristettavissa nesteeksi vai ei). Aerosoliseos siis "poikkeaa vesihöyrystä olomuodoltaan" sikäli, että siinä on niitä nestepisaroita seassa. Noin täsmällisenä vastauksena kysymykseesi.
Suomessahan nykyään jokainen itseään merkittävänä yhteiskunnallisena toimijana pitävä instituutio ja poliitikko (ja niitä riittää) pitää kunnia-asianaan keksi koululle lisää kaikkea tärkeää ja hyvää tekemistä. Oppilaalta ja hänen kodiltaan on myös hyvä siirtää vastuuta koululle. Samalla heikennetään koulun mahdollisuuksia tehdä omaa perustyötään. Kehitys näkyy noissakin käppyröissä. No, liioittelin kyllä, ei nyt tietenkään jokainen.
Noissa käyrissä kyllä näkyvät poliittisten päätösten seuraukset. Opetusmenetelmien muutoksia on (kuulemma) tuotu alan ulkopuolelta siten, ettei käytännön kokemus ole päässyt vaikuttamaan. Onhan muitakin muuttujia toki, mutta menee persuiluksi, jos mainitsee vaikkapa maahanmuuttajien määrän.
Koulun vastuulla (hieman liioitellen) on, tai jos jo ei ole, niin tulisi olla ja tulee olemaan, kaikki muu, paitsi sellaiset asiat joista erikseen on säädetty, että ne eivät ole koulun vastuulla. Opetusmenetelmiä on hyvä kehittää erityisesti sellaisten henkilöiden, joilla ei ole alalta käytännön kokemusta. Peruskoulun tavoitteisiin kuuluu käytännöllisesti katsoen kaikki muu, paitsi levitoinnin opettaminen. Tällä menolla seuraava opetusministeri saa kyllä senkin sinne mahtumaan.