Jos vielä jatkaisin tuota ajatustani objektiiveista: Nikon on päättänyt puolestani, että minulle riittää f/4 - f/5.6 aukkosuhteet. Minähän olen vain yksittäinen maisemakuvaaja. Minä en tarvitse suurempaa suurinta aukkoa. Canon on päättänyt puolestani, että tarvitsen ehdottomasti aukkosuhteen f/1.2. Minulle ei riitä f/1.4. Toisaalta taas f/2 on aivan liian pieni aukkosuhde kiinteäpolttoväliseen, mutta tarvitsen aukkosuhteen f/2 zoomobjektiivin. Canon RF 50mm F1.2L USM Canon RF 85mm F1.2L USM Canon RF 28-70mm F2L USM Panasonic on päättänyt puolestani, etten tarvitse objektiivin kuvanvakaajaa polttovälialueella 24-70mm aukkosuhteella f/2.8 ja sitä pienemmillä aukoilla. LUMIX S PRO 24-70mm F2.8 En ole lainkaan varma tuosta, että minulle riittää f/4 - f/5.6 aukkosuhde. Jos riittäisi, miksei sitten Micro Four Thirds System olisi riittävä? Sanoisin, että vaatimukseni on f/2 aukkosuhde. Sitten joku sanoo, ettei f/1.8 aukkosuhteen objektiivin tarvitsekaan olla hyvä suurimmalla aukollaan, koska objektiivi on se valikoiman kevyt, pieni ja edullinen vaihtoehto. En pidä ajatuksesta, että objektiivi saa olla huono, kunhan se on edullinen. Haluan kunnollisen objektiivin ja olen siitä myös valmis maksamaan. En tarvitse aukkosuhdetta f/1.2. En ole lainkaan varma tuosta, että tarvitsen aukkosuhteen f/2 zoomobjektiivin. Oman näkemykseni mukaan tarvitsen kiinteäpolttovälisen. Oman näkemykseni mukaan tarvitsen kuvanvakaajaa, jos objektiivissa ei ole suurta suurinta aukkoa. Kun kuvataan hämärässä pienellä aukolla, mutta ei haluta nostaa ISO herkkyyttä kovin paljoa, on objektiivissa hyvä olla kuvanvakain. Leica ei päätä asioita puolestani. Leica kysyy minulta: Haluatko aukkosuhteen f/1.4, vai riittääkö sinulle f/2 ja haluat mieluummin hyvän kuvanlaadun aukkosuhteella f/2? Vai aiotko kuvata aukkosuhteella f/4 ja haluat objektiiviin kuvanvakaimen? Summilux-SL 50 f/1.4 ASPH. - hintaan 4 900,00 € APO-Summicron-SL 50 f/2 ASPH. - hintaan 4 400,00 € Vario-Elmarit-SL 24–90 f/2.8–4 ASPH. - hintaan 4 600,00 € Hintaerot on niin pieniä, ettei ajatus "otetaan halvin" oikein toimi tässä kohtaa. Nyt objektiivi valitaan aidosti ja oikeasti tarpeen mukaan, eikä sen hetkisen rahatilanteen mukaan. Minun vastaus on APO-Summicron-SL, koska haluan hyvän kuvanlaadun aukkosuhteella f/2. Toisaalta joissain tilanteissa myös tuo kuvanvakain objektiivissa saattaisi olla mukava, mutta Leica SL2 kamerassa on kuvanvakain kennossa, joten kuvanvakain objektiivissa ei ole välttämätön. Sitten tuo Leican kameroiden hinnoista mölyäminen ihmetyttää. LEICA SL2 myydään hintaan 5 990,00 € Mutta aika samoissa hinnoissa huhutaan olevan myös tuleva Canon EOS R5 Canon EOS R5 priced $6,700 / £5,500, according to retailer leak Canon EOS R5 priced $6,700 / £5,500, according to retailer leak | Digital Camera World Mitä niin ihmeellistä Leica SL2 kameran hinnassa sitten on?
