Näkee ratapölkyt ilman linssin linssiä. Mutta toihan taitaa olla 16mm elokuvaan C-mount? Tokinalla bongasin tällaisen vähän isomman. Tokina AT-X PRO 28-80 mm 1:2.8 280 AF Review. LensBeam Angenieux on tietenkin edelläkävijä ja legendaarinen zoom-suunnittelija.
Jep, mikään ei ole ärsyttävämpää salamakuvauksessa tai videokuvauksessa kuin läpi polttovälialueen muuttuva valotus
Kun nyt zoomeista on puhe, niin tällä hetkellä yksi mieleisimmistä obiskoista on Panasonic 12-60mm f/2.8-f/4. Jep, nopeasti se pimenee kun alkaa zoomaamaan mutta esim. Olyn 12-40mm verrattuna tuo telepään lisäys kompensoi asiaa oikein mukavasti. Olympuksen manuaalitarkennus on sitten aivan omassa luokassaan, Panasonicissa se on tunnoton kuin mikä, melkein käyttökelvoton. Toinen miinus on se ettei dual-IS toimi ristiin Panan ja Olyn kesken, mutta se ei toki ole linssin vika. Kuvalaadussa ei ole havaittavaa eroa, paitsi että Panasonic tuottaa selvästi lämpöisempiä sävyjä.
Zoomeista jos puhutaan, niin Canon 24-70/2.8 L II on kyllä mun suosikkini. Kuvalaadun takia ei tarvi vaihtaa kiinteään, ja sitten onhan se ollut jo kauan maksettu ja oma niinkuin kaikki muutkin valokuvatavarat. Ei oo aihetta haikailla uutta.
Ymmärrän. Vähän se loppuu kesken. Sitten mulla vaihtuu EF 85/1.8 nokalle, tykkään siitä. Mulla on myös EF 24-105/4 IS L, mutta pääasiassa passikuvia sillä otetahan. Ei oikein tunnu mukavalta vakavempahan kuvauksehen vaikka polttoväli olis hyvä.
Niinpä. Minullakin on 85/1.4, sehän on oikein kiva. Se vaihtaminen kesken touhun vain tuntuu aina sähläämiseltä.
Panasta on 12-35mm versio, jonka valovoima on koko polttovalialueen matkalta f2.8 ja jälki ihan hiton hyvä.
Tällä hetkellä eniten käytössä on suhteellisen halpa, vanha ja pimeä prime; Fujinon 27mm f/2.8 pancake. Yhdistettynä ”kakkosrunkooni” Fuji X-T30, kombinaatiosta tulee erittäin pieni mutta suorituskykyinen - jopa niin että välillä tuntuu tämän olevan ykköskamerani ja -linssini. Objektiivi on siis erittäin pieni, painoakin huimat 77g, mutta yllättävän skarppia jälkeä sillä saa. 40mm polttovälikin (FF-termein) on mainio: kapeampi kuin 35mm muttei kuitenkaan yhtä ahdas kuin 50mm.
Sw Nikkor 120 mm f8 (5X7), on niin hyvä etten ole raaskinut kuvata kai puoleen vuoteen. Leikit sikseen , se on the lasi.
Eikö vaan Kimo! Se aivan järjettömän skarppi suuren koon lasi ja piirtoympyrääkin on vaikka 8"x10"-kokoon, jos siirtelee maltilla.
Tässä Juutuubista hemmo, jolla on ollut 6 kopiota 180mm f2.8 AF Nikkoria. Mulla on vasta toinen kappale menossa. Tarkentaa aika maltillista vauhtia, mutta siinä on jotain, mistä saa aikaan edullisesti.
Mullakin on vuosien varrella ollut kolme noita. Järkyttävän hyviä, tuo mainitsemasi tarkennusnopeus poislukien, Mulla se ei ole koskaan tosin ollut ongelma, kun mallit ei karkaa. Oli vaan mulle aina vähän liian pitkä, siksi siitä tuli vuoronperään luovuttua ja kaduttua. Varmaan mun monikymmenvuotisen kameranvaihtourani ainoa objektiivi, josta olen joka kerta myydessäni saanut enemmän kuin ostaessani maksoin.
Olin vankka planarin kannattaja kunnes näin planar vs dagor kuvia. Ja sitten näin dagor vs. heliar vertailun. Sitten törmäsin heliar vs euryscop iii vertailuun... Pakko lopettaa nettisurffailut optiikasta....
Hitsi, en ymmärrä noista dagoreista mitään Tämän hetken suosikkiobiskani on Sonyn 35mm/2.8. 150 gramma ja siinä lukee myös "Zeiss" sekä "Sonnar".
Jeps, originaali sonnar ei paha...planar (mielestäni) parempi...kun en tykkää voimakkaasta kontrastista... Zeiss Sonnar - Wikipedia
Toinen objektiivi, johon en kyllästy millään, on Zeissin 55mm f1.8. Se on vaan niin järkyttävän hyväkontrastinen ja terävä, puhumattakaan pienestä koosta, keveydestä ja muista fyysisistä hyvistä puolista.