Jotkut näköjään myös käyttävät niitä kameroita pelkästään virtuaalisesti. Siis, heidän kohdallaan kysyntä ja tarjonta on kohdannut.
Täällä: Is Bigger Better? Sensor Size Examined Is Bigger Better? Sensor Size Examined vakuutellaan suuremman kennon olevan parempi. kuitenkin: All things being equal (remember this phrase, it is the all-important qualifier), the bigger the sensor, the better the quality. Please, refrain from pointing out differences in camera designs and lenses, etc. Looking at the sensors alone and assuming perfectly equal lenses and light quality, the images coming out of a bigger sensor will be better. This is backed up by the science underlying digital imaging technology. Tuossa ajatellaan kokolailla hassusti. Kamerassa käytetään luonnollisesti juuri siihen kameraan erityisesti suunniteltua objektiivia - eikä niin, kuten tässä väitetään, että kaikissa eri kameroissa käytetään aina sitä samaa objektiivia. Leica S3 kamerassa käytetään objektiivia Summicron-S 100 f/2 ASPH. Fujifilm X-H1 kamerassa käytetään objektiivia FUJINON XF56mmF1.2 R Lopulta ei ole merkitystä, kummalla kameralla kuvaat. Joku on ehdottomasti sitä mieltä, että kameran täytyy olla Fujifilm, mutta todellisuudessa voit aivan yhtä hyvin kuvata Leica S3 kameralla. Leica ei lopulta ole näistä lainkaan se huonompi.
Mielenkiintoinen väite ja näitä näkee suht usein. Aukon-kaksi eroa voi hyvinkin olla riippuen vähän minkä ikäistä kennoa on, mutta kolme ja varsinkin yli on jo vähän liikaa, esimerkiksi jo antiikkinen 7D vs 6D: Studio shot comparison: Digital Photography Review Parempi JPEG prosessointi tosin repii tässä tapauksessa eron jokseenkin umpeen, ja epäilen, että usein näiden lausuntojen takana on JPEG kuvien vertailu?
Toisaalta ei Phase One XF IQ4 150MP + Schneider Kreuznach 150mm LS f/2.8 IF ole yhtään sen huonompi kuin Nikon D850 + AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED Moni säikähtää medium format objektiivin pientä aukkosuhdetta, mutta tuo on medium format kennolla aivan riittävän suuri aukko. Tosin jos aikoo kuvata pienellä ISO herkkyydellä, studiosalaman käyttö on suositeltavaa.
Pikselitiheys ja pikselin kokohan ne ovat ratkaisevia. Iso kaivo kerää laadukkaasti ja pienempi pikselitiheys vähentää kohinaa. Hyvissä olosuhteissa eroa tuskin huomaa. Suurilla ISO-arvoilla esivahvistusta lisättäessä alkaa tulla eroja.
Laskelmia: Canonin kroppi on 1.378675272 askelta pienempi kuin full frame aika usein esim. dxomark.com käyrien mukaan testien tuloksissakin näkyy juuri suunnilleen tuo 1.38 askeleen ero. Ei asiassa ole mitään ihmeellistä. Sitten tarvii vain hankkia vähintään askeleen verran suuremmalla aukkosuhteella objektiivit, jos päätyy APS-C kennoon.
Nyt on pakko mainita näille turhille varsinkin Canonisteille ja myös full-frame palvojille. Itselläni on Sony a6000 pääkamerana, jolla teen töitä. Tienaan ihan mukavasti kuvillani. Ei tosiaan ole canon eikä nikon, eikä myöskään täyskennoinen. Mutta silti kuvat vaikuttavat kelpaavan asiakkaille ja kuvia ostetaan palveluista mukavaa tahtia. Kiitos hyvistä nauruista erityisesti canonisteille! Kaikkea hyvää teille ja iloista joulua!!
Kyllä aggregaatteja käytettiin 1990-luvulla ja vielä 2000-luvun alussakin tuomaan sähköä sinne, missä sitä ei ollut saatavilla.
No aivan varmasti aggregaatteja käytetään vieläkin siellä missä niiden käyttö on tarpeellista ja perusteltua. Tuo lainaushan liittyi keskusteluun, jossa eräs foorumilainen ilmeisen vakavasti ehdotteli, että ei esim. studiosalamalaitteisiin kannattaisi hankkia mitään kalliita akkukäyttöisiä voimaosia, vaan polttomoottorikäyttöinen aggregaatti tulisi halvemmaksi. Niinpä sitten vaikkapa keikkatöitä tekevä hääkuvaaja päräyttää polttomoottorikäyttöisen voimalaitoksensa käyntiin kirkossa jne. (Kannattaakohan joitakin ”ikivanhoja” keskusteluja avata uudelleen… ??).
Itse olin caanon uskossa, muinoin ensimmäisen eos 350D ostettuani. Nyt A6600 tulossa ostolistalle, koska kun 70% alkaa olla videota. Ja 7D mark II on vaan old season videoissa. Viattoman sonyn zv-1 ostin ja aloin nähdä muitakin kun Caanon jumalia. Joskus varmaan uskallan testata olµmpus jumalan tuotoksia.
