Jos ei niitä osaa säätää vaikea niitä on arvaamalla saada säädettyä kohdilleen, rumpujarrut on erittäin yksinkertainen säätää, vedetään säädöistä ensin niin ettei rumpu pyöri ollenkaan käsin ja sitten avataan 1/4- 2/3 kierrosta ja samalla kokeillaan ettei jarrut enään laahaa.
ABS ei ole ollenkaan sama asia kuin takajarrujen paineenalennusventtiili. Ennen ABS-aikaa huolehdittiin nimenomaan takapyörien osalta jarrujen lukkiutumisesta, kun takapyörien pysähtyminen yleensä johti auton luistamiseen poikittain. Nimimerkki "Kokemusta on"; ajelin jonkin aikaa HiAcella, jossa k.o. venttiili oli rikki. Talviaika, liukkaat tiet. Jokainen jarrutus johti auton sivuluistoon, ja samalla moottori sammui, jos ei muistanut painaa kytkintä samaan aikaan. Kaikkeen tottuu, mutta korjautin sen aika pian. Kettumainen remppa, kun k.o. venttiili oli sijoitettu polttoainetankin yläpuolelle, eikä sitä päässyt roplaamaan kuin irrottamalla tankki.
Kun tarkemmin tutkii, niin huomaa, että lukkiutumattomat jarrut on patentoitu v. 1936, kaupallistettu v. 1978 ja tehty pakollisiksi v. 2005.
Ryssienromuissa näin saattaa olla, en olen hapankaali-ihmeisiin koskaan viitsinyt sekaantua. Kuvassa Toytan säätö eikä todellakaan ole mikään epäkesko.
Kannattaisi tutkia tarkemmin, kun alkuun ABS jarrut oli lisävaruste ja siksi erittäin harvinaiset, ensimmäinen sarjavalmisteinen auto, jossa ABS-jarrut kuuluivat vakiovarustukseen, oli Ford Scorpio vuonna 1985. Tämän jälkeen ne vasta alkoivat yleistyä muissa merkeissä ja malleissa, samaan aikaan rumpujarrut alkoivat häviämään. " Minulla on ollut auto, jonka takapyörissä oli rumpujarrut ja silti ABS " , mikä auto kyseessä vai keksitö omasta päästä, kun et merkkiä ja mallia maininnut.
Kyllä takarumpuja on vieläkin, vaikka autoissa on ABS ja ESP. Pienemmissä ja halvemmissa autoissa ihan OK ratkaisu, ja taas yleistynyt. Tässä autossa ei moisia ole, eikä näytä olevan tuota jo mainittua lukkiutumista estävää kuormaventtiiliäkään. Paineenrajoitusventtiili ilmeisesti lymyilee jakotukissa, sen enempää ei kataloogi syvennä sen sielunelmää. Ja tässä autossa siis on sen verran erikoinen säätö, että jarrukilven läpi pääsee säätämään toista hammasratasta, joka vaikuttaa toiseen kenkään. Rummun sisällä on sitten automaattisäätö toiselle jarrukengälle. Tuo automaagi oli jumissa, manuaalisäätöpuoli toimi, mutta sen säätö ei siis ollut tarpeeksi. Onneksi vein pajalle, olisihan sen tuolla yhdelläkin lukkoon saanut kotitallissa, mutta ei riittävän tasaista pitoa. Muutenkin tässä kohtaa hyvä, kun testataan dynolla pajalla, ei ne 15€ katsastajan dynotkaan ilmaisia ole, plus turhaan kulutettu aika. Ja ABS tuli valinnaiseksi W116-Mersuun 70-luvulla, vakioksi ainakin Suomessa W126-sarjaan 1985, ja kaikkiin Mersuihin 1987.
Joo en keksinyt omasta päästä, besserwisser. Citroën Xsara Picasso 2006, ABS tuli pakolliseksi v. 2005.
