Hmm...niin ne vuodet vierivät... ... kone on todella kaunis...vieläkin nousee karvat pystyyn, kuulen mielessäni DC-3:n nousumurinan Porin lentokentältä...1950- ja 1960-luvulla lentokentältä tiettyjen koneiden äänet oppi tuntemaan, kun kakaroina käytiin katsomassa, kun koneet nousi ja laski. Kotonani isävainaani lentäjätutut muistelivat sodanaikaisia urotekojaan "konjakkipäissään", joita salaa huoneeni oven raosta kuuntelin. Ohessa vanha kuva, jonka isäni lentäjäkaveri otti aikoinaan De Havilland Vampiren viereltä ja tuoreempi kuva Fouga Magisterista Porin lentokentällä Porin päivien ohjelmaan kuuluvana nostalgiapläjäyksenä.
Se o n kyllä hieno kone. Ja kannatti kyllä vielä perjantaina epätoivoisesti tarkistaa, olisiko paikkoja lennoille - oli! Tiistaina ei ollut, mutta torstaina oli kuulemma tullut iltapäivälle vielä yksi lento. Oli kyllä upea kokemus olla tuon 77-vuotiaan koneen mukana lennolla. En yhtään ihmettele, että DC-3 on aikanaan ollut hyvin suosittu konemalli, kevyessä kuormassahan tuo nousee ja laskeutuu aivan tolkuttoman lyhyellä kiitotien pätkällä. Tuollainen Fouga on aivan älyttömän äänekäs laite. Sellaisella taas rullailivat kentällä ja sen kyllä huomasi. E: Kokeilin kameran video-ominaisuuksia ensimmäistä kertaa, tässä lentoon lähtö. Kamala töhry löysi tiensä kennolle näihin videointeihin. https://photos.app.goo.gl/ZwN1Ku6rfKRjhftV7 Topi
Vanhan Kuljetuslentolaivueen lähistöllä kasvaneena Pratt & Whitneyn hieno saundi tuli heti korviin. Ykköskuvassa valotusaika just nappiin, potkurit ovat hienot!
Kiitos kommenteista. Kuvaustekniikkaan liittyvä ilmailukuvaamisnyypän kysymys: potkurien liikkeen saamiseksi näkyviin pitää siis valotusajan olla luokkaa 1/125-1/200 s, mutta miten tällöin saa pysäytettyä koneen liikkeen niin, että kuvasta tule epäterävä? Jos suurin piirtein sivusta kuvaa, pannaamalla tietysti onnistuu, mutta entäs tuollainen tilanne, jossa kone tulee hiukan kohti lähtökiihdytyksessä? Onko tuohon joku kikka vai mennäänkö samalla tekniikalla kuin suuret laivat seilaavat? Topi