Sinulta jäi huomaamatta, että kirjoitin Leica SL2 ketjuun. Vertaan tässä Nikonin objektiivia Leican objektiiviin. Nikonin objektiivi on riittävän hyvä sinulle, mutta mitä sitten? Tässä se Nikonin ongelma juuri on. Nikon ei ole parempi kuin vastaavan polttovälin Leica, vaan itseasiassa ottaa vertailussa pataan Leicalta. Jos haluaa parhaan, valinta ei ole Nikon, vaan se on Leica. Jos haluaa parhaan hinta-laatusuhteen, valinta ei aina silloinkaan ole Nikon, vaan usein valitaankin Canon. Leica vs Nikon vertailu: Leica APO-Summicron-SL 35mm f/2 ASPH. on Panasonic Lumix DC-S1R vs Nikon NIKKOR Z 35mm f/1.8 S on Nikon Z7 Huomaat, että kun Nikon on parhaimmillaan himmennettynä, niin Leica onkin paras täydellä aukolla f/2, mutta itseasiassa suoriutuu heikommin, kun ollaan himmennetty. ja miksi tuijotat yksinomaan lukemia kohdasta sharpness? Leica ei edes yrittänyt loistaa sen lukeman osalta: They are smooth, forgiving, and clear without being overly sharp. They are clear without being overly sharp and focus is smooth and forgiving without looking soft. Skin tones are natural and smooth with accurate color rendition. THALIA - Leitz Cine Wetzlar Ja kyllä muullakin on merkitystä kuin tuolla sharpness lukemalla, mitä dxomark sillä sitten tarkoittaakaan. Vääristymien osalta Leica voittaa lukemin 0.1 % vs 0.5 %. Leica myös vinjetoi vähemmän - luvut -1.8 EV vs -2 EV. Väriaberraation osalta Nikon lyö Leican lukemin 5 µm vs 6 µm. Mutta sitten pitää vielä muistaa terävyysalueen ulkopuolisen alueen piirto ja tämä se oli se asia, missä Nikonin f/1.8 objektiiveista on pidetty suurinta meteliä. Ei hyvä eli se 3D puuttuu. Sanotaan että "flat image". Higher Contrast for greater perceived depth With an initial aperture of f/2, the SL-Summicron lenses are significantly more compact than faster lenses, but still allow photographers to work with similar depth of field. The reason for this is contrast: the zone of highest contrast is perceived by viewers as being sharp, while zones with lower contrast are regarded as being unsharp. In the case of SL-Summicron lenses, this difference in contrast is considerably higher than that of conventional lenses: sharply focused objects show much higher contrast than objects that are out of focus. This means that objects “snap” more distinctly out of the foreground or background and more effectively isolate the subject. This creates a three-dimensional visual effect with very impressive apparent depth. APO-SUMMICRON-SL 75 f/2 ASPH. // Prime Lenses // SL-Lenses // Leica SL-System // Photography - Leica Camera AG LEICA SUMMILUX-M 75 mm f/1.4 http://www.summilux.net/m_system/images/Summilux75.pdf Sitten sanot, että Nikon on edullisempi, mutta heti sen sanottuani minua alkaa mietityttää, että mistä sen edullisuus johtuu. Haen vastauksia objektiivin rakenteesta: Leica APO-Summicron-SL 35 f/2 ASPH. Number of lenses/groups 13/11 Nikon NIKKOR Z 35mm f/1.8 S 11 elementtiä 9 ryhmässä Nikon on rakenteeltaan yksinkertaisempi. Voisiko osa näiden hintaerosta tulla jo tästä. Kuten sanoin, minulle ei kelpaa tuo ajatus, että saa olla huono, jos se on myös edullinen. Pienemmän aukon objektiivinkin voi tehdä hyvin.
