Juu, kyllä minäkin sumuvaloja käytän esim. sankassa lumisateessa hämärän aikana. Oleellistahan on, että sumuvaloja käytettään PELKÄSTÄÄN, siis ILMAN lähivaloja. Silloin niistä on hyötyä, kun valot eivät heijastu kuskin silmiin tuosta lumisateesta niin kuin korkeammalla olevat lähivalot tekevät. Suurin osa autoilijoista kuitenkin polttaa niitä sumuvaloja lähivalojen kanssa, jolloin niistä ei ole juuri mitään hyötyä. Jotkut taitavat käyttää niitä vain siksi, että ulkopuolelta autoa katsottaessa se näyttää jotenkin hienommalta, kun on enemmän valoa.
Minä tykkään ajella ajovalojen kanssa. Ajovalot, lyhkäiset, näyttää mitä näyttää ja sumuvalot valaisevat vähän leveälle jolloin näkee paremmin mahdollisen keskiviivan ja pientareen reunaviivan. Näin pystyy ajamaan paremmin omalla kaistalla. Usein jonkinsortin sumussa ajan pitkillä, mutta ruuvaan valot näyttämään alhaalle. Näin valot näyttää mahdollisimman pitkälle mutta sumusta häikäisyä vähentäen.
Itse ainakin olen tulkinnut, että niitä on tarkoitus käyttää sumuisissa olosuhteissa tai sakeassa lumipyryssä. On kokeiltu ajovaloilla ja ilman. Yhtä tyhjän kanssa maantienopeuksissa. Ehkä lumipyryssä parhaimmillaan. Enemmänhän noista on haittaa, kun nekin pitää suunnata pienen lumiaurauksen jälkeen ja innokkaimmat laittavat tihkusateessa takasumarit päälle, niin häikäisee niin hemmetisti. Tänä päivänä ajovaloissa on useimmiten manuaalisäätö (paitsi Xenoneissa), niin sen kanssa saa kätevämmin säädettyä häikäisyä veks.
Yhden kerran olen tässä viiden vuoden aikana joutunut ajamaan sellaisessa lumipyryssä, että etusumareilla piti ajella. Juuri noin, siis pelkillä sumuvaloilla, muuten ei nähnyt mitään, ja nopeus oli kyllä pakosta alhainen. Takasumuvaloja tulee käytettyä vähän useammin, jos huonon näkývyyden vuoksi katson aiheelliseksi alentaa ajonopeutta. Itse nykäisen takasumarit pois päältä, kun olen varma, että takaa tullut on nähnyt minut. Autossa on automaagisesti säätyvä takajousitus, joten ajovalojen manuaalisella korkeussäädöllä ei pääse pelaamaan. Mutta siis kerran olen viiteen vuoteen noita etusumareita tarvinnut. -Topi
Juu, sumuvalothan on tarkoitettu sellaisiin keliolosuhteisiin jolloin normaalien maantienopeuksien käyttäminen olisi muutenkin ”hulluutta”. Ne auttavat tosiaan tilanteissa kuten jo aiemmin on kuvattu. Se, että ne sijaitsevat yleensä fyysisesti ajovaloja alempana, johtaa siihen, että valojen heijastus sumusta tai lumesta osuu sellaiseen kohtaan, joka on alempana kuin kohta johon kuskin silmät katsovat. Jos samalla kuitenkin käytetään ajovaloja, niin sittenpä noista ei liiemmin hyötyä ole. Toisaalta, aika harvoinhan esim. Suomessa on sellaista sumua, jossa noista sumuvaloista olisi hyötyä. Autothan kuitenkin tehdään hieman isommille markkinoille ja silloin täälläkin myytävistä autoista voi löytyä varusteita, joita täällä ei välttämättä tarvittaisi. Itse en kyllä ole huomannut, että sumuvaloista olisi mitään haittaakaan, vaikka enpä niitä itsekään kovin usein ole käyttänyt.
Sinänsä sumuvalojen käyttö ei ole pelkästään ajajan harkinnassa. Laki rajoittaa sumuvalojen käyttöä koskemaan pelkästään tiettyjä keliolosuhteita.
Jep, no ehkä vähän kärjistin, mutta harmittaa täällä kantakaupungissa talvikunnossapidon ollessa mitä on, pysäköidessä tulee väkisinkin käytettyä etuetumaskin lumiaurausominaisuuksia ja sumarien suuntauksen kanssa on ollut joskus katsastuksessa ongelmia sen seurauksena. Olenkin siitä joskus vitsaillut, että Helsingin kantakaupunki on ainoa paikka Suomessa, jossa maasturin pitäminen on perusteltua. On kuoppaa ja lumipenkkaa sekä umpihankea. Offroad-henkinen naapurikin hankki Jeepin, jossa on yli 40cm maavaraa, kun jäi Toyotan Landcruiserilla muutaman kerran kiinni meidän talon eteen Joka tapauksessa en väitä, etteivätkö sumarit saattaisi olla perusteltuja silloin, kun on se järjetön lumimyräkkä kerran pari vuodessa ja vauhti on pudotettava alle 50km/h.
On se yksi aamu vuodessa, jolloin niillä olisi käyttöä. Jos silloin voi jäädä kotiin, ovat k.o. valot täysin turhakkeita.
Kuinkas sitten kun tarve tulookin vaikka illalla, pitäis mennä kotia mutta ei pääse.... Viimeksi olis pitänyt jäädä Keuruulle kertausharjoituksiin, homma oli jo loppu, en halunnu jäädä.
Tottapa tuokin. Luulen kuitenkin, että jollei ilman sumuvaloja pääse kotiin, niin sitten ei pääse niitten kanssakaan.
Milloin tällainen uudistus on tullut? Jos autossa on kaksi takasumaria, niin pittääkö oikee laittoo virralliseksi?
Tytär Jannica (asuu Bergenissä Norjassa) investoi pari viikkoa sitten Hilleberg-telttaan. Viime viikonlopun hän vietti yksin teltassa leirintäalueella, ja tänä viikonloppuna jo erämaassa kännykkäkenttien ulottumattomissa. Omena ei puotoa kauas puusta, sanotaan ...
Johan se Pastersteinkin heräsi... Noitahan pitäisi sakottaa päivittäin, että jotain rotia saataisiin. Unlucky foursome slapped with first e-scooter fines in Finland
Toimittajalla ei tainnut peruskoulu mennä ihan nappiin kaikkien aineiden osalta. Lukijalta: Jo yksikin leikkaamaton ja valvomaton kissa voi paisua isoksi populaatioksi – Suomessa on tuhansia populaatiokissoja
Tämä ei ole toimittajan kirjoittamaa tekstiä, vaan lukijan mielipidekirjoitus. Muuten olen kanssasi samaa mieltä.