No jaa jos ne eivät niin kalliita, niin ehkä ei sentään 3 000 euroa mene akkukäyttöisiin, mutta tulee se aggregaatti silti edullisemmaksi. Profoto B10 AirTTL Duo Kit Hinta: 3490,00 € Profoto B10 AirTTL Duo Kit - Fimeko Aggregaatti KIPOR IG2000 Digitaalinen Invertteri, hiljainen Hinta: 579,90 € TESTIVOITTAJA! Aggregaatti KIPOR IG2000 Digitaalinen Invertteri, hiljainen TILAA ENNAKKOON NYT!
Aggregaatti painaa, haisee ja meluaa, bensakannujakin pitää kuskata. On kokeiltu, vanhemmat salamat toimivagt, uudemat eivät. Sen verran jännitepiikkejä niissä halvoissa aggregateissa on, että digivehkeet paukkuvat omia aikojaan. Viime vuosituhannen Elincat ja Bronit kyllä pelaavat, Profotot yleensä eivät. Noitten pikkukoneitten käyntiin repiminen on aika työlästä, talvella melko mahdotonta. Lämpimässä ne kyllä aina joskus toimivatkin.
Eikä ole. Jos arvata pitäisi, niin tuo ”Smart-Throttle” on automaattinen kaasu. Eli, kun sähköinen kuorma kasvaa ja polttomoottorin kierrokset pyrkivät laskemaan, niin tuo ”älykäs kaasu” pistää lisää kierroksia koneeseen. Vastaavasti kun kuorma kevenee, niin kaasua höllätään.
Ne agregaatit ja johdolliset vehkeet olisikin oivallinen ratkaisu Musiikkitalon aulassa, Oodissa ja vaikkapa Mikkelin torikahvilassa tai ihmisten kotona. Lihassairaalle muutenkin loistava hankinta tuo agregaatti. Viritykset ja epäsopivat vehkeet on kalliita aina vaikka olis miten halpoja ja sopivat välineet on sopivan hintaisia. Muutenkin hassu ajatus, että joku tietäisi mitä minä tarvitsen tai että minä tietäisin mikä sopii jollekin muulle.
^ Elokuvahommat ovatkin sitten oma juttunsa. Jossain kuvauspaikalla näin sellaisen kuorma-auton lavalla olevan todella ison laitteen, joka syötti virtaa kuvausvalaisuun. Härvelin kyljessä mainostettiin isoin kirjaimin sen hiljaisuutta oikein desibelilukemin. Eli, laite oli nimenomaan suunniteltu elokuvakäyttöön ja hiljainen se olikin, vaikka sen teho oli varmasti > 100 kVA.
ulkokuvauksissa on suuri etu että valaisukalusto on helposti siirrettävissä. Aika harvoin pystyy pakettiauton perältä kuvaamahan, nämä paikat on kullä luxusta...saa ottaa kamaa mukaan senverran että varmasti riittää.
Ennen akkujen aikaa noita geniksiä on käytetty jokunen kerta. Oli vaan niin huono siniaalto, että meni lamput basaksi helposti. Silloin. Tuleehan siitä meteliä, käryä ja kuskaamista. Muuten ihan ok, mutta nykyisillä akkupeleillä on kyllä monin verroin mukavampaa kuvata.
En minä tiedä, mikä on juuri sinulle paras ratkaisu. Siksi kirjoitinkin näin yleisesti. Sanoin, että aina tasaisin väliajoin yksi jos toinenkin kertoo akkukäyttöisistä välineistään. Kirjoitan vain näin yleisellä tasolla huomanneeni, ettei sitä aggregaattivaihtoehtoa suostuta edes pohtimaan, vaan jostain syystä yksinkertaisesti oletetaan, että akkukäyttöinen on ainoa vaihtoehto, mutta näinhän ei asia ole.
Markkinointiosaston vastaus tuohon "niin huono siniaalto, että meni lamput basaksi helposti." "Hondan invertteritekniikka, jonka poikkeuksellisen pieni taajuuden ja ja jännitteen vaihtelu (+/- 1%) antaa mahdollisuuden erityisen herkkien sähkölaitteiden, kuten television ja tietokoneen käyttöön." Tuo invertteri puuttui niistä vanhemmista malleista. Kehitys menee eteenpäin myös aggegaateissa. Ne vanhemmat mallit toimivat paremmin täysin erilaisten sähkölaitteiden virransyöttöön: "EM5500 pystyy antamaan 7000W tehon 10s ajan, joten tämä on loistava valinta, jos tarvitsee käyttää ilmakompressoria tai suurta sirkkeliä."
Juu, tuossa olet oikeassa. Ne vanhat aggregaatit olivat ennemminkin "kanttiaaltopelejä". Kaikki salamat eivät edes toimineet niiden kanssa. Olivat liian kranttuja ja tosiaan joku vanha Hensel veti mykäksi kokonaan. Ei tuo aggregaatti mikään huono idea ole. Etenkin, jos on mökki, paatti tai matkailuvaunu, niin sitähän voi käyttää kaikkeen muuhunkin.
Saatan uskoakin, mutta vasta nähtyäni. Toki laitteet ovat kehittyneet, ja kehittyvät. Salamat ovat kuitenkin genikselle vaikea laji, koska virran otto vaihtelee äkkiä ja paljon. Kun salama on latingissa, se ei juurikaan ota virtaa, paitsi jos ohjausvalo on käytössä. Sitten kun räpsäistään, hyppää virran otto maksimiin ja vähenee taas. Jossain vanhoissa vehkeissähän oli vaihtoehtona hidas lataus sulakkeitten säästämiseksi, nykyisissä ei taida olla. No, jokainen räpsäys lyö automatiikalla geniksen kierrokset tappiin, säädin poukkoilee kuin teinityttö diskossa. Ja markkinointiosaston puheista huolimatta uskon vasta nähtyäni, ettei mainitusta ohjauksesta tule häiriöpiikkejä syöttöön. Voiphaa tua nuinnii olla, vuan suattaaphaa tuo olla toisinnii.
Juu, tuo invertteritekniikka on selvästi parantanut pienienkin aggregaattien käyttömahdollisuuksia, koska vaihtovirran taajuus ei enää ole riippuvainen polttomoottorin kierrosluvusta, kuten jossain vanhoissa laitteissa. Edelleen kyllä hieman ihmetyttää, miksi tämä keskustelu on jatkunut näinkin pitkään. Onkohan täällä jokin aggregaattikauppias mukana höpöttämässä…
Ok, tämä selvä. Onneksi me kaikki miehet emme ole ihan samasta muotista, meillä voi olla jopa hieman eroja niiden tärkeiden asioiden listassa…
Pienempiä akkuinverttereitä saa näköjään jo melko edullisesti: Tronix Explorer Mini akkuinvertteri 240V ~ 50Hz