Hmmm taisin keksiä, mistä tuo 1.09x crop tulee videokuvaukseen ja huomasin, ettei se minua häiritse, joten kyllä Leica SL2 voidaan valita myös videokuvaukseen. Tosin en minä silti suosittelisi jättämään sitä Panasonic Lumix DC-S1 kameraa ostamatta, koska Leica SL2 ei sovellu yöllisen tähtitaivaan kuvaamiseen: My serious LEICA SL2 PIXEL Noise Problem | WORKAROUND Picture resolution DNG™: 8368 x 5584 pixels (46.7 MP) Ilmeisesti tuo tallentaa DCI 4K videon niin, että yksi pikseli lasketaan aina neljästä kennon pikselistä: (2 x 4096) x (2 x 2160) = 8182 x 4320 käytetään kennolta. Tuosta tulee kroppikerroin 1.02x (8368 / 8182 = 1.02) ja Ultra HD kroppikertoimeksi tulee 1.09x (8368 / (2 x 3840) = 1.09) Mutta tosiaan jos hankkii DCI 4K näytön ja DCI 4K kotiteatteriprojektorin, niin ei tuo 1.02x kroppikerroin ole vielä mikään ratkaiseva ongelma.
En kyllä paljon hehkuttelisi Leican kökkölaseja, jos ei 4400€on ton parempaan pystytä ja optisesti hyvin tasaväkiset. Väitän myös ettei "flat image" tai muutakaan kuvalaatueroa pysty sokkovertailussa todentamaan.
Yrität sanoa, että Nikon on halpa romu? Jotkut pitää Nikonia jollain tavalla laatukamerana, mutta jos Nikon mielestänne on laadukas ja kelpaa valo- tai videokuvaajalle, niin miksei se kelpaa TV tuotantoon? Maanantaisin, Yle TV2 kanavalla näytetään TV sarjaa Mr. Robot Mr. Robot Tuo sarja on kuvattu käyttäen: The tv series Mr. Robot, released in 2015, was shot on digital using Red Epic Dragon Camera and Cooke 5/i Lenses, Cooke S4/i Lenses, Leica Summicron-C Series Lenses Mr. Robot (2015) SUMMICRON-C tarjoaa 36 mm piirtoympyrän ja tuolla Red Epic Dragon kameralla käytetään melkein koko piirtopympyrä. SENSOR SIZE 30.7 mm x 15.8 mm (Diagonal: 34.5 mm) SUMMICRON-C - Leitz Cine Wetzlar EPIC DRAGON Specs Leican objektiivit ovat optisesti hyviä, mutta paremmuus verrattuna japanilaisiin ei jää vain siihen. Leica käyttää metalliseoksia, kun japanilaiset kasaa muoviosista. SUMMICRON-C kiinnitys on ruostumatonta terästä.(Ruostumaton teräs ei ole ruostumatonta, sekin ruostuu. Sen korroosionkestävyys on kuitenkin huomattavasti parempi kuin hiiliteräksellä.) SUMMILUX-C kiinnitys on titaania. Titaani on lähes yhtä lujaa kuin teräs, mutta 45 % kevyempää. Se on 60 % painavampaa kuin alumiini, mutta kaksi kertaa vahvempaa. Titaani on myös erittäin väsymiskestävää. SUMMICRON-C Lens Mount PL - Stainless Steel SUMMILUX-C Lens Mount PL - Titanium SUMMILUX-C - Leitz Cine Wetzlar the lens mount also being plastic Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM Lens Review SUMMICRON-C ja SENSOR SIZE 30.7 mm x 15.8 mm olivat TV tuotannon valinta ja jos heille tuo oli riittävä, niin eikö full frame peilitön APO-Summicron-SL olisi vielä tätäkin parempi? Nyt ei enää kärsitä PL kiinnityksen turhan suuresta rekisterietäisyydestä ja piirtoympyrä on huomattavasti suurempi 44 mm. Hassusti siellä aivot narikassa tuijotetaan vain ja ainoastaan sitä DXOMARK Sharpness numeroarvoa, eikä ymmärretä objektiivin tuottaman kuvan muillakin tekijöillä olevan suuri merkitys.
Sulla täytyy kyllä olla nupissa jotain vikaa, kun alat nyt jauhamaan jostain cinema linsseistä, kai sen järkikin sanoo että muutaman satasen lasi on tehty halvemmista materiaaleista kun kymppitonnien cinema lasit. Tulitko tänne jauhamaan tätä samaa pas#aa mitä jauhoit digikamera.netin puolella, mutta ketään ei kiinnostanut ?
