Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

L-Mount kamerarungot

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana digikuva81, 25 Lokakuu 2019.

  1. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 425
    557
    113
    Kylkien aaltopellistä päätellen Vimmerbyn kyläsepän tekemä paatti.
     
    SakkeM tykkää tästä.
  2. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Tarkemmin kun mietin, niin en sitten tiedä, kannattaako DCI 4K videokuvasta olla enää niin kovin innoissaan.

    8K Ultra HD (7,680 x 4,320) televisiot ovat jo kaupoissa ja HDMI 2.1 on jo tulossa.
    LG OLED88ZXPUA : SIGNATURE ZX 88 inch Class 8K Smart OLED TV w/AI ThinQ® (87.6'' Diag) | LG USA

    Dell UltraSharp 32 8K Monitor: UP3218K
    Dell UltraSharp 32 8K Monitor: UP3218K | Dell USA

    What if we could get that up to 8K 60p? Remember when Vincent LaForet showed off the RED Weapon’s 8K 60p capabilities by taking photos with it? Well with HDMI 2.1 we’ll be offered a data rate of 48 Gbps, so that’s exactly what we’ll get. We’ll also be able to reach 4K at 120p which is a nice treat, on top of 10K at 60p.
    New HDMI 2.1 Will Allow for 10K Video

    Taitaa tässä kohtaa olla fiksumpaa vain skippaa DCI 4K, tyytyä 4K UHD kuvaan ja odotella, kunnes markkinoilla kunnolliset 8K UHD kamerat, tallentimet ja toistolaitteet.
     
  3. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 425
    557
    113
    Totta kai, jos olet ainoa, joka niitä leffoja katselee. Uusi 8K vie paljon tilaa, on hidas nettiyhteyksillä ja vaatii kuvankäsittelyssä eri tavalla tehoja sekä peliaikaa. Nettiin menee vielä normaali HD pitkään.
     
  4. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    kuinka paljon 8k uhd enemmän kuin dci 4k

    7 680 x 4 320 / (4 096 × 2 160) = 33 177 600 / 8 847 360 = 3,75
     
  5. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Toisaalta se ei riitä, että HDMI 2.1 suoriutuu 8k tiedonsiirrosta. Myös DisplayPort 2.0 täytyy kyetä siihen. 8k kun joka tapauksessa käsitellään tietokoneella ja vasta valmis elokuva katsotaan televisiosta.

    DisplayPort 2.0 is ready for 8K monitors and beyond
    DisplayPort 2.0 is ready for 8K monitors and beyond
     
  6. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
  7. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Tosin sitten kun oikeasti on näytönohjainta hankkimassa, täytyy vielä erikseen tutkia, tarvitaanko niitä kuitenkin kaksi.

    NVIDIA SLI technology links multiple GeForce GPUs together for dramatically improved graphics performance.
    sli | GeForce
     
  8. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
  9. Tuojuk

    Tuojuk Well-Known Member

    1 588
    1 603
    113
    Filmileica m-sarja optiikkoineen pesee mennen tullen kaikki tämän ketjun laitteet.
    Englanniksi: Leica M blew me out!
    Ja Leica M palauttaa kuvausinnon silloin, kun se kadonnut.
    Niin se vain on.
     
  10. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    Die Film-Leica hat mich ausgeblasen!
     
  11. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Tuossa ajatuksessa on yksi omituinen aukko.

    Leica ei ole koskaan valmistanut filmiä. Filmikameran itse kamerassa ei ole mitään erikoista tai ihmeellistä, kamera ei itsessään vaikuta kuvanlaatuun, vaan kuvanlaatuun vaikuttaa käytetty filmi.

    Eli jos kuvanlaadun takaa Kodak Ektar 100, niin kehut pitää kohdentaa Kodakille, ei Leicalle.

    Mitä laatua Leica sitten tarjoaa? Se vastaus on objektiiveissa. Kamerassa ei kuitenkaan ole mitään ihmellistä.
     
  12. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    Sen verran olet väärässä, että kameran mittatarkkuus vaikuttaa oleellisesti kuvanlaatuun. Tähyslasin paikka, juuri oikein sovitettu irtoperä jne. ovat kriittisiä.
    Edit: lisäksi voi mainita mittaetsimen kalibrointi, filmitason paikka, filmitason suoruus, bajonetin suoruus ym. ym.
    Leican vahvuus oli aikoinaan sen kyky täsmälleen oikein kalibroidun mittaetsimen avulla saavutettu ehdottoman tarkka tarkennus myös hämärässä ja lyhytpolttovälisillä ja valovoimaisilla objektiiveilla.Sen ajan (50-luvun alku) peilikamerat pimeine etsimineen eivät tähän pystyneet.
     
