Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Olympus OM-D E-M1 Mark II

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana RamsesII, 20 Syyskuu 2016.

Tags:
  1. TStoor

    TStoor Well-Known Member

    3 168
    76
    48
    Siltä näyttää!
     
  2. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Pakko uskoa, että edistystä on tapahtunut! Ehkäpä se siitä vielä Olympukselle...:)

    Toki olihan E-M1 mk2 aivan alkuversionakin suuri harppaus edelliseen m43 kameraani nähden. E-P5 tarkensi liian usein taustaan tms. teki jotain aivan hupsua. Toisaalta siihen pitää pyrkiä, että kamera yllättää käyttäjänsä myönteisesti, kuten Humminbirdille on nyt selvästi käynyt.

    Olen näissä peilittömissä pitänyt kasvotarkennusta oletusarvoisesti päällä, kun se kuitenkin melkein aina auttaa. Sonyssa laitoin sen objektiivinappiin, mistä pois kytkeminen onnistuu kätevästi kun sellainen tilanne tulee. Sama onnistuu Olympuksessakin.
     
  3. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 425
    557
    113
    Tarkensi taustaan ynnä muuta hupsua? Eikö sun kamerasi osaa vielä lukea ajatuksia?
     
  4. JukkaKo

    JukkaKo Member

    33
    2
    8
    Firmiksen myötä tuli sama algoritmi kuin e-m1x:ssä, eli tarkennus muuttui aivan erilaiseksi

    Onko kokemusta toimiiko E-M1 mk2 päivityksen jälkeen vanhalla lighttroom 6.14 ohjelmalla. Koska tässä puhutaan (Firmiksen myötä tuli sama algoritmi kuin e-m1x:ssä)
     
  5. iikkoo

    iikkoo Member

    219
    19
    18
    Mun Lr 6.14 ymmärtää uutta firmistä, ainakin vielä....
     
  6. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Tarkennusalgoritmi ei sinällään vaikuta millään lailla tiedostomuotoon kuvatiedostossa, jonka kamera luo. Se on toiminnallinen parannus.
     
  7. jussikn

    jussikn Well-Known Member

    793
    1 495
    93
    uusi firmis:
    Laiteohjelmiston päivitys Versio 3.1
    Toiminnan vakautta valokuvia kuvattaessa on parannettu.
    Stability of EVF operation when the camera is turned on has been improved.
     
  8. Humminbird

    Humminbird Active Member

    370
    118
    43
    Joo, 3.0 jäljiltä EVF-sensori oli aivan liian herkkä, nyt se on näemmä taas ennallaan.
     
  9. puuJu

    puuJu Member

    34
    35
    18
    Miten nykyään kannattaa kuvata jos haluaa tulostaa omalla tulostimella (epson) mv-kuvia. Kuvata rgb/ monona raw tiedostona, rgb kääntää Lr mv-kuvaksi?
    Terv. Jussi
     
  10. oka

    oka Well-Known Member

    456
    1 235
    93
    Liimaushommia. Näyttää siltä, että grippi on käytössä venynyt ja korkannut yläreunan liimauksen irti. Tämä on käytettynä hommattu kakkosrunko ja olen ainakin toinen omistaja.

    [​IMG]
     
  11. Anie Mist

    Anie Mist Active Member

    324
    41
    28
    Käytin m43-formaattia erittäin tyytyväisenä ainakin kuusi-seitsemän vuotta. Myin keväällä E-M1.2:n pois Fujin tieltä, jätin kuitenkin pari linssiä odottamaan varmuudeksi tulevaa. Onneksi jätin, kun huomasin että vaikka Fujilla on omat hyvät puolensa, jäin todella kaipaamaan Olympusta. Ostin Rajalan Summer Salesta uuden E-M1.2:n, upean hopeisen 100-vuotisjuhlamallin, siihen sai 3 vuoden lisätakuun (yhteensä siis 5,5 vuotta!) ja kampanjasta vielä 300 eurolla lisävarusteita - mukaan tarttui ilmaiseksi UHS II-muistikortti ja pari akkua.