Eihän tässä ollut kyse ettei niitä enään olisi, vaan vastasin alunperin sinun itkuusi että " Muistini mukaan ennen oli 50% ja nykyisin 30% mutta kun auto on 40+ vuotta vanha, niin tuo on himppasen vaativaa takarummuilla, jotka ei juurikaan käyttöä saa rauhallisessa harrasteajossa. " Vaatimuksia kun ei luokitella ajotavan mukaan, sitä kun ei voi kukaan tietää tai määritellä, sen takia tuollaiset jarrut voi olla vaaralliset jos heittoa on paljon. Nykyään vain halvimmissa ja pienimmissä malleissa käytetään takana rumpujarruja ja ne mallit onkin lähempänä mopoauto kuin oikeaa autoa.
Sehän tuli jo aikaa sitten selväksi että tuli pakolliseksi 2005 ja en kyllä väittänyt ettei rumpujarruja enään ole, mutta jos lukisi mihin alunperin kommentoin niin ehkä säkin pysyisit kartalla. Oli kyse autosta joka +40 ja silloin ABS ei ollut pakollinen ja rumpujarrut yleismpiä, eikä juuri mistä ABS tai sen vastinetta löytynyt, mutta siitä huolimatta tuo 30% vaatimus ei ole edes tiukka.
Alkaa tuntumaan että paras laittaa auto lihoiksi, jäädä työttömäksi ja alkaa elämään yhteiskunnan piikkiin. Sen verran alkaa v..... nää korotukset.
BTW, silloin kun ABS oli valinnaisvaruste, olivat vakuutusmaksut reilusti korkeampia, mikäli sellainen oli autossa. Niillä ajettiin yleisemmin kolareita kuin tavallisilla. Ilmeisesti ABS:n ostivat vain "urheilullisesti" ajavat. Niinkin myöhään kuin 2004 Australiassa tehdyn tutkimuksen mukaan ABS lisäsi tieltä suistumisonnettomuuksia 35 %.
Samanlainen systeemi löytyy myös monesta muusta ja oma korjaamo ollut aika kauan, joskus itsekkin tullut noita korjattua. Väittäisin että tietoa autoista enemmän kuin sinulla tulee ikinä olemaan. " ABS ei ole ollenkaan sama asia kuin takajarrujen paineenalennusventtiili " , ei olekkaan mutta ei niistä myöskään voi puhua lukkiutumattomina jarruina, koska ne ei sitä ole. Koska vanhemmiten paineenalennusventtiili ei toiminut tai vaikka toimi, niin mitä enemmän jarruissa oli heittoa sitä varmemmin toinen puoli jarruista lukkiutui. Tuo epäkeskosäätö oli yleisempi silloin kun autoissa oli vielä pinnavanteet eli yleiseti ottaen kaikkein vanhimmissa romuissa. Vaikka epäkeskoa löytyy esim. -70 luvun jenkkiromuista, mutta eihän jenkit ole koskaa hyviä henkilöautoja osanneet tehdäkkään, tuo systeemi on romuautoille sopiva ratkaisu. Liian usein sitä löytyi myös muista -70 ja -80 luvun romuista, jotka onneksi alkaa jo olemaan 99,9%:sti ruostetta.
Tänäpä nousin ajoneuvoon ja ajoin Salon kaupunkiin, josta Kuva-Järvisen valokuvausliikkeestä kotiutin käyttööni Canon EF 50mm F1.4, joka teitille nyt tiedoksi saatetaan.
Epoksiliimaa. Huikea teko, jota on tullut jo kotvasen suunniteltua. Hyllystä numero kuusi... Edit: Mä ajoin pyörällä siihen pyörätelineelle hieman ennen puoltayötä. Siinä oli, toisen kerroksen terassilla, pari ravintolan asiakasta spadduilla. Hieman tuiterissa oleva mies ja nainen. Nelissäkymmenissä. Ehdin asioimaan ennen kuin Prisma meni kiinni. Ostin myös muutaman maksapihvin, maitoa, suklaata, suljettavia pakastuspusseja, toilettipaprua ja kasvis/perunamössöä. Nyt on liimaa ja pääsee pari haukivapaa korjaamaan. Olen hyvin onnellinen mies.