Off-topikkia, mutta titaanin silmälaseissa ja esimerkiksi rannekelloissa käytön puolesta puhuu teknisten ominaisuuksien lisäksi sen huomattavan vähäinen allergisointitaipumus. -Topi
Höpölöpö, taas ollaan varpusjahdissa norsupyssyllä. Titaania ei käytetä silmälaseissa ensisijaisesti lämpölaajenemisen vuoksi, vaan siksi, että hyvin harva on allerginen sille ja se on hyvin kevyttä, jolla voi kompensoida pullonpohjien painoa. Useimmat ovat enemmän tai vähemmän nikkeliallergisia ja titaani materiaalina vastaa siihen kysyntään erinomaisesti. Jos viettää paljon aikaa erätulilla, kannattaa suosia metallisankoja ja lasilinssejä tai sitten ottaa silmälasit pois tai peruuttaa puolitoista metriä, mutta siinä on täysin marginaalisesta ilmiöstä kysymys nikkeliallergiaan ja keveyteen verrattuna.
Titaania? Hiukka jälkijättöistä nykyään, Nikon F2 oli saatavilla titaanirunkoisena jo 1976. Kolmonen sitten vastaavasti myöhemmin. Hippasen päälle 5 donaa, niin käyttämättömän saa vieläkin Japanista. SIINÄ olisi tyyliä [selten unbenutzt in Box] Nikon f2 Titan f2t No Name 35mm Film Kamera Body Japan 517 | eBay
Ei ne silmälasien kehykset ole titaania lämpölaajenemisen takia, vaan titaanin huono lämmönjohtokyvyn ja kestävyyden takia.
Lasilinssejä silmälaseihin saa edelleen. En ole muuta huolinutkaan kuin kerran. Joskus pitänyt vaihtaa optikkoa kun ei ole muka saanut. Ja ihan normaalit miedot likinäköisen miinuslasit ovat. Ei paksut muovisenakaan.
Voi, anna anteeksi! Jossain kohtaa oli puhetta titaanista ja lasista. Lainasin epähuomiossa väärää postausta. Ei ollut tarkoitus
F3T mallit eivät ole niin harvinaisia joten voisi jäädä rahaa objektiiviinkiin: Nikon F3 HP, FE2 vai FE? Avaruudessakin F3-versio on käynyt. Leicalla on ollut vaan sellaisia leikkititaanirunkoja, jos oikein olen käsittänyt. Ihan vähän vaan titaania niin kuin nimeksi. Nikon F3T - Index page
Nykyään on myös laskeskeltu, kannattaisiko laivanrakennuksessa siirtyä käyttämään titaania. Advanced Metals Joining for Lightweight Titanium and Aluminum Structures https://cdn.ymaws.com/titanium.org/resource/resmgr/2010_2014_papers/BoldersonBobTiUSA2013Militar.pdf Merirahdissahan se menee nykyään niin, että kun rahdataan kontteja, niin joudutaan siirtelemään painavaa teräksestä valmistettua konttialusta + x määrä kontteja. Jos alus olisi valmistettu titaanista, voitaisiin rahdata suurempi määrä kontteja, kun aluksen paino olisi pienempi. Kun kontteja siirrettäisiin suurempi määrä per alus, rahaakin tulisi enemmän, jolloin aluksen rakentamiseen voitaisiin käyttää enemmän rahaa. Jos vielä vähän kehitettäisiin titaaniosien valmistusmenetelmiä, niin kohta suurempi osa osista voitaisiin korvata titaaniosilla. UNO researchers advance welding technique for use on titanium in shipbuilding UNO researchers advance welding technique for use on titanium in shipbuilding
Eikä minua häiritse, jos objektiivissa onkin käytetty ruostumatonta terästä. Usein teräksestä kuulee, että siitä valmistettu alus/tuote on painava. Sen ei tarvitse olla. Our hulls are lightweight yet durable and rigid - awarding the vessel's loading capabilities and running costs. TECHNOLOGY - S S Y Kunhan alus vain on valmistettu sillä ajatuksella, että halutaan rakentaa kevyt. Ja kunhan alus on rakennettu valiten ne oikeat materiaalit: He sources superduplex 2607 plates from Outokukmpu and hyperduplex 3207 stringers from Sandvik. SSY’s seaworthy steel Forta SDX 2507 Forta SDX 2507 EN 1.4410, ASTM UNS S32750 stainless steel grade details Sandvik SAF 3207 HD™ is a hyper-duplex (austenitic-ferritic) stainless steel Sandvik SAF 3207 HD™ — Sandvik Materials Technology P 17 - S S Y