    Miksi ostin rungon takaisin? Suurin syy oli 12-100mm linssi, joka on kyllä suosikkilinssini kautta aikain. Se on rungon kanssa ihan killericombo tupla-kuvanvakaajineen, zoomialueineen ja kuvanlaatuineen, Fujilla käytän pääasiassa loistavia primeja mutta tämä zoomi on ihan omassa luokassaan.

    Myös Olyn muut ominaisuudet ovat kivoja. Kuvanvakaaja tietysti, mutta myös live compositet yms ovat huippuja. Ja kääntyvä näyttö, sitä tuli ikävä. Ja macrokuvauksessa Oly loistaa, samoin formaatin kuvasuhde on mieleinen. Eikä tämä uusi firmispäivitykään haittaa!
     
  12. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    12-100mm on kyllä hyvä syy kuvata m43:lla. Mitä muuta m43 optiikkaa nyt käytät.

    Minulla m43:sta luopuminen on merkinnyt sitä, että kuvaan enemmän kiinteillä. Syy ihan vaan paino. Sonyn kinojärjestelmä on lähes vastaavan m43:n painoinen jos käyttää kiinteitä, mutta zoomit ovat aika painavia ja muutenkin isoja. Myöskään 12-100mm zoomialuetta ei saa kinoon ellei tingi laadusta.
     
    Anie Mist tykkää tästä.
  13. Anie Mist

    Anie Mist Active Member

    324
    41
    28
    Säästin tuon 12-100mm lisäksi 8mm kalansilmän ja 60mm 2.8 macron.

    Tänään viimeksi kuvasin urheilukisoissa Fujin sinänsä hyvällä 50-140 millisellä, ja voi veljet että kaipasin Olyn 40-150 millistä jonka jo ehdin myydä keväällä. Ero telepäässä on merkittävä. Se täytynee ostaa uusiksi, ja mahdollisesti hämäräkuvaukseen kaveriksi 17mm PRO:n, muuta tarvetta ei toistaiseksi ole.

    Olympus on tosiaan vahva nimenomaan zoomipuolella, tuo 12-100mm nyt tietysti kaiken huippuna, mutta myös 40-150mm 2.8 PRO on lasi jonka arvon tajusin vasta sen jälkeen kun olin sen jo myynyt. Kiinteällä 2.8 valovoimalla 80-300mm kinovastaavuus on omaan käyttööni _huomattavasti_ parempi kuin Fujin 75-210mm vastaava.

    Kiinteillä laseilla taas formaatin edut häviävät, päinvastoin Fuji loistaa sillä sektorilla - kuten varmasti Sonykin. Niinpä kuvaan jatkossakin Fujilla kiinteillä. Lähden ensi viikolla kahdeksi viikoksi Lofooteille, otan mukaan todennäköisesti EM1.2:n jossa on 12-100mm/4, ja X-T3:n jossa 16mm/1.4 prime. Kaksi kameraa, kaksi linssiä, mutta erittäin monipuolinen setti. Ehkä 8mm kalansilmän laitan vielä repunpohjalle jos oikein innostun, mutta siinä se.

    Niin joo vielä macrokuvaus. Siinä laajempi syväterävyys on kyllä eduksi.
     
  14. Anie Mist

    Anie Mist Active Member

    324
    41
    28
    Zoomin ja kuvien sisällön huononemisen välinen korrelaatio on varsin hatara. Olen ottanut monet suosikkikuvistani zoomilla joten se siitä teoriasta.

    Sinun näppäilylasi on jonkun muun toteuttamisväline taiteellisen ambition suhteen ja vice versa. Rajoitukset voivat vapauttaa, tai sitten eivät, asia on kovin yksilöllinen. En ymmärrä tällaista vähättelyä joka väistämättä tulee mieleen ”näppäilystä” puhuttaessa.
     
  15. Anie Mist

    Anie Mist Active Member

    324
    41
    28
    Kuvan sisällöllinen hyvyys ei ole mitattava suure per se, eivätkä väitteet kiinteiden ”paremmuudesta” sisällön luomisen suhteen ole siten faktaa. 12-100mm linssi sopii sinänsä vakavaan ja/tai taiteelliseen kuvaukseen siinä missä mikä tahansa muukin linssi, eikä ole syytä yrittää muuta väittää.