Tämä on Leica SL2 ketju. Täällä on tarkoituksenmukaista keskustella Leica SL2 kamerasta, ei etevistä valokuvaajista tai joidenkin valokuvaajien etevyydestä. Nyt kun tuli haukuttua muoviset NIKKOR Z f/1.8 S romut, niin mainitsen myös Panasonicin mahdollisesti täysin vastaavista tulevista objektiiveista. Jos kamera Panasonic Lumix DC-S1 tuli jo hankittua, niin täysin sama ongelma löytyy L-Mountin sisällä.(ei tarvitse tutkia Z mount tarjontaa edes) Panasonic ei ole luvannut tuovansa täyttä sarjaa f/1.8 aukkosuhteella, mutta suunnitteilla on tuoda kolme polttoväliä parin vuoden sisällä: 24mm F1.8 50mm F1.8 85mm F1.8 Kuitenkin: Tuossa tiekartassa näistä puuttuu se S PRO merkintä. Tästä voinee päätellä, että jäädään tuosta LUMIX S PRO Certified by LEICA laadusta. Kirjoitin jo moneen kertaan, ettei minua kiinnosta nämä edulliset huonolaatuiset pienemmän aukon objektiivit. Sen pienemmän aukon objektiivinkin voi tehdä kunnolla. Tästä samasta syytä minua ei nämä tulevat Panasonicin objektiivitkaan kiinnosta - olettaen, että tulee jotain halppiksia. Updated Panasonic Lumix S L-mount Lens Roadmap 2020-2021 Tosin en mistään saanut varmistusta tuolle, että tulee ei niin pro sarja. Sitä ei erikseen mainittu missään. Tarkoitan näillä edullisilla ja huonolaatuisilla aukkosuhteen f/1.8 objektiiveilla erityisesti objektiivia Canon EF 50mm f/1.8 II. Siinäkin on muovinen kiinnitys. Se ei pärjää erityisen hyvin DXOMARKin testissä: Canon EF 50mm f/1.8 II - DxOMark
No hyvä tavaton sentään. Miksi Nikonin objektiivit ovat riittävän hyviä minulle ja miksi niiden ehkä pitäisi kelvata sinullekin. Ensinnäkin minä kuvaan meidän asiakkaillemme, en DxOmarkille tai Kameralaukun tiedostavalle kameraeliitille. Se on ehkä se merkittävin syy ja toiseksi hankin välineistöä vain tarpeeseen, kuten esimerkiksi silloin, kun välineitä tarvitaan johonkin tietyn tyyppiseen kuvaukseen, joita on riittävästi tiedossa, että hankinta on perusteltua. Sen lisäksi housuissa sykkii sellainen tykki, etten tarvitse Leicaa kaulaan tai Bemaria alle senkään vuoksi. Jos tekisin elokuvia, niin voisihan se kamera olla Canonkin, koska heillä on siihen työhön erinomainen järjestelmä ja jokaisesta laitevuokraamosta löytyy heidän rompettaan tai ihan mikä vaan, mikä on riittävän hyvä ja jonka ympärillä on uskottava ekosysteemi.
