Olisikohan ollut Opel Record C Caravan jostain 1967-1970 haminoista? Aikoinaan se oli ihan kohtalaisen hieno peli eurooppalaiseksi.
Sanoisin, että vanhempi. C-mallin Recordissa sivulinja kaartui takana ylös, kuvan autossa se on suora. Lamput olivat nelikulmaiset, tuossa pyöreät. Sanoisin, että malli A, 1963-65.
Jep, pyöreät ajovalot = A. Olin aikoinaan 80-luvulla ostamassa A-mallin coupéta, 2,6-litran kutosella. Perällä pituuutta kuin Corvairissa, huima laite!
Sillä kuutoskoneella, juu. Coupe-juttua en koskaan ymmärtänyt. Huonommat sisätilat lisähintaan... Meille hankittiin A-mallin Record vuonna -66, käytettynä siis. Hyvä auto oli, sen ajan autoksi ja muutenkin. Ruoste tietysti söi, ei silloin koreja sinkitty.
Tai olisko se juttu juurikin siinä? Saada jotain hieman vauhdikasta, eikä sitä ihan tavallista, vaikka urheiluautoon ei olekaan varaa ja/tai resursseja. Coupe ei tosiaan ole tehty sisätilojen vuoksi -paitsi yleensä etupaikat- joka merkitsee samalla sitä, että ei tarvitse suunnitella takapaksia lastenrattaille ja takapenkkiä taksikäyttöön, jolloin muotoilja saa vapaammat kädet.
"Eurooppalaisuus" nyt oli siinä ja siinä. GM omisti ja hallinnoi. Se vei laadun alas amerikkalaiselle tasolle, eikä siinä saksalainen tehdas paljoa auttanut. (Auttoihan se jonniinverran, vastaavat Vauxhallin sisarmallit olivat vielä paljon huonompia). Saas nähdä, virkoaako Opel nyt sitten eurooppalaisena autona. En kyllä hirmu paljoa laskisi PSA:n varaankaan. Ihan eurooppalaisen auton saadakseen piti ostaa Lada - No, Fiat ja Volkkari olivat ehkä suurelta osin eurooppalaisessa omistuksessa.