    Näppäilyn semantiikka sikseen - se että foorumilla huudellaan ”onhan toi linssi ihan hyvä näppäilyyn, mutta kuvien sisällöstä tullee parempi kun jättää sen kaupan hyllylle”, on tietysti paitsi sävyltään tarkoitushakuisen vähättelevää, myös väitteenä epätosi.

    Mitä mainitsemaasi pedagogiikkaan tulee, erilaiset opetusmetodit vahvistavat toki usein oppimista, ja lopulta monipuolinen osaaminen edesauttaa sisällön tuottamista.
     
  16. RB

    RB Well-Known Member

    9 390
    1 257
    113
    Mun mielestä zoomilla pystyy ottamaan kuvat ihan samalla ajatuksella kuin kiinteilläkin.
    Vähän sama juttu kun sanotaan, että digillä räpsitään paljon kuvia.....
    Digillä voi ottaa vain yhden kuvan, ja se on siinä valmiina, kun kinofilmikameralla pitää räpsiä koko filmi jotta saa sen yhden kuvan käyttöön...tai sitten keplotella jotenkin muuten.
     
  17. RB

    RB Well-Known Member

    9 390
    1 257
    113
    Pitää vain oivaltaa että jalkazoomi on ihan eri asia kuin optinen zoomi, 3-ulotteisissa aiheissa. Sen jälkeen onkin helppo kuvata zoomilla.
     
  18. Anie Mist

    Anie Mist Active Member

    324
    41
    28
    Mikä tuntuu paremmalta, mikä huonommalta kuin Fujin X-T3, nyt kun käytän taas molempia?

    Olympus on mielestäni parempi ainakin seuraavissa:
    - Ergonomia. Tämä on ihan selvä peli, Oly on kukana edellä Fujia.
    - Käytettävyyden nopeus. Tämä on tavallaan kaksipiippuinen juttu, kun Fujilla on omat ISO- ja SS-säätimet, ja Olylla monimutkaiset valikot, mutta kun halutut säädöt kerran tekee huolella Olyyn, on sen käyttö erittäin nopeaa ja intuitiivista. Sen jälkeen valikoihin ei usein tarvitse palata. SCP-näyttö on parempi käyttää kuin Fujin Q-menu, vaikkakaan ei niin monipuolinen.
    - Ominaisuudet. Live composite, live time, focus stacking ja -bracketing, C1-C3 ohjelmat, kustomoitavuus, sarjatulinopeus, hi-res...
    - Kääntyvä näyttö. Kaikilla valmistajilla pitäisi olla tällainen. Sen saa myös käännettyä suojaan kun sitä ei käytä.
    - IBIS. No tämä on no-brainer. Markkinoiden paras kuvanvakaaja, vielä synkrona tiettyjen linssien kanssa, on uskomattoman upea. Jopa 2-4 sekunnin valotusajat käsivaralta? Onnistuu!
    - Akunkesto. Olen kuvannut rungolla kerran 1011 kuvaa siten, että varausta oli sen jälkeen reilut 10% jäljellä.
    - Laatuvaikutelma. Vaikkakaan Fujissa ei ole yhtään mitään vikaa tällä saralla, tuntuu Oly sitäkin jämäkämmältä ja viimeistely ladukkaammalta. Sääsuojaus ainakin on luotettava, olen useamman talven vedellyt -20 asteessa laskettelurinteissä yms. Olyn kanssa, eikä mitään ongelmaa ole ollut vaikka kamera on ollut jään peitossa.
    - Kuvasuhde on enemmän mieleeni kuin Fujin
    - Formaatin edut tulevat esiin erityisesti zoomeissa, joten erityismaininnan saa 12-100mm/4 PRO. Tällaista komboa eivät muut pysty tarjoamaan, ja se on mielestäni helposti syy hankkia ylipäänsä koko järjestelmä.
    - Olyn kännykkä-app on hyvä siinä missä Fujin umpisurkea ja epäluotettava.
    - Isompi syväterävyys on hyvä macro-kuvauksessa.
    - Koko on tietysti suhteellista, mutta koen E.M1.2 ja 12-100mm/4 kombon olevan varsin kohtuullisen kokoinen siihen, mitä se tarjoaa. Tulisipa Olylta pieniä 1.8 PRO-luokan primeja, sellainen olisi hyvä kaveri tuon zoomin kanssa!Nykyisellään rinnalle sopii sinänsä 1.2 PRO-lasi, mutta ne ovat kieltämättä melko kookkaita.