Joo, nupissa on vikaa jos vertaa 30 vuotta sitten tullutta lasia (Canon EF 50mm f/1.8 II , v.1990) yhtään mihinkään, kun Canonilta on tullut sen jälkeen (2015) EF 50mm f/1.8 STM, joka on vähän yli satasen lasiksi varsin hyvä ja siinä on metallinen bajonetti. Canon EF 50mm f/1.8 STM Lens Review Canon EF 50mm f/1.8 STM
Jos muoviset NIKKOR Z f/1.8 objektiivit olivat laadultaan huonoja, niin ilmeisesti vielä huonompaa on luvassa. Nykyiset full frame NIKKOR objektiivit ovat S-Line sarjaa. At the top of the NIKKOR Z lineup are lenses that were developed in pursuit of a higher level of optical performance: S-Line. S line—A Badge of Honor for NIKKOR Z Lenses from Nikon Nyt kuitenkin NIKKOR Z tiekartta lupaa jotain ei lainkaan S-Line, vaan Compact prime lenses. Tulossa on 28mm ja 40mm. Sitten on tulossa ei lainkaan S-Line, vaan Macro lenses halppis Micro 60mm. New NIKKOR Z-mount Lens Roadmap now Released ! (Until 2021) Selviäisiköhän tuo objektiivin rakenteesta jo, onko alunperin haettu korkeaa hinta-laatusuhdetta vai korkeaa laatua: Nikon ja Canon 50 mm polttovälillä: f/1,2 - Objektiivin rakenne 15 elementtiä 9 ryhmässä f/1,8 - Objektiivin rakenne 12 elementtiä 9 ryhmässä Objektiivin rakenne paljastaa hyvinkin nopeasti, mitä on lähdetty hakemaan. Kuka haluaa edullisen, ostaa f/1,8 ja kuka haluaa laadukkaan, ostaa f/1,2 Toisaalta ymmärtäähän tuon. Jos haluaa tuoda halppista, on se viisaampaa tuoda peilittömään. Peilittömään on huomattavasti helpompi suunnitella halppislinssejä kuin DSLR kameraan. Myös L-Mount kiinnityksellä on mahdollista löytää halppisprime: Sigma 45mm f/2.8 C DG DN, L-mount - hintaan 499,00 € Sigma 45mm f/2.8 C DG DN, L-mount Sitten vielä Sigman objektiivin rakenne: Lens Construction 8 Elements in 7 Groups Kyllä se näyttää menevän hinta, kuvanlaatu ja rakenne kokolailla käsikkäin nykyään. Tästä syystä ihmettelen Hasselbladin touhuja. Hasselblad XCD objektiiveissa käytetään yksinkertaisempaa rakennetta kuin mitä Leica käyttää APO-Summicron-SL objektiiveissa. Mutta miksi?
Minua ei kuitenkaan kiinnosta tuo rahakasan perässä juokseminen ja sen edullisemman vaihtoehdon ja säästöjen hakeminen jokaisesta mahdollisesta kohteesta. Kameroiden kohdalla siinä käy niin, että ensin luovutaan full frame vaatimuksesta ja vertailuun otetaan mukaan myös APS-C kamerat. Sitten luovutaan vaatimuksesta, että tarvii olla järjestelmäkamera ja haetaan kompaktikameroista. Askel kerrallaan hyväksytään se edullisempi ja heikompilaatuisempi. Lopulta marssitaan kauppaan ja ostetaan Canon IXUS 185. Lähtee matkaan hintaan 95,00 € CANON IXUS 185 DIGIKAMERA, MUSTA - Power.fi Eli tuossa hinnoista nillittämisessä se kuuluisa punainen lanka yksinkertaisesti vain katoaa. Monen mielestä Leica on ylihintainen, mutta se perustelu tuolle väitteelle jää niin usein uupumaan. Minä en ole kuullut vielä ainuttakaan kovin järkevää perustelua jättää Leica ostamatta. Sen sijaan paljon helpompi on löytää täysin aivottomia perusteluja ostaa se.
Kuvitteletko että niitten linssien määrä ratkaisee kuinka hyvä siitä lasista saadaan, monessa hyvässä primessa (28mm -35mm - 40mm - 50mm - 85mm) on noin 10 linssiä ? Tämän teorian perusteella Summilux-SL 50mm f/1.4 Asph on 500€:n halpislasi, mutta joku turv#nui#a on laittanut yhden nollan vahingossa hintaan lisää, kuvanlaatukin näyttää kyllä ihan 500€: lasilta. Halpislasi on kyllä 100-300€:a. Millä perusteella peilittömään on huomattavasti helpompi suunnitella halppislinssejä kuin DSLR kameraan ?
