eilen tsörasin fiudella gamloja mestoja tsiikaillen entisilläni duuni/asuinpaikat alueella, Pitäjänmäentietä Haagan liikenneympyrään, kovat on siellä rakennushankkeet, pikaraitiotie/raidejokeri ja muu rakentaminen tai suunnitelmat, vanhat Pitäjänmäen teollisuusalue on pääosin asuinaluetta ja Vihdintiestä kartan alueella tulee kaupunki Bulevardi, jengi ja järjestöt pistää tietenkin hanttiin, kartasta en näe asukkaiden ehdotusta? tai on päälleikkäistä kaupungin kanssa,kuvia myös suunnitelmista netissä `haagan liikenneympyrä´
Helsingin suunnittelun kuningasajatus on tukkia kaikki sisäänajotiet, pysyvätpähän autot poissa kaupungista. Tulevaisuus näyttää, onko valittu linja fiksu vai ei. Autoton keskusta voi olla kiva juttu, voi olla olemattakin, jos se näivettyy kauppojen siirtyessä väljemmille alueille.
Riippuu vähän siitäkin, ketä tarkoitetaan. Meikäläisen lapsuuden ja teini-iän aikana kotini sijaitsi alle kilometrin päässä tuosta liikenneympyrästä ja muistan, että siellä on ollut vuosien varrella useitakin asukkaita ja heidän rakentamiaan ”asuntoja”, joita kaupungin väki kävi ajoittain purkamassa, kun rakennuslupaa niille ei oltu haettu.
meinasitko 60/70 luvulla saaressa asuvaa Siimeksen Penaa, tuskin siellä enää kukaan asuu, ympyrä melkein raivattu puustosta ja vanha alkuperäinen tie halkoo ympyrää.
jos niin on niin Vihdin, Karkkilan ja Forssan poikien kruisailu loppuu tähän, vielä jää Hämäläiset ja ainkin Turun poijaat kruisailemaan tällä ajatuksella, ellei kaupungilla ole jo suunnitelmia heidän varalle.
Hämeentiestä lienee valmiit suunnitelmat senkin muuttamiseksi kaupunkibulevardiksi. Turun suunta lienee vielä blokkaamatta, mikä on sinänsä ihme. Ehkä liian paljon isokenkäisiä asuu siellä Helsingin länsipuolella.
Jostain 80-luvun alkupuolelta muistelen, kun tulin sitä kautta duuniin, niin aina välillä se samainen heppu tuli kaseikosta jenkkikassin tai tai vähän vastaavan eväsrepun kanssa ihan kellon tarkkaan ja paineli ilmeisesti duuniin, niin kuin kaikki muutkin kunnon miehet siihen aikaan.
jep, samat näkymiset , kävellessä ja autolla vuosikymmenet Duuniin Pitskuun, ainahan on niin kun jossain lähellä on Alko eli Vihdintie 13 niihin aikoihin, niin vakiasiakkaat pesi lähistöllä.
Ja vaikka ihan siinä liikenneympyrän vieressä oli myös poliisiasema, niin eipä poliisit niitä liikenneympyrän asukkaita tainneet kovinkaan usein häiritä.
jep, luulen että niillä slurkeilla oli muutakin tehtävää, mellakka 3 kolmoskalja aikana oli ainakin pienellä sektorilla 4 Kuppilaa v.69.
Miksi niitä metsien miehiä olisi pitänyt häiritä? Aika rauhallista porukkaa, ja pysyttelivät syrjässä, vaikka ei korona-aikaa vielä ollutkaan.
^ No jos tarkkoja ollaan, niin helppohan niitä syitä olisi ollut keksiä. Nuo metsien miehethän rakentelivat kaikenlaisia hökkeleitä luvatta kaupungin omistamalle maalle. Varsinkin jos lähistöllä oli jokin rakennustyömaa, niin kummasti ko. hökkeleihin oli löytynyt rakennustarvikkeita, kuten lautoja, styrox-levyjä, erilaisia muovikelmuja jne. Lisäksi, ko. ”asuinalueella” ei ollut minkäänlaista jätehuoltoa ja niinpä asukkaat heittelivät jätteensä siihen asuinympäristöönsä. Usein polttivat siellä myös nuotiota, vaikka avotulen teko toisen omistamille maille ilman lupaa on kielletty jne. Kaipa nuo poliisit kuitenkin jollain tavalla ymmärsivät noita metsien miehiäkin ja eipä heidän elämänsä varmaan monenkaan mielestä ole erityisen kadehdittavaa.
Etsivä löytää.... Toki syitä olisi ollut keksittävissä - mutta, klassinen kysymys: Mitä sitte? Siellä ne veikot olisivat taas huomenna, missäpä muuallakaan. Kokopäivätyöhän se heidän hätistelynsä olisi ollut. Kun ei mitään hoitoa, apua tms. ollut mahdollisuuksien rajoissa, niin ehkä oli parempi vain ajaa ohi.
Veikkaan, että tuosta tulee paha sumppu. Jos ei muuten pitkää ja harrasta taistelua. Veikkaan jälkimmäistä. (Toki riippuen myös uudesta mrl:sta). Vielä kymmenen vuotta sitten Vihdintie oli pohjoiseen 70 km/h rajoituksella heti Kaupintien jälkeen. Espoolaisethan tässä nyt kyykytetään käyttämään julkista liikennettä. On aika vaikea käsittää, miten toimii kun ei ole toiminut tähänkään asti ja tullut vielä Kaari, jonka kohdalla oikeastaan mikään ei toimi. Runkoluonnos tuolla: https://www.hel.fi/hel2/ksv/liitteet/2019_kaava/5704_4_kaavarunko_luonnos.pdf