Kesällä tarkoitus tehdä useamman viikon road trip. Lähinnä akut tuottaa tällä hetkellä päänvaivaa ja miettimistä. Laskeskelin, että laitteiden akkuja pitäisi matkan varrella ehkä joutua lataamaan. Katselin noita inverttereitä. Hinnat on kolmestakympistä ylös. Halvimmat tuottaa kanttiaaltoa. Onko mitään isompia riskejä, että akun lataamisessa tuollaisella halvalla rikkoo laturin/akun?
Heh. Joo. Sorry. Tarkoitin autoon 12V -> 230 V inverttereitä. USB-lataus ei tässä oikein käy. Tai voisi ehkä käydä, mutta haluan mennä omasta mielestä simppeleimmän mukaan. Eli kysymys kuuluu, onko isoja riskejä autoon asennettavalla 12 V invertterillä 230 V laturiin ja sen päässä olevaan akkuun?
Taitaa hiukan riippua virtalähteestä ja sen rakenteesta. Varmuuden vuoksi voisi siniaaltoa tuottava invertteri olla parempi. Ne tosin ovat reilusti kalliimpia. Joskus kokeilin studiosalamalaitteita. Vanhemmat mallit toimivat kanttiaallolla, uudemmat digiajan ihmeet eivät.
^^ Kyllä siinä tiettyjä riskejä on ainakin laturin suhteen, akkuihin tuskin vaikuttaa. Jos ei muuta, niin nuo kanttiaaltolaitteet tuottavat yleensä runsaasti radiotaajuisia häiriöitä, jotka voivat häiritä lähistöllä olevia muita elektronisia laitteita. Varsinkin kun noissa halvimmissa laitteissa kaikenlaiset häiriösuodatukset ovat yleensä melkoisen olemattomia. Jos sille invertterille on vähänkään enemmän käyttöä, kannattanee varmaankin hankkia kunnollinen kutakuinkin siniaaltoa tuottava laite.
Joo, aivan. Kiitos näistä. Mulle sähkövehkeet on ihan liian vaikeita. Riskinä itse ajattelin alkuun lähinnä kuumenemisen ja sen seuraukset. Tosiaan ajatuksena on vain akun/akkujen lataus 230 V laturin kautta. Pitää vielä pohtia. Honkkarin/motonetin inverttereitä katselin...
Vieläkin ihmettelen, minkä laitteen akkuja lataat invertterin kautta. Kameran? Useimmille löytyy autolaturi.
Niin eiköhän se ole mahdollisimman kaukana yksinkertaisesta ihan jo sähkötekniikan kannalta. Mainiota matalajännitteistä tasavirtaa, jota kaivattaisiin koteihinkin, on autossa valmiiksi käytössä.
Tuohan tietysti riippuu niiden erilaisten laitteiden määrästä, joiden akkuja autossa haluaa ladata. Tällöin voi laskea, kumpi on edullisempaa, hankkiako jokaiselle laitteelle juuri sille tarkoitettu autolaturi, vai hankkiako kunnollinen siniaaltoinvertteri, jolloin voi käyttää kaikkien laitteiden mukana tulleita 230 VAC syötön latureita. Esim. jonkun 18 V porakoneakun lataaminen ei onnistu ilman tietynlaista elektroniikkaa 12 V autosähköstä. Joskushan voi myös olla tarvetta käyttää ainakin hetkellisesti joitakin muitakin verkkosähkösyöttöisiä laitteita autossa, se invertteri auttaa siinäkin (mikäli sen teho riittää tarpeeseen).
Joo, kamera varmaan ensimmäinen. Läppäri ehkä toinen listan alussa. Mutta jos kerran ostaa, niin miksei muukin käyttötarve mielessä sitten. Sillein ajattelin ja katselin, että max 300 W laitteelle. Normi pölynimurikin olisi näppärä, mutta sitten tulee vastaa auto noin muuten ja pohtiminen, ostaako aggrekaatti. Taakkatelineisiin hitsattuna. Olen yrittänyt etsiä usb-laturia kameralle, mutta ainakaan noissa kiinalaisissa latureissa ei vaikuta olevan kuin kaksi napaa. Akussa kolme. Ja huonosti noin muuten löytyy yleensäkään sopivaa. Ehkä joku Kiinan ihmekin tosiaan toimisi, mutta sitähän minä juuri pähkäilen, että mikä olisi se järkevin. Eräänlaista iterointia ja riskien hallinnan tapaista. Njoo, en tiedä. Mutta on toki tasavirtaa helposti saatavilla autosta ja kotiinkin kaipaisi. Vielä kivempi, jos sähkö tulisi yhdellä johtimella tai vaikka ilmaa pitkin, ja ilman sähköiskun vaaraa. Sen verran historiaa tiedän, että tasavirralla lähdettiin yleisissä verkoissakin. Ja muuten; ensi viikolla alkaa parvekeremontti. Yhden sähkötekniikan kurssinkin käynyt, joten luotto kova, että saan vielä viimeistään pääsiäisen aikaan parvekkeen jälkiasennetun valaisimen ja pistorasian kylmäksi. Heh.
Itse en ole saanut mitään rikki, mutta kaikki ei vaan toimi kanttiaaltoinvertterillä. Esim Dewaltin laturi. Vaihdoin siniaaltovastaavaan, oli toki hintava, mutta noin fyysisestikin parempaa tekoa.
Juu, semmoistahan se aikanaan oli. Vaan eipä silti, kyllä tasavirtaa käytetään sähkönsiirrossa vieläkin. Esim. Suomen ja Ruotsin välillä kulkee kaksikin tasasähkö merikaapelia. Suomessa kaapeli alkaa Raumalta ja se laskee mereen Pyhärannan Rihtniemessä, josta kulkee Pohjanlahden pohjaa pitkin Ruotsiin, jossa se nousee maihin Dannebossa ja jatkuu sieltä Finnböleen. Idea siis on, että sähkön siirtoa varten tasasuunnataan vaihtovirta ja sitten siellä määränpäässä tehdään taas vaihtosuuntaus. Nykyaikainen tehoelektroniikka mahdollistaa tämmöisenkin. Kuormitetun suurjännitteisen ja suurivirtaisen tasavirtasyötön katkaisu on kyllä hieman ongelmallista. Tavanomaisten katkaisijoitten kärkien välille tulisi hirvittävä valokaari. Niinpä niille on rakennettu esim. sellaisia katkaisijoita joissa on räjähdyspanos (ihan totta). Eli, jos tulee tarve esim. turvallisuuden vuoksi saada nopeasti sähkö poikki em. tyyppisessä kaapelissa, niin sitten vain laukaistaan panokset ja sähkön syöttö katkeaa.