"Sen sijaan paljon helpompi on löytää täysin aivottomia perusteluja ostaa se." Viittaan nyt vähintään näihin kaveruksiin: Leica Review Leica Review Hän väittää, että Leica S (Typ 007) on huomattavasti parempi kamera verrattuna Leican muihin kameroihin, koska Color Resolution 16 Bit per pixel. Nyt sitten pitäisi uskoa, että Leica SL2 ja Leica S3 ovat molemmat selvästi huonompia, kun niissä on vain Color depth DNG™: 14 bit / Color Resolution 14 Bit per pixel Vähän kun tutkii, niin katoaa pohja tuolta väitteeltään. "If you want the absolute best quality in the shadows, shoot 14+ bit RAW files" 8, 12, 14 vs 16-Bit Depth: What Do You Really Need?! 14 bitin color depth riittää hyvin. RAMSEY SPENCER RAMSEY SPENCER Väittää videollaan, että Leica S objektiivit: "quality is insane" Mutta väite jää vain sanoiksi ilman mitään kunnollisia perusteluita väitteilleen. Onhan nuo objektiivit varmasti parempia kuin esim. Leica R objektiivit, mutta en minä ole lainkaan varma, onko niissä mitään erityistä verrattuna Leica SL objektiiveihin. Näistä Leican kameroista on hankala löytää luotettavaa kunnollista tietoa, mutta jotkut sitten tunkee youtubeen tuubaa sitäkin innokkaammin.
Sä se jaksat toistaa tätä samaa virttä. LeicaUrp#n täytyy olla tyh#ä, jos maksaa viisinkertaisen hinnan samasta kuvanlaadusta.
Nyt tarkkana! Leica M + Visoflex = Asahi Pentax Puhutaan siis käytännössä samasta kamerasta. Visoflex - Leica Wiki (English) Asahi Pentax - Wikipedia
Yhden asian Leica tekee eri tavalla verrattuna japanilaisiin kameravalmistajiin. Canon käyttää loittorenkaita EF12 II ja EF25 II ja Nikon loittorenkaita PK-11A, PK-12, PK-13 ja PN-11 kamerarungon ja objektiivin välissä. Leica puolestaan on päätynyt toisenlaiseen ratkaisuun ja tarjoaa makrodiopteria / close-up converter objektiivia. Leitz Cine Lenses elokuvaobjektiiveihin on tarjolla MACROLUX 114 ja 95 +2, +1 ja +0.5 makrodiopterit. MACROLUX 114 and 95 - Leitz Cine Wetzlar Leica APO-Elmar-S 180 mm f/3.5 objektiiviin kierrettäväksi löytyy Elpro-S 180 mm Close-Up Converter Lens. Elpro-S 180 // S-Accessories // Leica S-System // Photography - Leica Camera AG Tässä yksi syy lisää valita Leica.
Vai loittoputken sijaan joku lisähärpäke ratkaisee pelin Leicalle? Onhan Canonilla makrojakin, ettei tarvitse käyttää kumpiakaan virityksiä ja vähemmän se loitto vaikuttaa optisesti kuin nuo pullonpohjat. On mullakin ollut yksi Leica aikoinaan, mutta en mä siitä sotakorvausteknologiasta mitään viboja saanut ja myin pois.
Tuota yhdistelmää ei verrata kameraan Leica M10 eikä kameraan Leica SL2. Oikea vertailupari tuolle on Panasonic Lumix DC-S1 + Lumix S 50mm f/1.8 Kyllä Panasonic vie tämän vertailun - helposti. ISO herkkyyksillä 100, 200 ja 400 on tasaista, mutta ISO 800 herkyydestä lähtien Panasonic on 1½ askelta parempi. Nikon D750 vs Panasonic Lumix DC-S1 vs En nyt ulkoa muista, onko täällä Panasonicin kameroista omat ketjunsa, mutta jotenkin näyttää unohtuvan jatkuvasti, että Leica SL2 on L-Mount kamera ja jos Leica on jonkun mielestä ylihintainen, niin saman L-Mount liittouman sisältä löytyy ne edulliset vaihtoehdot myöskin. Ei tarvitse nostaa Pentaxia ja Nikonia keskusteluun. Se on turhaa.