Tässä vertailuksi testissä 50/1,2 "tusinalasi". This old 50mm f/1.2 beats the modern 50mm f/1.4G lens in the MTF performance in the center from f/2 to f/4 and equalizes it at f/5.6! (Tuommoinen mulla on ollutkin. Melkoinen 'glow' muuten täydellä aukolla kirkkaissa valokohdissa! "Leica-glow". Saattoi osin olla heijastusta 5D-kennon ja takalinssin välillä, ken tietää. ) Nikon 50mm f/1.2 Ai-S Review - Optical Features (Page 2 of 5) Nikon Noct-NIKKOR 58mm f/1.2 Review - Optical Features (Page 2 of 5) Noi ei ole vertailukelpoisia esityksiä jos eri kennot on mittauksissa olleet. Toisessa on kuitenkin myös AF-S 58/1,4G, mikä onkin pitkälti moderni Noct-Nikkor.
Käsittääkseni Helios onkin juuri kuuluisa "taiteellisesta epätarkkuuudestaan" eikä suinkaan absoluuttisesta terävyydestä ja optisesta laadusta. Optisista virheistä johtuen Helioksen bokeh ja muutenkin sen tuottamat kuvat ovat luovan maalauksellisia, joskus vähän yllättäviäkin.
Jännä havainto tosiaan. Siltähän se vaikuttaisi, että kuvassa on enemmän yksityiskohtia. Pitääpä kokeilla.
Ne varmaan on yksilöitä osaksi. Ja käsitin että tyyppinumeron kasvaessa laatu parani? Esim 44m-7 on terävämpi kuin 44m-2. Mulla on 44m-4. Parhaiten kai se sopii muotokuviin. No puhdistettuna kiinteästi nikonille adaptoituna eli tarkentuu myös äärettömään. Posti toi ovelle 76 eurolla. Retrofoto housesta. Kuitenki lievä pettymys. Joku tykkää enemmän siitä sumennoksesta musta se on sekava.
Hyvin tuttua. Kun ensimmäisen digijärkkärin hommasin ja innolla aloin tehdä objektiivivertailuja filmittä, tuli nopeasti selväksi että jpegin tiedostokoko on tarkempi kuin silmä tässä. (Eka dslr oli 5D silloin kun sen hinta oli tipahtanut alle tonniin)
Oo goo. Dia ei kuitenkaan mystisesti loista punaista ennen muita. Sitäpaitsi Neuvostoliitossa ei ehkä ollut koko ihmettä? Ainakaan en muista tänne tuodun diafilmiä sieltä. Voin hyvinkin olla väärässä jokaisessa sanomassani nyt.. kukpa sen sanos?
Muistaa voi vain kuultua tai koettua. Tiedätkö itse ketään joka kuvasi noille Suomessa? Oliko edes prosessi sama kuin täällä? Jonne | Urbaani Sanakirja
Ei aavistustakaan. Neukuilla tietysti oli dioja vaikka kuinka. Muistelen, että 70-luvulla Eremitaasissa oli kaupan diasarjoja paikan taideaarteista. Filmiä en muista ostaneeni, vaikka dioja kuvasinkin silloin ja sielläkin. Kehitys on ns. Orwo-kehitys, jonkinlainen muunnelma sotia edeltäneen ajan Agfan diojen kehityksestä. Kehitteen reseptejä löytyy netistä. Luulisin, että jos joku semmoiselle kuvasi, Agfan prosessi toimi kohtuullisen hyvin. E-6 on sitten uudempaa juttua. Ektachromet kehitettiin E-4 prosessilla.
Juu, olihan se olemassa; milloin tuli sitten Suomeen? Niffe voisi muistaa. Filkkoja sille taisi olla pari Ektachromea.
E-6-prosessi tuli vuonna 1977 korvaamaan E-4-prosessia. En muista muuta kuin, että valokuvausasioissa Suomeen tuli kaikki uudet jutut aivan eturintamassa eli varmasti on ainakin Kuva-Sampo, Eiri ja mahdollisesti Finekat sun muut ovat melkoisella varmuudella tarjonneet palveluja heti ensimmäisestä päivästä alkaen.
Joskus kuvasin rullan Orwon diaa, johonkin maailmalle se meni kehitettäväksi, ehkä peräti harppisaksaan?