Mieltä on askarruttanut jo pidempään seuraavanlainen asia. Kun otan kuvan (tässä tapauksessa) D300:lla raakakuvana nef. Konvertoin sen photoshopissa täyden laadun Jpeg:ksi tapahtuu seuraavaa: 50mm 1,8 G tulee ulos noin 10 MB 50mm 1,4 D .................... 11 MB 50mm F2 manuaali............ 12,5 MB 58mm F2 helios m-4........... 8-9 MB Tarkoittaako tämä, että tuossa munuaali nikkorissa on paras piirto tuolle kennolle ? Sitten on vielä se 35mm F1,8 DX joka toimii hyvin sekä d300, että d3:ssa. Täydelle kennolle joutuu tietysti korjaamaan vinjetointia, mutta muuten toimii yllättävän hyvin. Jopa niin hyvin, että Nikkorin 24-70 F2,8 on jäänyt täysin vaille käyttöä. Eli tarvittaessa on 28 F2,8 manuaali...tuo 35 DX ...50 f1,4 ja 80-210 zoomi.
Kyllä. D300 iso 200. Jalusta. Manuaali. Sama valotusaika. Täys aukko. Tietysti af-objektiivit tarkennettu automaatilla. Elementsillä ei mitään muutettu. Ainoastaan tallennettu jpeg maksimilaatu.
Olen myös huomannut että resoluutio kautta kuva-alan korreloi jpegin kokoon. Täysi aukko on kuitenkin huono vertailukohta eri valovoimille terävyysalueen takia. Toki varmaankin AF Nikkor 50/1,4 vs Nikkor 50/2 eroaa täydellä aukolla myös monella muullakin tapaa mikä vaikuttaa vaikka kuvaisit terävyystason muotoista kohdetta.
Onko Photoshop ehkä tehnyt automaattisesti joitakin optiikkakohtaisia korjauksia tai käyttänyt optiikkakohtaista profiilia?
Jpeg priorisoi pakkaamista nimenomaan sellaisiin alueisiin, missä on vähiten eroa viereisten kuvapisteiden välillä.
En huomannutkaan tuota täydellä aukolla kuvaamista. Sehän on toki vaikuttanut kuten Mirrored kirjoitti. Kuitenin suurin ero on noiden kahden f2-lasin välillä. Siltikin siinä tulee yksi muuttuja lisää. Parempi olisi tietysti vakioida vaikka aukkoon f5,6 tai f8. Silloin ehkä erot vielä kasvaisivat. Muutoihan tuossa kyllä on järkeä, Helios ei nyt ole mikään maailmanluokan lasi terävyytensä puolesta, ihan kiva kylläkin. Ja 50 f2:n monet versiot taas ovat hyvinkin skarppeja. Tosin tässä ei käy ilmi millä versiolla on kuvattu.
Mikäpä olisi? Ero Nikkor 50/2 klassikkoon tullee jo täyden aukon laitapiirron vaikutuksesta. Ed. Oletin että tarkoitit optimointia, aukkoa jolla saavutetaan toiston huippu.
Yllättävän pettynyt oon myös tuohon heliokseen kaiken hypetyksen jälkeen. Ylivoimasesti paskin 50 millinen mulla ikinä. Tuo ilmiö on ihan kaikilla aukoilla sama. D3 tykkää enemmän d-version linsseistä kuin g. Tämä koskee tietysti vaan d300:sta. F2 nikkor on non ai. Toki konvertoitu sopimaan d300/d3. Sen näkee heti ruudulla että se on hyvä...terävyys värit jne. Mutta esim. Fuji xe-1 ei tykännyt siitä ollenkaan. Fuji tykkäs pentagonista.
No niin. Onhan se optimointikin aina kompromissia tai että mitä ominaisuuksia ( virheiden korjausta) on tavoiteltu. Noct ja coma, muistelisin? Kai myös Noct-Nikkor terävöityy himmennettäessä. Objektiivisuunnittelussa pitää optimoida ('kompromissata') myös etäisyys. Usein se yleisobjektiiveissa ei ole ihan lähellä eikä taivaanrannassa. Näin varsinkin perinteisissä rakenteissa joissa linssistö on kiinteä eli tarkennus toimii vain vetämää muuttaen. Tuossa on esimerkki monipuolisesta testaamisesta, koska kuvia on otettu paitsi testitaulusta toisiin objektiiveihin verraten, myös maisemasta päivällä ja yöllä katuvaloineen sekä sisällä kirjahyllystä. Erikseen vielä lähikuvauskin!
Nikkor AF 50mm f/1.4 D (FX) - Review / Test Report - Analysis Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G (FX) - Review / Test Report - Analysis Nikon Noct-NIKKOR 58mm f/1.2 Review - Optical Features (Page 2 of 5) The Nikon Noct 58 f/1.2 Lens Review. The Most Beautiful Lens in the World? | Steve Huff Photo Nikon 58mm f/1.2 Noct-NIKKOR
Eli Noct-Nikkor kyllä on sanotaan nyt tehostettu täydelle aukolle, mutta ei siinäkään ihmeisiin ole pystytty.
Yksi käsin hiottu asfäärinen linssi lie erona tusinamalliin. Nykyään on asfäärisetkin peruskauraa kun niitä valetaan muovista. Ken laittoi: The 58mm f/1.2 Noct-NIKKOR is very special aspherical lens that was designed expressly for photography that involves brilliant points of light against dark backgrounds at large apertures. This is a special purpose, hand-ground aspherical lens intended to be used at f/1.2 for hand-held night or astronomical photography.
Tusinamalliin viitaten. Onkohan sentään 58/1,2 Nikonilla toista? 55mm taitaa olla ja 50mm ainakin. ed. tuollahan nuo.. Nikon Lens Versions and Serial Nos