Tervehdys, tällainen kysymys, että aiheutuuko ongelmia jos vaan poistaa metallia siltä osalta bajonettia ympäröivästä kauluksesta, josta se ottaa kiinni AI-kynteen? mitään informaatiotahan ei välity ko objektiivista rungolle. terveisin JLi
Ei pitäisi. Jos se bajonetin reunus on ulkoneva, niin se kannattaa viilata pois koko matkalta. Rungosta riippuen opiska ei tahdo mennä kiinni, jos se reuna on ulompana kuin bajonetin pinta. (Siis taaksepäin, kameraan tuleva kosketuspinta.). Vanhoissa pre-Ai opiskoissa usein on.
Ja, välittyyhän se aukkotieto, jos siihen Ai-kynteen sopivan pykälän onnistuu viilaamaan. Tosin, paljoa etua siitä ei taida olla.
No noi edut on moninaisempi asia sentään. Millä rungoilla mitenkin ja paljonko on paljon ja silleen. (PC Nikkor -tapauksessa aukkotietoa ei välity koska aukkorengas on objektiivin nokalla eikä perässä.)
Kiitokset vastauksista. Shift-objektiivista, jossa preset himmennin kärsällä, tosiaan kysymys(jonka oisi voinut kysymystä aseteltessa ilmaista tarkemmin).
Reunan ottaminen kiinni rungon AI-luistin nappulaan saattaa myös vaikuttaa niin että objektiivi menee kiinni mutta painaa siten että luisti jää väärään asentoon ja siten mahdollisesti asettaa valotusmittarin toiminnan väärin himmennetyn aukon mittauksessa. Muutamissa filmirungoissa AI-nappulassa on nivel vapautusnappeineen ja sen voi siksi kääntää pois tieltä. Muut AI-kytkennän omaavat rungot taas vaihtelevat osan toteutuksen suhteen ja joskus kuulee väitettä ettei mitään ongelmaa olisikaan joillain digirungoilla, mutta siinä kannattaisi kyllä tarkkailla asiaa tarkemmin ensinmainitsemani AI-luistin vapaan liikkeen estävän hankauksen takia.
Nimenomaan. Joku vanha pre-ai aikakauden opiska voi olla sellainen, ettei mene ollenkaan runkoon kiinni, tai sitten tosiaan painaa jotain säätörengasta tai kynttä. Joissakin on aika pitkä se kaulus bajonettitason taakse, ja se voi estää kiinnityksen. Tossa on yksi viilaus, mutta kaikkiin runkoihin tuo ei menisi, reuna ulottuu aika kauas taakse.
Joo siis AI-muunnetuksi viilattu kyllä sopii kaikkiin eli vain siihen rungon AI-kytkennän nappulaan reuna ottaa jos ottaa. (Mutta siis PC-Nikkoristahan tietty kannattaa hioa ympäriinsä matalaksi niin on siistimpikin. Kaipa se takaosa irtoaisi melko helposti hiontaa varten? (Vai helpotaisiko bajonetin irrotus: Google-kuvahaun tulos kohteessa https://www.destoutz.ch/slides/lens_35mm_f2.8_902022_alt5.jpg 35mm f/3.5 PC-Nikkor
Minulla on semmoinen muistikuva, että sitä reunaa on joissakin pre-ai opiskoissa ohennettava kauttaaltaan, Ai-loven viilaus ei riitä. Kaikissa rungoissa bajonetti ei ole niin paljon koholla, että paksu reuna mahtuisi. (No, hämärä muisto jostain kauan sitten käytettyjen runkojen ajoilta.)
Hiukan hämärältä kuulostaa. Mutta en kaikkia runkoja ole ehkä niin tarkkaan katsonut. Kuvissa F100 ja F3 AI-optiikoilla. D810 näyttää vastaavalta. AI-objektiivin ulokkeet voisivat olla tuplasti korkeita ja edelleen ne mahtuisivat runkoihin.
lähti kävelemään tuo reunus(laiskana vaan sen rungon ai-vivun kohdalta, ei tullut kauneus taikka terveys, mutta ei ahdistele runkoa. jotenkin sohin liitteen kanssa...
Ihan siisti joten ei alenna vanhan hienokuntoisen esineen arvoakaan (vaan nostaa sitä - pl. erityiset keräilijät). Miten ja millä tuon teit?
puu- ja metallilattaviilalla nyhräämällä, objektiivi suojattuna ettei pääsisi purut tunkeutumaan mekaniikkaan. Purettuna ja koneellisesti ois helpompaa, mutta en lähtenyt murjomaan ruuvin kantoja
Tuo menisi porakoneella ja poratelineellä kans näppärästi. Terän paikalle vaikka dremelin 9901 terä. Sillä menee jopa rosteriin.
Sitä kysyisin, että minkälaiseen käyttöön tuota objektiiviä käytetään. Onko joku sellainen, mitä ei voi digiaikanakaan korvata.
arkkitehtuurikuvaukseen lähinnä... saadaan seinät pysymään pystysuuntaisina. Voihan perspektiiviä korjata kuvankäsittelyssäkin, mutta parempi saada asia kuntoon heti kuvatessa. Ei tarvitse arvailla miten rajaus toimii.