Meinaat että AF olisi jatkuva lukupään liikkeessä? Niin minäkin olen olettanut jo (Minoltan) äänestä ja valosta päätellen. Tuskin siellä pelkkä valo liikkuu? (Negan siirrot asia erikseen.)
Aleksi ehkä tarkoitti negakoon mukaan vaihtuvaa lukupään etäisyyttä, jonkun Flextightin malliin. Niissä tosin lukupään siirto kauemmas negasta pienentää resoluutiota, niin kuin tietysti on ilmeistä. Sivusuunnassa siirtyvä lukupää (ja useampi pyyhkäisy) tietysti olisi toisaalta ratkaisu ison resoluution lukemiseen isommastakin negasta, mutta saattaa olla teknisesti aika vaativa ratkaisu. Jos tarvitaan 5300 ppi tarkkuudella paikoilleen osuva siirto, niin klappia saisi olla korkeintaan siinä tuhannesosa millimetrin verran. Isoja originaaleja on tietysti aina skannattu paloittain, ja sitten yhdistelty fotarissa. Esim. Nikonin skannerin suurin koko on 6x9 cm, joten 6x12 cm panoraamat piti skannata kahdessa osassa. Hiukka näppitöitä, mutta ei oikeastaan mitään rumpuskannauksen duunimäärään verrattuna.
Minulla ei itse asiassa ole aavistustakaan, miten skannereiden af toimii. Eihän siitä mitään hyötyä ole, jos se tarkentaa vain alkureunaan. Joku 6x9 cm filkanpala on kettumaisen vaikea saada pitimeen ehdottoman suoraan, vaikka esim. Nikonin pitimessä on kiristys - filkka kiinnitetään reunoista ja vedetään sitten kireälle. Siitä huolimatta se tahtoo jäädä kaarelle, ilman kosteudesta jossain määrin riippuen. Kuivalla kelillä enempi kuin kostealla, vai miten päin se meni. Edit: Vilkaisin Silverfastin ohjetta. Sen mukaan af tarkentaa keskelle skannattavaa aluetta. Manauaalilla voi valita kohdan, johon tarkennetaan.
Muun muassa Nikonin filmiskannereihin taitaa varusteosana olla saatavissa filminpitimiä märkäskannausta varten, jolla menetelmällä filmin saa ehdottoman suoraan.
En ole tuollaista varusteluettelossa nähnyt. Minulla on lasillinen rullafilminpidin, joka myös pitää filmin suorana.
Märkäskannausta aikanani testailin jonkin verran. Ero verrattuna siihen, että käytti vain betterscanningín ( Custom film holders for Agfa, Microtek, Canon and Epson film scanners. ) pidikettä ja lasia, oli marginaalinen, useimmiten olematon. Märkäskannaus on kuitenkin sen verran hitaampaa ja vähän sotkuisempaa, etten sitä ottanut tavaksi. EDIt Ajoittain olen ihmetellyt skannerivalmistajien aivan onnettomia filmipidikkeitä. Onnettomia vääntyileviä muovirimpuloita. Eihän niissä kaikissa aina saa edes kinoliuskaa suoraksi.
Minuutin googletuksella selviää, että märkäskannauksen lisävarusteita on tarjolla. Youtubesta löytyy ohjevideoita. Nikon Coolscan 9000 / 8000 Film Scanners Tyytyisin kyllä Johanneksen mainitsemaan lasilliseen pitimeen, niin hidasta ja sotkuista märkäskannaus on, enkä ilman omin silmin nähtäviä todisteita usko, että tulos on havaittavasti parempi.
Negat tai diat joutuu oikeastaan pesemään märkäskannauksen jälkeen. Ainakin joskus, kun teetin rumpuskannauksia, olivat palaavat diat sen verran tuhruisia, että pesu oli tarpeen.
Tuossa uudessa Plustek Opticfim 120 Pro mallissa on säädettävä fokus, siis että kohdistetaan filmin keskelle ja sitten skannataan filmejä sillä säädöllä. En ole kuullut että ccd skannereilla olisi jatkuva filmin seuranta. Aika hankala ajatella. En sitten tiedä pmt rumpuskannereista. Plustek Opticfilm 120 on minusta hyvät filmipitimet. Erikseen pitimet 645, 6x6, 6x7, 6x8 6x9, 6x12 joissa on välikaaret jotka tukevat filmiä. Vankkaa tekoa. Ainoastaan anr lasipidin ei löydy eikä märkäskannauspidike. Itse en voi ajatellakaan että rupeaisin sotkemaan nesteiden kanssa.
Ei kuitenkaan kuulu alkuperäisiin lisävarusteisiin. Minä en mitään kosteata tunkisi skannerin sisään.
Skanneri ei noiden skannausnesteiden kanssa joudu tekemisiin, märkä filmimateriaali on skannattaessa lasilevyjen välissä. Ainakin siinä menetelmässä jota itse testailin.
Noin tuossa linkissäkin sanottiin. Nestekerros on vain ohut kalvo lasin ja filmin välissä. Ulospäin negapidin on kuiva. Mutta, niin tai näin, aika suhraamista.
Ei kaikissa, kinariskennereissahan tarkennuskin on usein tehty filmipidintä sivusuunnassa liikuttamalla. Sekä fläteissä on täysin kiinteät lasit, paremmissa on monta linssiä eri suurennoksille. Harvemmissa skannereissa se linssi oikeastaan liikkuu. Plustek OpticFilm 120 Lens — Close-up Photography Tossa plustekissa on tosiaan liikkuva linssi, näyttäis että siinä ekassa mallissa on ollut vain 2 kiinteää asemaa joita ohjaa solenoidi. Joka käy järkee, kinari ja 120 leveys. Eli niiden on pitänyt vain korvata solenoidi askelmoottorilla saadakseen siihen tarkennuksen.
Noikaan lasikauppiaat ei jostain syystä myy AR pinnoitettua lasia, sehän on käytännössä nestemouttauksen ainoa hyöty. Siis päästä eroon niistä heijastavista ilmapinnoista. Jos ne lasit olisi pinnoitettuja, ei olisi mitään varsinaisesti tarvetta nesteille. 2 lasia ja filmi on 6 heijastavaa pintaa laskemassa kontrastia. Nestemounttauksella se vähenee kahteen heijastavaan pintaan, ja mikäli ne lasit olisi AR pinnoitettua ei käytännössä olisi enään yhtään heijastavaa pintaa. Ilman nestettä ja AR pinnoitetetulla lasilla se heijastavuus ois sama kuin ilman lasia. Kannattaa kattoa Tru Vue Museum lasia, jos haluaa kunnollista. Sillä voi korvata ainakin sen tasaisen lasin.
Filmipidintä sivusuunnassa liikuttamalla? Sepä outoa, kaikissa käyttämissäni kinokoon skannereissa filmiä tai filmipidintä ei ole edes ollut mahdollista liikuttaa sivusuunnassa vaan pidin on siinä suunnassa kyllä ollut fyysisesti aivan paikoillaan. Testasin nykyisellä kinoskannerillani, kyllä siinä tarkennuksen aikana optiikka liikkuu eikä filmi, se pysyy ihan paikallaan, ei liiku edes pitkittäissuunnassa. Sama systeemi on ymmärtääkseni ollut kaikissa aiemmissanikin.