Lightroomiin (ja toki Camera Raw:hon myös) on näinä aikoina (ehkä marraskuussa) tulossa uusi Color grading Split tonesin tilalle. Näyttää olevan tosi radikaali muutos ja hieno työkalu... Ainakin minulla tulee muuttamaan paljon. Sneak Peek: Lightroom is Getting Advanced Color Grading
Nythän tuo päivitys on ladattavissa, Color Grading siis tietysti sekä Lightroomissa että Camera Rawssa, Lightroomiin lisäksi kauan kaivattu tosi hyvä zoomauksen uudistus ja Photoshoppiin (nyt 2021) ehkä vähemmän tärkeät uusi filtteripaketti ja Sky Replacement...
Itse asiassa näyttäähän tuossa Photoshopissa olevan valtavasti pieniä parannuksia, mikä sit auttaa ketäkin...
Tuo kovasti mainostettu Color Grading on lähinnä epätäsmällinen toonaustyökalu. Varmaan monille hauska lelu. Mikseivät voi laittaa samanlaisia värityökaluja kuin C1:ssä? Photarin uutuuksia en vielä ole ehtinyt katsoa.
Tottakai se on "toonaustyökalu", jos niin haluaa, Split Toningia korvaamaan se on tehtykin. On vaan parempi, tarkempi ja hyödyllisempi. Epätäsmällinen se sen sijaan ei mielestäni oikeastaan ole. Jo pelkästään jos sitä palloa haluaa käyttää nekin voi valita yksittäin näyttöön. Siinä on kuitenkin valittavissa vaihtoehtoisena jokaiselle osa-alueelle liukusäätimet Hue, Saturation ja Luminance, joilla tarkkuutta voi lisätä, etenkin kun nykyään myös oikean sivupalkin leveyttä voi säätää, joten kunkin liukusäätimen saa suhteellisen tarkaksi. Säätöä voi tarkentaa syöttämällä kullekin noista numeroarvon (Hue 0-100, Saturation 0-360, Luminance -100 - 100). Värin voi myös valita pipetillä kuvasta. Alueiden keskinäisiä suhteitä voi säätää Blending ja Balance-säätimillä. Minun työtapaani erityisen oivallinen työkalu. Koko Lightroomhan on tarkoitettu käytettäväksi tiiviissä yhteistyössä Photoshopin kanssa, eihän sitä edes myydä erikseen enää. itse olen jo pitkään nähnyt ne ottamieni valokuvien kanssa työskennellessäni tavallaan yhtenä sovelluksena jossa eri osilla on erilaisia tehtäviä. En edes muista, koska viimeksi minulta olisi tullut valmis kuva, joka ei olisi Lightroomissa saanut "Edit in Adobe Photoshop"-käskyä ja sitten lopulta palannut takaisin.
Olet aivan oikeassa siinä, että LR ja Photari on tarkoitettu yhdessä käytettäväksi. Epätäsmällisyydellä tarkoitan sitä, että säädettävän alueen valinta on aika rajoitettua verrattuna C1:n värityökaluihin. Myönnän kirjoittaneeni oman kommenttini varmaankin liian pikaisen tutustumisen jälkeen, mainitsemiasi liukusäätimiä ei ollut kovin paljoa kokeillut. Oma työnkulkuni on myös LR - Photoshop - LR, ja toki se toimii. Mutta käytännössähän on asioita jotka voi joko tehdä LR:ssa huonommin tai Photoshopissa paremmin. Mikä järki siinä on käyttäjän kannalta? Valitukseni taustalla on tämä: C1 tekee monia asioita kovin hyvin, ajoittain tuntuu kun Adobe olisi jämähtänyt paikoilleen, todennut että hyvä näin, ajoittain lisäämme vähän lisää seesaminsiemeniä valmiiden sämpylöiden päälle, niin kyllä ne edelleen ovat hienoja.
Tarpeet vaihtelee niin kovin. Minulle kun mallikuvissa on suhteellisen yleistä kuvan hienosävytys oli vanha Split Toning melko epämääräinen työkalu ja toisaalta Solid Color tasot opacity ja fill säätimineen ja maskeineen työläs ja hankala tapa, tämä on iso edistysaskel. Voi olla työtavoissakin korjaamista, täytyy aina tehdä sillä millä osaa ja on tottunut, mutta tosiaan mun tapaiselle tuo on iso uudistus.
Pikaisen kokeilun perusteella LR:n Color Grading vaikutti hyvin näppärältä mun tarpeisiin. Photaria käytän aika vähän, lähinnä focus stackingiin sekä kuvien viimeistelyyn terävöityksen osalta. Off-topic: työnkulussa sen sijaan tärkeä on Photo Mechanic, jolla hoidan importoimisen kortilta kansioihin, kuvien raakkaus, ja vasta sen jälkeen lisäys (Add) LR:n katalogiin.
