Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Mikä pienirakeinen filmi??

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Vasamatti, 10 Tammikuu 2020.

  1. Vasamatti

    Vasamatti Well-Known Member

    874
    274
    63
    Nyt tarvitsisin mahdollisimman vähärakeista kinofilmiä mv ja väri. Mitä suosittelette, käyttö muoto- ja maisemakuvaukseen...?
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    Kodak Ektar 100, Portra 160. Jos resoluutio (rakeisuus) todella suurella etusijalla niin ensimmäinen. Siinä myös enemmän kylläisyyttä ja syvää kontrastia. kun Portra ehkä enemmänkin kompressoi.

    Ilford Delta 100, Kodak T-Max 100 - jos ei sitten halua lähteä hyvin hitaisiin perinteisiin.
     
    Viimeksi muokattu: 10 Tammikuu 2020
  3. c

    c Well-Known Member

    5 321
    97
    48
    Fomapan 200, ja valota sitä 100 iso mukaan. Se on halvimmasta päästä ja vertaa tmax 100:seen aika hyvin.

    Ja nimenomaan toi 200 iso versio, se on täysin eri tyyppinen filmi kuin niiden muut filmit.

    Tossa on 1.5gigapixelin skanni kinari Fomapan 200:sta. Se on about 54 kertainen suurennos @ 600dpi, jolloin se riittää 2m leveään printtiin. Väittäisin että ihmisten käsitykset rakeen koosta liittyy pitkälti paskoihin skannereihin.

    Fomapan 200 dokumentti väittää 110lp/mm resoluutiota. Joka on jo siinä luokassa, että saa olla tarkka linssinsä suhteen. Keskarissa tohon pystyy enään vissiin Mamiya 7 lasit. Toisaalta, ei tässä viivoja kuvata... jos ei lasketa tätä kuvaa mukaan.

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 10 Tammikuu 2020
  4. jja

    jja Well-Known Member

    602
    587
    93
    Ilford Pan-F+ (mikä rae ;-)? tai jälleensyntynyt Fuji Acros II (kunhan sitä alkaa Euroopassa saamaan).

    -jja
     
  5. langrai

    langrai Member

    179
    4
    18
    Tuo Fomapan 200 aukon ylivalotuksella on kiinnostava havainto. Ylivalotus ja lievä alikehitys? Samaa mieltä portrasta. Mamiya 7 ja portra 160, voi suositella.
     
  6. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 331
    2 997
    113
  7. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 331
    2 997
    113
    Alkukysymyksessähän ei varsinaisesti haettu sävyalaa tai sen sijoittumista, vaan "Nyt tarvitsisin mahdollisimman vähärakeista kinofilmiä". Vähä- tai kai paremminkin pienirakeisuus on kai edelleen kääntäen verrannollinen sävykkyyteen.

    Rakeetonta filmiä kaipaavaalle ns. kromogeeniset filmit, siis värinegateknologiaan perustuvat, ovat paras vaihtoehto.. Samaten kuin negansa skannavallekin, niitten skannaaminen on olennaisesti helpompaa.
     
  8. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    Fomapan 200 lie litturae-teknologiaa kuten T-Max, Delta ja Acros.

    Ilford Pan F on usein vertailtu yhtä rakeiseksi kuin FP4.
     
  9. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 331
    2 997
    113
    En tarkoittanut nipottaa, palasin vain aiheeseen. Eivät sivujuonteetkaan haitaksi ole.
     
  10. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    Juu, ei haitaksi eikä tilataksi.

    Mustavalkofilkkojen todelliset herkkyydet ovat tietenkin kehiteriippuvaisia mutta nimellisherkkyydet ovat pääsääntöisesti liian korkealle nimetty. Huomattava tietenkin on, että norminäppäilijän kannalta kuinka yksi tapaa valottaa (mitata) on toisen tavoilla enemmän tai vähemmän ja ero on helposti jopa kokonaisen aukon.
     
    Viimeksi muokattu: 15 Tammikuu 2020
  11. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 331
    2 997
    113
    Vanha peukalosääntö: ISO100 dia, ISO200 värinega ja ISO400 mv valotetaan samoin.
     
    L and Scape tykkää tästä.
  12. c

    c Well-Known Member

    5 321
    97
    48
    Fomapan 200 on jonkinlainen hybridi, aikoinaa kun se tuli ulos muistaakseni sanoivat että se on fujin kanssa yhteistyössä kehitetty filmi. Mutta mitään tekemistä acrossin kanssa sillä ei ole, koska resiprookki taas on aika hirveä.

    Mutta se on erinomainen perusfilmi, ja hinta on sieltä halvimmasta päästä. Hehkutan sitä lähinnä siksi, että on kiva tietää että halvallakin voi saada hyvää, sekä siksi että useat varmaan skippaavat ton 200iso filmin ja päätyvät kokeilemaan foman 100 ja 400:sia filmejä. Pahimmassa tapauksessa 400:sta, joka on aika hirveä filmi. 100:nen on ihan kiva, mutta klassinen hyvin pehmeä ja suurirakeinen filmi.

    Ei taida olla olemassa toista "halpis" T rae filmiä, vaikka se ei ehkä aito T rae olekaan. Yleensä noita tekee vain isot valmistajat.

    Tota foman 200:sta mä käytän ite perusfilminä, enkä menetä mitään suhteessa kalliimpiin filmeihin.

    D76 1+1 tai stokkina jos haluaa oikein komeat sävyt.

    Super hienorakeiset filmit ovat sitten eri asia, erikoisfilmejä erikoistarkoituksiin.

    SPUR Ultra R 800 väittää 800lp/mm resoluutiota.

    Spur Ultra R 800 35mm 36 exposures

    Mulla on pieni fiilis kokeilla oikeen kunnolla että mitä kinarista voisi saada irti. En näe mitään estettä etteikö siitä voisi saada enemmän tai saman mitä nyky kinari digit tarjoavat. Bayer sensorit kun vähintäänkin 2x skaalavat kuvan, joten todelliset megapixelit ovat aina vähintään puolet siitä mitä väitetään. Kyse on vaan siitä, että hoonaa ton analogi/digi hybridi prosessin oikeen kunnolla.
     
  13. forestgrapher

    forestgrapher Active Member

    163
    25
    28
    Vähärakeinen mv on Adoxin CMS 20. Kodakin E100 dia on aika hyvä sekin. Värinegana Ektar100. Kaikki pitää kyllä kehittää itse, että saa hyödyn irti. Filmillä saa toisaalta olla raetta minun mielestäni.
     
  14. forestgrapher

    forestgrapher Active Member

    163
    25
    28