Inventoin tässä M42-linssejäni ja huomasin että Chinonin 50mm linssini sattuukin olemaan macro. Hetken googleteltuani tulin siihen käsitykseen että kyseessä taitaa olla aikalailla harvinainen ja ehkä arvokaskin linssi. Sanovat maailman nopeimmaksi macro linssiksi. Tosin tosi huonosti löytyy kyseisestä objektiivista infoa saatikka hintaa. Nähtävästi tämä on käytännössä sama linssi eri nimellä: Alpa Camera Auto-Alpa 50mm f/1.7 Macro 1:3 Lens in M42 Screw Mount | eBay Sattuuko kenelläkään olemaan tietoa tästä lasista? Chinon 50 mm 1.7 macro by matiast posted 26 Syyskuu 2019 klo 01:17
Jep, saksalainen ketju Porst ei ollut valmistaja, vaan osti kameroita usealta merkiltä ml. Chinon. Suomessa niitä myi Instrumentarium. Sinänsä ironista, että Chinon myi myös Quelle'lle kameroita Revueflex-merkillä, ja Quelle oli Porstin pahin kilpailija... Alpa puolestaan halusi halvempien kameroiden markkinoille, johon Chinon sopi hyvin, koska kamerat oli kuitenkin kohtuullisen kehittyneitä, ja Chinon myi myös ns house brand tuotantoa. Tuohon aikaan Chinon ei Suomessa ollut mikään huippumerkki, tuoreet japanilaismerkit miellettiin epäilyttäviksi halpatuotteiksi.
Ne jotka minä ebaystä löysin olivat "ei Macro" versioita, joka on kokonaan toisenlainen linssi ja juurikin tuota hintaluokkaa. Tätä "Macroa" en löytänyt, joka on käsittääkseni ainakin samalla reseptillä väsätty kuin nuo Alpat, Porstit ja Kernit. Jossain oli 300e luokkaa mennyt kaupaksi.
Kappas, niitä siis onkin samoilla spekseillä (50 mm f:1.7) useampia versioita. Ok. Näytetään noista vanhoista Chinonin linsseistä vielä pyydettävän ihan rahaa. Chinon 55mm f1.2 Tomioka M-42 mount #102125 | eBay
Ei kun nuo merkit ovat ostaneet Chinonin kakkulaa oman brändinsä teksteillä. Chinon on lähde, muut vaan myy eteenpäin samaa tavaraa. Mitä taas arvoon tulee, niin Chinon ei ollut sellainen valmistaja, jonka erikoiskakkuloita olisi uskallettu ostaa, aikana jolloin ei ollut intterin netin kaiken heti tietävää testi- ja kokemusviidakkoa. Ei myöskään Porst tai Revueflex, etenkin ne olivat edullisen segmentin merkkejä. Joten vähiin jäivät valmistusmäärät => arvo nousee kun tuote myöhemmin löydetään hyväksi.
Niinpä. Nuo maahantuojien tai jakelijoiden omiin nimiin brändätyt merkit ovat vähän samaa juttua kuin vaikkapa nyt Tokmanni ryhtyisi kauppaamaan omalla nimellään jotain valmistetta. Voisi mennä hetki, testeistä huolimatta, ennen kuin kuvaajat innolla hommaisivat Tokmanni WTF KVG 50 mm F:1.2 primeä, vaikka se olisi kuinka hyvä, ja itse asiassa sama kuin Voigtländer.
Aivan joo, se on mennyt niin päin. Mielenkiintoista. Toisessa paikkaa joku tiesi kertoa että erona Kerniin on ettei Chinon ole "apochromatic".
Joo, samaa mieltä - käytännössä vasta kuvat vasta kertoo totuuden. Ps. Jotenkin tuntuu, että jos lasi oikeasti olisi Kern macro switarin kaltainen niin olisi kyllä pysyvästi liimautunut kameraan kiinni?
Minulla on Nikkor 50 mm F:1.2 aika jatkuvasti käytössä. Himmennettynä ei juuri erota nykyopiskoista, aukko levällään johonkin paikkaan hyvin sopivaa pehmeyttä. S Auto, tehty joskus 70-luvun lopulla sarjanumerosta päätellen.
Noct on kokeilematta; voi jäädäkin, niitten hinta on nykyisellään semmoiseksi pikku kokeilun lasiksi aika suolainen. Ostin joskus 55 mm 1.2 ja 50 mm 1.2 opiskat, jonkin aikaa kokeiltuani myin toisen pois. Ei niissä kuvaamisen kannalta tainnut mitään eroa olla, mutta kahta on turha pitää nurkissa.
Minulla on tuo 55/1.2 ja se kyllä tekee täydellä aukolla aika omanlaistaan jälkeä. 50/1.2 tuntuu näkemieni kuvien perusteella olevan hieman tavanomaisempi. Jossain aukon 2.0 - 2.8 jälkeenhän tuo 55 tekee myös ihan normaaliobjektiivin perusjälkeä. Tosin jos bokeh on tärkeä, niin sen kanssa saa kyllä taustoja varoa, varsin helposti menee hyvin levottomaksi. Topi