Huippua! Itsellekin tuli tosiaan tuo a6600. Nyt alkaa olla tilanne että on liikaa töitä kuvaamisen parissa, ja niitä vaan tarjotaan lisää(!), että kuvaamisesta alkaa lähteä se ilo, hauskuus ym... Ottaa vaan kuvat tuotteista, rakennuksista, malleista jonku merkkiset vaatteet päällä....ei oo enään kivaa. Jotenkin pitäis saada hauskuus takaisin kuvaamiseen....
Jatketaanpa huvin ja urheilun vuoksi tätäkin aloittamaani ketjua, kun olen nyt muutaman kuukauden ja muutaman tuhatta kuvaa räpsinyt MFT-kennoisella kameralla täyskennoisen Canonini rinnalla. Joudun myöntämään, että olen aika vaikuttunut tuon pikkukennoisen vekottimen kuvanlaadusta. Vaikka sillä on rajoitteensa, on ero täyskäriin kuitenkin käytännön kuvauksessa paljon vähäisempi, kuin mitä ehkä odotin. Joitain asioita se ei toki anna anteeksi yhtä paljoa, kuin isompi kenno, mutta jos unohdetaan teknisyydet ja pikselinpiippaaminen, niin on ollut päiviä, kun olen saanut tuolla pikkukameralla enemmän silmääni miellyttävää jälkeä, kuin täyskennorohjollani. Ja joskus sitten taas päinvastoin. Jos nyt sitten teknisiä eroja miettii resoluution lisäksi, niin saahan täyskennoisen kuvista vähän syvempää sävyskaalaa, eikä kohinapeikon tarvitse pelätä lymyilevän varjoissa ihan niin paljoa, kuin pienemmän kennon kanssa. Lasikaan ei lopulta ole päättömästi halvempaa MFT-kameroihin, ja ihan yhtälailla optiikan laatu nousee tärkeäksi vaikka kenno on pienempi. Uskallan itseasiassa väittää, että jopa tärkeämmäksi; pienempi kenno vaatii enemmän viivapiirtoa per millimetri, siis enemmän resoluutiota. On ehkä vähän harmi, että tällä hetkellä koko kameramaailman fokus tuntuu olevan täyskennoisissa peilittömissä. Noissa vaatimattomammissakin vehkeissä kun on monelle jo ihan tarpeeksi, ja jossain määrin ehkä tuolla pienemmällä rungolla kuvaaminen tuntuu hauskemmalta. Ehkä pienempää kameraa ei kuvaajakaan ota niin turhan vakavissaan, ja siten kuviinkin saattaa tulla leikkisämpää otetta. Tai sitten vain minusta tuntuu siltä.
Itse kyllä tykkään Canon EOS R:tä, kamera kahvalla on just sopivan kokoinen mun käteen ja pystykuvaukset hoituu mainiosta takanäytöltäkin. Justiin viikolla olin kuvaamassa lapsia hoitopaikassa, pystykuvaa kun otti niin sai kääntää näytön sopivasti näkyville kun otti katsekontaktia kameran yli lapseen. Uusia mahdollisuuksia ja kuvakulmia tarjoaa Hän. Ei onnistu tämä pelkästään vaakatasossa kääntyvällä vaakkakuvakameralla. RF objektiivit tuppaa olemaan turhan isoja. Mulla niitä onkin vain 2 kpl, 24-70/2.8 ja 35/2. Lisää tuskin tuloo, mutta on ostanut hyviä EF laseja R:n ollessa taloossa.
Pidän paljon enemmän fujin pikkukennoisesta kuin nikonin fx kennosta. Mistä johtuu, en osaa sanoa. Miellyttää vain silmää enemmän
Joo, eihän R:ssä varsinaisesti hirveästi vikaa työkaluna ole. Mutta pelkästään RF 24-105 f/4 L vie laukusta tilaa enemmän, kuin tuo GX80 pannarizoomin kanssa. Ja painaakin vähän enemmän. Eikä siinä ole mitään väärää... Ehkä pointtinani oli vähän se, että on vähän pöljää, että pienempikennoisten kameroiden yllä leijuu sellainen aloittelijavehkeen aura. Että MFT:llä tai APS-C:llä aloitellaan, ja sitten joskus edistytään täyskennoiseen. Tai jotain... Vaikka monelle vakavamminkin kuvaavalle noista kumpi tahansa saattaa monessakin paikassa riittää. Ei kai yksikään puuseppäkään omista vain yhdenkokoisia talttoja. Pitää olla useampaa kokoa. Miksei siis valokuvaajallakin voisi olla isompaa ja pienempää, että olisi aina tarpeeseen sopivaa? Oli sitten harrastelija tahi ammattilainen... Ja moniko lopulta ulosmittaa edes keskitason MFT-rungon kykyjä? Jos siis puhutaan lopullisesta kuvasta, eikä siitä että piippaa pikseleitä tietokoneen näytöllä zoomaillen... Nää nyt on vaan taas tällaisia hajatelmiani, joita syntyy kun lueskelee internettiä. Paljon on ihmisillä esittää vaatimuksia kameroilleen, ja vähän näyttää villoja mitä niillä nykyisilläkään on saanut aikaiseksi. Tekninen täydellisyys ja 100mpix resoluutio ei tee hyvää kuvaa.