Joo….kutos-Massikka. Aika heleppo verrata entiseen elämään, kun pani vai solmun putkeen ja tuli heti luonnetta.
Toki syötöt syöttöpumpusta täysille. Eihän tehoja tyhjästä tule. Ei silti savuuta ylimääräistä. Mutta menee vähemmällä tehtyä työtä kohti, meikäläisen ympäristöteko. Ja ihan vanhaa tekniikkaa, ei mitään sähköboxeja.
Turbo on aina turbo. 1200 cm³ turbo on sitten kuitenkin aina kompromissi kaiken suhteen. Myös kilometrien. Käyttäjälähtöisesti se hyötysuhde on sitten siinä punnittavana.
Niin se on tuossakin. Saa enemmän aikaan samalla polttoainemäärällä. Mutta jos turbolla lykätään lisä ilmaa sylintereihin niin tehoa ei tuu juuri enempää jos samalla ei anneta lisää polttoainetta. Polttaa kuitenkin paremmin sen lisääntyvän polttoaineenkin.
Ihan noin yksinkertaista se ei ole. Sillä maksimiväännön kierroslukualueella pysyttely on aika tärkeää, muuten se lisälöpö lisää vain savutusta. Tuota on tullut seurattua, kun parikymmentä vuotta sitten tulivat kulutusmittarit autoihin. Semmoinen 2,5 litrainen diesel kulki maantiellä 2,5 - 3 litraa satasella, mutta kun ylämäessä painoi kaasua vaihtamatta pienemmälle, sai kulutuksen nousemaan sinne 30 - 40 litran välille ilman, että mitään puhtia ilmaantui koneeseen. Savu kyllä sakeni.
Riippuu vähän kannesta ja ruiskusta. Maksimivääntöön pyrittäessä helpottaa myös ruiskun ohjaus ja toki millainen ahdinkin siellä on intercoolereineen. Muuttuiko savu valkoiseksi? Jos se sun vanha Toyota oli niin väljä, että ahtopainetta nostamalla olis vain ohivirtaus lisääntynyt.
Ja vaikka kuin olisi sitä vääntöä pitää muistaa hämmentää sitä kepukkaa Niin ja tuli ostettua taas jotain kuvaukseen liittyvää, Doomo Meter D -valomittari ja kromisena tietty.
En tiijä, kuuluisiko tuonne päivän =) -keskusteluun, mutta kun ajoneuvoista puhetta. (Ja itse siis nyt ostellut lähinnä ruokaa ja juomaa. Auton päivitys kyllä ihan lähitulevaisuudessa edessä.) Mutta ajoneuvoista siis. Mikäköhän on tilanne jo vajaan kymmenen vuoden päästä..? Ajelin ensimmäistä kertaa ajoavusteisella autolla. Hämmentävää varsinkin pohjoisessa, kuinka lähellä keskiviivaa auto lähtee viemään vasemmalle kaartuvassa mutkassa. Itse asiassa kun koko keskiviivoitusta ei ollut. Ja nopeusrajoitus kuitenkin sen 100 km/h. Joutui ihan haraamaan assistenttia vastaan silloin kun auto tuli vastaan. Avustaja taitaa muutenkin hyödyntää jotain keinoälyä tms., koska kesti aika pitkään, ennen kuin havaitsi tien(/kaistan), ja "käynnistyi". Toinen juttu samalla reissulla... Urbaanilegendaa tai ei. Tuon e.m. auton omistaja kertoi, että kaksoisveljensä vaihtoi juuri uuteen autoon. (Saman merkkiseen kuin hänellä). Siinä autossa on joku sisäilman tarkkailu-/säätöjärjestelmä, jota voi ohjata mm. mobiilisovelluksella. Kaveri oli heittänyt ns. leijan ajaessaan. Näytölle oli ilmestynyt heti tämän jälkeen varoitus, että ilmanlaatu on vaarallisen huono. Poistu autosta heti. Ja että sovellus on epäkunnossa jne. Keinoälystä vaan tuli mieleen, että kai sitä tosiaan voi jo nyt maailmaa kehittää pelkästään piereskelemällä.
Oho, eikös tuo ole yli tuhannen euron hintainen ainakin tällä hetkellä… Miksi muuten ei ole vaihtoehtoja? (Esim. meikäläinen pärjää edelleen Nokia 3720 Classic puhelimella vuodelta 2009 ).
Oon niin vieraantunut Androidista. Kamalaa kun pitää selvitellä emännyyren luurin ongelmia eikä ymmärrä siitä mitään. Toki omppuja olis halvempia mutta oon huomannut että hömppäkuvaamisen takia ei viitsi kantaa enää kameraa, niin luurikameraan voivähän panostaa. IP 6 on ollut akkua lukuunottamatta tosi kestävä kapistus mutta kamera vähän alkeellinen....oli vanhanmallinen jo ostettaessa.