Sähköautojahan markkinoidaan innolla, mites se laulu nyt menikään... "rahavallan pillit on soimassa". Toki se sähkökin jollain energialla tehdään, sitähän ei juuri luonnosta löydy (no, ukkosella), mutta todellinen ongelma on se akkujen valmistus. Niitten materiaalien kaivostoiminta on todellinen ympäristöongelma, ihan jotain muuta kokoluokkaa kuin meidän Talvivaarat ja Orivedet. Lisäksi niiltä akuilta puuttuu kokonaan kierrätys, edes mitään suunnitelmia ei ole. Se kun sitten olisi aika kallista, ja JOS se kierrätys organisoitaisiin ja sisällytettäisiin sähköauton hintaan (vähän rengasmaksujen tapaan), nousisi se hinta niin paljon, ettei kauppa kävisi. Suuri puhallus...
Älypuhelimen akkuun tarvitaan noin 7 g litiumia, Teslan akkuihin 80 kg. Litiumkaivokset ovat varsinainen ympäristöongelma, mutta paskanko väliä sillä - nehän ovat Boliviassa ja Kiinassa
Puhumattakaan siitä, että täysin toimivia autoja ruvetaan paalaamaan, että saadaan tilaa pattteriautoille. Silloin astuu voimaan sähköauton muutenkin epäedulliselle "ympäristötaseelle" aivan uudet kulmakertoimet tässä katastrofissa. Tälläkin hetkellä arvioidaan, että tuo akkumetallien tiristäminen kivestä on niin energiaintensiivistä, että sähköauton on mahdoton saavuttaa pienen bensiinimoottorisen auton ympäristövaikutuksia elinkaarensa aikana ja isollekin dieselille kohtaanto on 200 000 km:n kohdalla. Sen jälkeen, kun toimivat autot paalataan, tase on tavoittamattomasti pakkasella. Tilanne heijastelee sulaa hulluutta.
Ei suinkaan, sähköautokauppiaitten näkökulmasta. (Eri asia sitten ne pöljäkkeet, jotka pelastavat maapalloa sähköautoilla... )
Kaikenlainen hupikäytössä oleva ympäristön tuhoava moottorien käyttö pitäisi maailmanlaajuisesti kieltää: moottoriurheilu, vesijetit, mopot, moottoripyörät. Jälkimmäisten käyttö olisi vain viranomaisen luvalla todelliseen tarpeeseen
Joo kyllä noista tulee jonkinlainen merkittäväkin osanen liikenteen öljynpolttoa, mutta turhaa on myös kaikessa muussa esim naamioituna 'välttämättömäksi' liikenteeksi. Päivittäinen kulutus on myös avainasemassa verraten satunnaiseen. Globaalisti ongelma lie siinä, että öljy pumpataan maasta ylös kokonaan eikä loppua näy. Jää sulaa pohjoisesta ja uusia kenttiä katsellaan sormet syyhyten.
Mitähän helvetin varten? Kenen intresseissä tällainen leikki on tai itse asiassa kenen intresseissä tämä ilmastohuijaus on? Onko tarkoitus palauttaa eurooppalaiset kivikauteen vai? Suomessa myydään 700 sähköautoa ja 120 000 polttomoottoriautoa. Vuoteen 2030 mennessä kaikki sähkölle? Entä mistä sitä sähköä saadaan lisää tuohon mennessä. Nykyaikaisen ydinvoimalan rakennusprojekti näyttäisi ottavan sen 20 vuotta, kun sen tilaa poliittisesti sopivasta maasta. Hehheh, taas viedään idiootteja kuin pässiä narusta - teuraalle. EDIT: Meni vuosimyyntimäärät skutsiin, mutta nyt korjattu.
Tuli vietettyä viikonloppu Tampereen tietämillä. Ajelin illalla sieltä stadiin. Moottoritie, joka on noin 170 km pitkä, oli melkein koko matkan vilkkaasti liikennöity. Välillä kaksi kaistaa käytössä. Haluaisinpa nähdä sen politikon, joka aloittaa räväkän ohjelman autoilun, siis polttomoottoriautoilun, kieltämiseksi Suomessa. Sähköautoista tuskin kannattaa edes keskustella maassa jossa on pitkät etäisyydet ja 30 asteen pakkaset.
On ihan tutkittua ja tuoretta tietoa, että ilmastonmuutoksen torjunta on kiva asia. Kunhan se ei vaikuta omaan elämään. Sähköautoilu ei tosiaan ole vastaus. Ja tämä ns. hiilijalanjälki(hypetys)-veivaus onkin jo sitten suurimpia vedätyksiä, joita maailmanhistoriassa on nähty. Tuolla jo Talvivaaraa nosteltiin esiin. Paikan nykyinen toiminta on kannattavaa, kiitos akkuteollisuuden. Eikä siihen olisi päästy ilman reittiä, joka on käyty. Onko siinä jotain pahaa, että ihminen on itsekäs?
Luitko linkittämäsi jutun? "Toimivaa kierrätysjärjestelmää ei kuitenkaan vielä ole olemassa isommille, noin 3 – 5 kg li-ion -teollisuusakuille."
Yksi asia, joka on myös jotenkin selvittämättä, on tuo akkujen kestävyys. Suomessahan autoilla ajellaan 15-20 vuotta ennen paalausta. Maailmalla taitaa kestävyys olla mitoitettu 4 vuodeksi, vientimalleihin ja kalliimpiin tavoite on 6 vuotta. Kännyköistä tiedämme, että Li-ion akku kestää 2-3 vuotta. Jos se nyt autossa kestäisi vaikkapa 5 vuotta, peräti, niin käyttöiän aikana tarvittaisiin 4 akkusatsia. Niitten hinta on varmaankin sitä luokkaa, että kovin vanhaan autoon ei kannata hankkia. Siten sähköautot varmaankin paalataan paljon nuorempina kuin nykyisin, ja muuten vielä käyttökuntoisina.
Toinen tai kolmas seikka lienee se, että pitäähän niitä sähköautoja lämmittää näillä keleillä. Webasto huutaa pakoputki punaisena kaiken aikaa. Ja, mitpäs se poltteleekaan? Vanhan mallin autossa lämpö tulee sivutuotteena "ilmaiseksi", sähköauto on tankattava siinä missä dieselikin, tosin vain sitä lämppäriä varten.
Niin.... Niitä patterivehkeitä nyt kuitenkin kaupataan nimenomaan ekologisina. Vanhan mallin autojen materiaalien kierrätys on Suomessa varsin hyvin hoidettu, mutta sähkövekottimien osalta ei edes suunnitteilla. Siinä on melkoinen ristiriita niihin ekologisuuspuheisiin.
Tällä hetkellä sähköä tuodaan kolmen ydinvoimalan verran. Jos autojakin ladattaisiin, tarvittaisiin vielä yksi lisää. Tuulisähköä tuotetaan 3% tarpeesta ja pakkasen kiristyessä lähestytään 0%:a tuota pikaa, kun pirtin savu nousuu pystysuoraan.