Tekeekö tuo Photo Mechanic noissa tehtävissä jotakin olennaisesti paremmin kuin LR tekisi tai tekeekö se jotakin olennaista mitä LR ei tee lainkaan? Toisin sanoen, jos tähän asti olen käyttönyt noihin tehtäviin LR:a, miksi minun kannattaisi tutustua Photo Mechaniciin?
Ei paremmin, mutta nopeammin. Yhdestä intensiivisestä kuvaussessiosta saattaa mulla kertyä useampia tuhansia räpsyjä. PM käyttää RAWeihin sisäänrakennettua jpegia esikatselukuvana, joten sillä on nopea importoida kuvat ja samalla jo aloittaa kuvien selailu ja heittää turhat hittoon. Ja vasta tämän seulan läpäisseet LR:iin. Jos kuvia on paljon, tämä nopeuttaa hitosti prosessia.
Light Roomia en juuri käytä, ACR ja Photaria lähes päivittäin. Kaikki kameralla otetut kuvat menee photoshopin kautta. Päivityksissä photarista katosi jokunen bugi...uusia ei vielä ole ilmaantunut.
Tästähän kuvien tekemisessä raakakuvasta on äärimmäisen harvoin kysymys. Meistä monelle kuva on noin 50% tehty kun laukaisinta on painettu...
Mustavalkoisissa lähinnä vain kontrastia säädän, ennen maailmassa sama tehtiin pimiössä. Värikuvissa joskus teen paikallisia värisäätöjä, useimmiten hyvin maltillisia vain korostaakseni haluamaani osaa kuvasta. Sellaiseen C1:ssä on oikein hyvä työkalut. Silloinkin kyllä miltei aina kuvatessani olen ajatellut, että Photarissa sitten tuota nostan vähän esiin niin ja näin. Siinä mielessä kameran taltioima on (nyt menee kyllä ihan hienoksi) vähän kuin partituuri joka voidaan soittaa yhdellä tavalla tai toisella. Mutta jos partituuri on onneton, niin ei sitten tietenkään mikään auta. Taitaa se pahin karkkiväri-innostuskin jo hieman hälvennyt?
Muotokuvissa tulee retusoitua photarilla vähän niinkuin ennenvanhaan filmille. Luonnollisuus etunenässä. Paikallista sävynsäätöä aika paljonkin. Ei niihin LR ja ACR taivu.
Eihän siinä nyt kyse siitä ole, etteikö olisi suunniteltu tai tiedetty mitä ollaan tekemässä. Prosessi vaan on raakakuvan ottamisen jälkeen pahasti kesken. Jo raakakuvan muuttaminen kuvaksi on oma prosessinsa, sitä vartenhan raakakuvaa käytetään, kun käytetään, eikä kamerainsinöörien jpg:tä. Sen jälkeen sit mahdollisesti kuvasta nostetaan jotain, häivytetään jotain, mahdollisesti poistetaan, mietitään dodge/burn-tarpeellisuutta, haetaan kuvan sävymaailmaa, voidaan hakea valoille ja varjoille suhteita, tehdään mahdollisesti paikallisia sävyjä, terävöityksiä tai kontrastimuutoksia, kaikkea tätä. Kyllä minulla ainakin vähintään 50% on tätä... Tiedänhän minä, ettei tuo kaikkia kiinnosta. En kuitenkaan osaa väittää että sekään olisi väärin suhtauduttu.
Tuli eilen aamupäivällä kesken muiden töitteni puhelinsoitto, jossa hätääntyneenä tiedusteltiin että pääsisitkö paikalle, kun tuntia ennen sovittua kuvauksia tilattu kuvaaja oli peruuttanut keikkansa. Parin mutkan kautta juuri ja juuri sain venytettyä aikatauluani, mutta kuitenkin niin että salamakalustoa en millään ilveelläkään saanut haettua kotoa, jossa ne olivat ja siinä sitten pelkän kameran varassa tuntemattonta kohti... Aloitin kuvien läpikäymisen jo eilen Capturella ja nyt exporttaus käynnissä ja on kyllä todettava että on tuo yksistään tuollaisenaan käsittämättömän monipuolinen softa, eihän se tuollaisenaan pelasta salamalaitteiden puutoksesta johtuvia varjoja mm. kasvoilta, mutta yllättävän pitkälle sen kanssa pääsee pelastamaan, kunhan kuvien ottovaiheessa muistaa tietyt lainalaisuudet ja tiedostaa kalustonsa käyttäytymisen. Siltikin ajattelin puhtaasta mielenkiinnosta kokeilla exporttauksen jälkeen muutamalla kuvalla, mitä Photari on uusimmassa versiossaan tuonut tullessaan....