Käsityöläisyys/analogisuuspiste. Ei kun tutulta sillalta pois ja sarjantynkää, niin voi alkaa ropista lisää!
Se on ihan ok kuvata samaa kohdetta variaatoinen, alati vaihtuvine nyansseineen. Ei kaikki halua fotata - vaikkapa kuvitteellista - mustaa rekkua lumihangessa... Aina... Puro on hyvä aihe. Kuten kaikki aiheet. Mistä vaan saa paljon irti jos on näkemystä ja tahtoa.
Sama se vaikka ikkunasta kuvaisi aina "samaa". (Lähinnä kannustin sarjaan ja _tämän_ kameran käyttöön.)
Jostain syystä kameran tekeminen itse ja teknisten ratkaisujen valinta siihen kiihottaa virtuaaliseen myötäharrastukseen ja -suunnitteluun. Pokkareista tuttu fixfocuksesta seuraava on pari kolme etäisyysasetusta (pykälin). Sellainen laajiskamera olisi minusta loistava. Ajattelen myös yhtä hienoimmista kuvistasi joka oli laajis myös mutta pinhole. Jos tarkennusetäisyys olisi iisisti vaihdettavissa, voisi jotain semmoistakin kokeilla oikein objektiivin kanssa. (sormiruuvit + säätöpalat/prikat objektiivin kiinnitykseen?) (se kuvahan on tietenkin suorastaan psykedeelinen monihaarainen puu kuvattuna kohti taivasta haaroista)
No tuo eka oli jäänyt mieleen. Huomaan että siinä on yhtenä tekijänä terävyyden pehmeneminen reunoille (tässä lähelle). Objektiivi mahdollistaa isotkin aukot.. hmm..
Niin tuollainen reunoille pehmeneminen lie neulanreiän diffraktiota. Jos olisi hyvin ohut levy jossa neulanreikä on, siitä mahtuu valonsäde paremmin kulkemaan viistosti.
Hioin kaljatölkin alumiinin lähes puhki ja suurennuskoneella tarkastin reiän, tuttua touhua ja vaativaa. Paremman reiän tein itse kun mitä tilasin eBaysta, enkä edes kehu. Ovat luonteeltaan erilaisia vaikka hassulta kuullostaa