    Viimeksi muokattu: 22 Toukokuu 2020
  13. Tuojuk

    Tuojuk Well-Known Member

    1 588
    1 603
    113
    Et liene koskaan kuvanntu trixiä filmileicalla ?
     
  14. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Lada ei koskaan valmistanut renkaita. Fiatkaan! Ihmeellinen maailma.

    Leitzin kennot oli kyl omaa luokkaansa. :D:rolleyes:o_O:D:oops::confused::mad::) Oi niitä aikoja. 1,2x kropit ja kaikki etevät.

    Vieläkö mistään löytyis vähänammuttuu kunnon kroppii?
     
    Viimeksi muokattu: 22 Toukokuu 2020
  15. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Ei tähyslasin paikka vaikuta suoraan. Tähyslasin paikka voi aiheuttaa virheen, joka näkyy kuvassa. Siis kun puhun kuvanlaadusta, tarkoitan nimenomaan sen lopullisen kuvan laatua ja tekijöitä, jotka siihen vaikuttaa. Voihan liian liukas kahvakin aiheuttaa kameran lipsumista ja liike-epäterävyyttä, mutta tarkoitan ihan vain lopulliseen kuvaan vaikuttavia tekijöitä, joihin ihminen(valokuvaaja) ei voi vaikuttaa.

    "Leican vahvuus aikoinaan.."

    Leican LEICA M-A kameraa myydään edelleen uutena, mutta "Production of the Zeiss Ikon camera ended in 2012."
     
  16. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Kyllä minä olen kuvannut filmikameralla.
     
  17. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Jotenkin outo oletus tuo, että kun nimimerkki on digikuva ja syntynyt 1981, niin ei lienee kuvannut filmikameralla.

    Te papparaiset ette osaa laskea. Nikon D1 on Nikonin ensimmäinen digitaalinen järjestelmäkamera. D1 julkistettiin 15. kesäkuuta 1999. Minä olin tuolloin 17 vuotias. Olisi ollut outoa, jos en olisi ehtinyt ottaa valokuvia tuohon mennessä.
     
  18. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    En tiedä, jaksanko enää innostua ajatuksesta, että hankkisin filmikameran. Niihin liittyy mielenkiintoinen ongelma:



    Oli käytetty Summilux-M 24mm f/1.4 ASPH.

    "quite a bit of chromatic aberration"

    Tuo virhe tulee filmikuviin suoraan ilman, että on missään kohtaa mahdollisuus korjata sitä.

    The Leica SL corrects for geometric distortion and chromatic aberration in camera JPEGs, and an embedded lens profile specifies similar corrections in DNG files.
    Leica SL (Typ 601) Review - Optics

    Käytettäessä Leica SL digitaalista kameraa, kamera korjaa nuo ongelmat suoraan JPEG tiedostoon ja myös DNG tiedostoihin korjaus tulee jälkikäsittelyssä. Minä en uskaltaisi valita filmikameraa, kun tiedän tämän.

    Siinä tapauksessa uskaltaisin, jos tietäisin, että objektiivit eivät tuota suurta määrää virheitä, mutta niitä objektiiveja on liian vähän. APO merkinnällä löytyy vain neljä, mutta kaikki ne laajakulmaiset ovat ilman APO merkintää.

    LEICA APO-SUMMICRON-M 50mm f/2 ASPH.
    LEICA APO-SUMMICRON-M 75mm f/2 ASPH.
    LEICA APO-SUMMICRON-M 90mm f/2 ASPH.
    LEICA APO-TELYT-M 135mm f/3.4
    Apochromat - Wikipedia
     
  19. Tuojuk

    Tuojuk Well-Known Member

    1 588
    1 603
    113
    Ei niitä ole tarkoituskaan korjata.
    Täydellisyys on tylsää.
    Fiilis kuvatessa on se juttu, tiätsä.
     
  20. AndyCapp

    AndyCapp Well-Known Member

    3 561
    159
    63
    Kuka laski monta kertaa vastannut tähän ketjuun, muovista, titaniumista jne..