Jep. Periaatteessa valaistus on esinekuville oikein, takaa pyyhkivällä valolla 70 cm pataheijastin hupulla ja (lähes) kameran suunnasta täytevaloa. Kun se on vain ”lähes”, niin varjot tulee kapistusten takana näkyviin kun täytevalo piti laittaa aika ronskiksi jotta mustissa kohti Ipponi toistais eres jotakin. Ja näin saatihin aikaan 2 ihanaa varjoa. Kameralla kuvaten olisin tehnyt sen paremmin, (ehkä,luultavasti).
Tuossa Nanlitessa on asiallisen näköinen heijastinkartio. Tuo kennomainen pinta antaa aika miellyttävää valoa sellaisenaan. Samanlaisia käytetään myymälävaloissa mm. Ansorgin valaisimissa.
katso liitettä 271597 Siinä mittarit. Minolta jyrää. Keskimmäinen Gosseni petti, alkas näyttämähän mitä sattuu. Flashmeter on taas valjastettu välkyttämähän loppuviikon Elinkaa. Gossenissa on hyvää näppärä koko ja Skyport-yhteensopivuus....kaikki muu onkin hanurista.
Tuolla spottimittarilla tuli kuvattua paljon filmiaikaan, muita ei ollutkaan. Sitten digillä hetken ilman RGB-histogrammia ja mittaria kuvattuani hoksasin kuinka tärkeää on tarkka valottaminen, vaikka kuvaa Rawwinakin. Ostin sitten Minoltan käytettynä....myöhemmin ostin Gossenin kun luulin sitä paremmaksi. Petyin.
Täällä on vaan kaksi mittaria mutta on noillakin toimeen tultu. Tuo Gossen mittari on täällä toiminut ilman ongelmia jo 39 vuotta.
Kyllä noilla varmaan pärjää hyvin. Gossen mulla on valikoista nappuloilla naputeltava hidastoiminen ärsyttävä kapistus. Vaikka on kuinka DIGIsky, niin toiminnot on hitaita. Hiras käyttäjä tarvitsee nopeat vehkehet jotta kokonaisaika ei veny liian pitkäksi.
Tuon ajan Gossenit olivat - ja ovat - ikuisia, ainakin melkein. Sittemmin laatu petti pahasti. Gossenin mittareita oli VVI:ssä kopallinen, kun siellä oleilin, eivätkä yleensä toimineet. Minolta ja Seconic olivat kunnollisia.
Mikähän lie sitten ollut niissä Gossen mittareissa kun tuollaisia olivat…. Ko. putiikki tekee myös esim. yleismittareita sähkömittauksiin ja ainakin meidän työpaikalla ne toimivat hyvin. Tosin, ne ovat alun perin olleet erään toisen yrityksen valmistamia, jonka Gossen on ostanut. Ai tuollainen VVI-juttukin on olemassa. Vaikuttaa kiinnostavalle. Olisipa hieman lähempänä niin lähtisin sinne lyhytkurssille.
No, ihan perusongelma noiden spektriherkkyyden kanssa oli sensorien voimakas herkkyys punaisessa päässä, kun taas filmi oli aivan päinvastaisesti herkkää siniselle ensisijaisesti. Jokainen voi päätellä sen siitä, miten pankromaattiseen filmiin päädyttiin vähitellen herkkyyden lisääntyessä. Gossenin käppyrät olivat aivan erityisen huonot. Minolta oli sen sijaan todella hyvä ja Seconikillakin saa jotain selville. Ongelmat yleensä liittyvät valonlähteisiin, niiden tuottaman valon spektriin, taajuuksiin tai välähdyksen nopeuteen.
Minolta on hirmu herkkä mittaamaan pieniäkin salaman välähdyksiä miljöössä kirkkaassa valossa. Gossenilla ei oikeastaan tee siellä mitään.
Samaa mieltä. Minolta olisi minunkin ykkösvalintani, jos sitä vielä saisi. Mulla on nyt Seconicin 308, jota käytän lähinnä salamien balanssin esimittaukseen. Sitä voi jonkin verran käyttää ulkona salamamittaukseen myös, mutta on siinä rajoituksensa noiden pienten nopeiden akkupelien kanssa, kun ei oikein ehdi niiden välähdyksen vauhtiin. Noissa pikkusalamissa myös korostuu se spektrin sininen pää verrattuna hitaisiin isoihin salamiin.
VVI niinkuin mikään muukaan valokuvauksessa ei ole entisensä. MJK oli kaiken perusta, tykkää siitä tai sitten ei. Mutta varmaan hyvä paikka VVI on vieläkin. tänään onkin Puputin Tiinan kirjanjulkistamistilaisuus, kirja jonka kansien välissä on KAIKKI mitä tarvitsee muotokuvan valaisusta tietää... Saappanährä.