    Fujin edut käytössäni:
    - Absoluuttinen kuvanlaatu. Tämä on parempi kuin Olyssa. Toki se riippuu käytettävästä linssistä, mutta kun molemmissa käyttää parasta, on Fuji yksinkertaisesti parempi. Tosin täytyy mennä pikselinpiippaus-tasolle huomatakseen tämän, itse teettänyt tauluja 70x50cm koossa ja siinä en huomaa mitään eroa.
    - ISO-herkkyys paljon parempi. Siinä missä käytän Olyssa yleensä max. 1600 tai joskus 3200, voi Fujilla silmää räpäyttämättä käyttää 6400, mustavalkokuvissa jopa 12800.
    - Filmisimulaatiot ja jpg-kuvat suoraan kamerasta. Tämä menee Fujille ns. 6-0. Parasta mitä olen missään kamerassa nähnyt.
    - ISO-ja SS-säätimet. Niitä ei ole aina niin nopea käyttää, mutta hauskaa se on, ja säädöt näkyvät vaikka kamera olisi kiinni. Lisäksi lähes jokaisessa lasissa on aukonsäätörengas.
    - Fujin vahvuus on mielestäni prime-puolella. Loistavien fujicron-lasien lisäksi esim. 27mm pancake ja 16mm/1.4 saavat kunniamaininnan.
    - Pienemmällä syväterävyydellä saa paremman bokehin jos siitä välittää.

    Minulla on onni käyttää molempia järjestelmiä. Niillä on omat etunsa ja huonot puolensa, pitää vain valita tilanteeseen sopiva. Jos pelkästään lopputulosta ajattelee, Fuji on kuvanlaadultaan (marginaalisesti) parempi, mutta asia ei ole niin yksinkertainen; Olylla saa kuvia jotka Fujilla jäisivät ottamatta (mm. IBIS ja live composite yms. ominaisuudet), eikä croppaamistakaan tarvita välttämättä niin paljoa, ainakaan minun käytössäni koska 4:3 kuvasuhde on enemmän mieleeni kuin 3:2. ”The name of the game is to fill the frame!”. Suoraan kamerasta otettuna voin halutessani käyttää Fujin jpg-kuvia huikean hienoilla filmisimulaatioilla, mutta Olyn kuvat käytän käytännössä aina ensin Capture Onessa.

    Molemmat järjestelmät häviävät sitten tietyissä asioissa täyskäreille, mutta kaikkea ei voi saada, nämä ovat aina kompromisseja. Elämme joka tapauksessa hienoa aikaa valokuvauksen saralla, kun jokaisen tarpeisiin löytyy hyviä laitteita.
     
  19. Anie Mist

    Anie Mist Active Member

    324
    41
    28
    Juu, Fuji on kyllä huippusysteemi kaikkinensa! Ensin minulla oli suunnitelmissa ostaa Fujille kohta julkaistava 16-80mm/4, mutta se ei sitten kuitenkaan vastaa mitenkään 12-100mm/4 lasia. Ero telepäässä on merkittävä, lisäksi Olyssa on MF clutch ja FN-nappi. Ja kuvanlaadussakin lienee hieman eroa, kun Oly on viimeisen päälle PRO-zuumi, ja tuo Fuji enempi budjettilinssi eikä edes Fujin oman laatuluokituksen mukaan red badge.

    Niinpä hankin taas E-M1.2:n täyttämään zoom-tarpeeni ja Fujilla mennään primeilla.
     
  20. Humminbird

    Humminbird Active Member

    370
    118
    43
    E-M1.2 ja siinä PL 50-200mm on myös aivan tajuttoman hyvä yhdistelmä. Jep, se on telepäässä "vain" f/4 mutta kombo mahtuu Passatin hanskalokeroon! Harmi ettei sync-IS toimi merkkien välillä. Telepäässä Panan optinen vakain muuten löylyttää Olyn kennovakaajan helposti. Kennovakaaja auttaa siellä enää noin 2 stoppia kun optinen tarjoaa jopa 4.