Kiitos kaikille vastauksista! Täytyy vain testata sinisen suotimen toimivuutta, ja kuvata rullallinen kokeeksi. Olen miettinyt noita elokuvanegatiivifilmejä. Olen ollut siinä käsityksessä, että esityskopio tehdään "kuvaamalla" negatiivi. Jos negatiivin kuvaa negatiiville, syntyy tietysti positiivi. Elokuvafilmeissä ei näin ollen varmaankaan voi olla sitä oranssia pohjaa. Tai voihan se olla, jos käytetään suotimia... Miksi kuvaan dialle? Kaikki alkoi kyllästymisestä valokuvaukseen digikuvausta harrastettuani. Valokuvaus oli istumista tietokoneella valtavan kuvamäärän kanssa. Siirryin filmiin. Kuvasin negatiivifilmille, ja skannasin. Huomasin pian olevani samassa tilanteessa kuin digikuvauksen kanssa, mutta paljon kalliimman ja työläämmän kautta. Päätin, että kuvaan vain dialle. Silloin pitää täysillä keskittyä kuvaamiseen. Lopputulos on esine, jota voi tarkastella. Tietokoneella ei istuta. Diafilmejä on vain kovin vähän nykyään. Itse en dioja kehitä. Lähetän filmit valokuvausliikkeisiin kehitettäväksi.
Tietty digilläkin voi kuvata noin. Esim. Fujilla on hyvät jpeg "filmit". Suoraan sellaisenaan projektoriin. Ei tarvitse istua tietokoneella. Itse en edes vilkaise takatöllöä kuvaamisen jälkeen. Toisaalta hyvä ystäväni on pulassa kuvattuaan viitisenkymmentätuhatta slidea elämänsä aikana. Ja nyt hän skannailee niitä digitaaliseen muotoon. Mutta mutta.. Its a state of mind!
ECN2-prosessoinnissa on seuraavat vaiheet: 1.esipesu 2. valopihasuojan pesu (liukenee pois) 3. kehitys 4. keskeytys 5. pesu 6. valkaisu 7. pesu 8. kiinnitys 9. pesu 10. loppuhuuhtelu 11. kuivaus Pesuvaiheilla puskuroidaan seuraavan prosessivaiheen kemikaalien toimintaa palauttamalla pH sopivalle seinälle ja pesemällä aikasemmat kemssut pois. Voisi kuvitella, että vähän pidemmällä valkaisuajalla tulisi nättiä helposti kopioitavaa matskua. CD-3 värikehite on vanha E-6-prosessin värikehite. C41RA:ssa ainakin oli värikehitteenä CD-4. En tiedä, onko ECN-2-prosessia kukaan pyörittänyt Suomessa aikoihin enää. En tosin ole seurannut asiaa. C41:stä on ainakin kolme perusversiota, joilla kaikilla tulee vähän erilainen jälki + kaikki kopiovariantit.
Toisin sanoen Remjet, oletan. Edelle laitoin Laukun keskusteluihin viittauksia ja siellä puhuttiin jopa harjaten poistamisesta ja myös ruokasoodasta. Jos tuommoista filkkaa löytää niin mikä ettei sitten kotikonsteinkin kehittelemään niin negaksi tai posaksikin. What is Remjet?
Sun tulisi kompensoida sen valon väri projektiovaiheessa, ei kuvatessa. Valkoinen tulee aina olemaan oranssi, koska filmin pohja on oranssi. Eli valon väri pitäisi olla sellainen, että kun se osuu oranssiin pohjamaskiin sen lopputulos olisi valkoinen valo. Tarvitset siis valolähteen jonka sävyä voit muuttaa, esim. väri suurennoskoneen valovoimaisella projektori linssillä. Tai RGB ledin projektoriin tai juuri oikean filtteröinnin polttimon kerääjälinssin eteen. Toihan on juuri se, mitä värivedostaessa tehdään. Kumotaan sen oranssi pohjamaski säätämällä valolähteen valon sävyä. Rolleilla oli Rollei CN 200, joka oli kirkkaalla pohjalla oleva C41 värinega, sitä ei vaan taida enään saada.
Koska se suodin ei vaikuta siihen pohjaan? Eihän siinä olisi mitään varsinaista pointtia suodatella kuvatessa, muutenhan sitä tehtäisiin värinegan kanssa aina. Jos se kuvausvaiheessa haluaisi eliminoida, eikö ainut tapa olisi preflashätä se nega sopivan suotimen läpi siten että negan pohjana olisi oranssin maskin kumoava "maski". Koska sun pitäisi saada tasainen valotus koko negalle, samalla sävyllä luodaksesi se kumoava maski. Tän jälkeen sitten valotella nega, ja lopputulos olisi varmaan aika kamalaa En usko että negassa on tarpeeksi väriaineita edes luodakseen sellaisen maskin joka kumoaisi sen pohjan. Helpommalla pääset, kun laitat ne filtterin sen dian taakse projektiovaiheessa. Kunhan on tarpeeksi valotehoa. Ilfocrhome/Cibachrome suodivihkosesta vois ehkä saada koottua sopivan suotimen. Se vaan pitää joka filmityyppiä varten muokata.
Vaan kyseessä olisi sinnepäin (kotiinpäin, oikeansuuntainen) korjaus esimerkiksi sinisellä kääntösuotimella joka on tarkoitettu keinovalossa päivänvalofilmille. Jäisi vähemmän korjattavaa jatkoon. Tuo mainitsemasi idea valotettavasta värihunnusta on tietenkin aivan /c:stä. Sorry ilmaus.
Sen olikin tarkoitus olla todella huono idea, koska sen oli tarkoitus valottaa sitä miten huono idea on yrittää korjata pohjamaskia valotusvaiheessa. Se ei ole ollenkaan sama asia kuin esim tungsten filkan korjaaminen päivänvaloon tai päinvastoin. Korjatakseen sen poihjamaskin, sulla tosiaan tulisi olla sama valotus kautta negan. Filtterillä kun yrität korjailla, sen sun korjaava vaikutus vaihtelee kautta negan... samaan aikaa kuin oranssi pohjamaski senkun pysyy täysin samana kautta negan. Sä et siis saavuttanut mitään korjaavaa vaikutusta, vain nyt sun nega on vain vielä enemmän päin helvettiä. Näin ainakin mun logiikka sanois.
Minun ei. Kunkin filmin pohjasta (tyhjästä kehitetystä ruudusta) saisi osuvimman korjauksen kameran nokalle. Täydellinen se ei silti taida olla? Tässä kohtaa ei riitä ymmärrys loppuun asti. Projisoitaessa korjaus on varmaan hyvä idea. Mutta miksi se toimisi juurikaan eri lailla.. Kyseessähän on positiivi jossa värinegatiivifilmin maski.