Jos 16-32Gb ei riitä niin voi alkaa etsiä pullonkauloja muualta. Mac koneet selviää puolella tuosta tehokkaamman muistin käsittelyn johdosta. 32Gt pc puolella en ole huomannut vielä minkäänlaista tökkimistä. Macissä 8-16Gt ero oli mitätön.
Kuvien editoinnissa voi hyödyntää myös näytönohjaimen tehoa. Mac koneilla OpenCl tuki käsittääkseni huono. Samoin Intelin grafiikkapiirillä. Läppärissä helpointa kasvattaa muistia.
Kerrotko lisää? Aina kun olen tiedustellut näytönohjaimen merkitystä, on neuvottu ettei se kuvankäsittelyssä ole kriittinen ja pelikoneet on asia erikseen.
Itse tykkään käyttää DarkTablea. Voit itse testata jos haluat. jos paljon kuvia niin nopeudesta iloa. ks darktable and OpenCL (updated) Tässä jotain nopeus tuloksia. GPU benchmarks in darktable Aika myllyjä tuossa testissä. Jos Core i7-6700 3.4GHz 4C/8T, 32GB RAM, NVMe SSD (hilbert) myllyllä kestää 29 s. ja näytönohjain apuna reilut 4 s. onhan tuossa iso ero. Käytetty 20 Mpx RAW kuva ei edes iso nykyaikana. Itse kun hommasin täyskennoisen kameran isommalla kennolla oli pakko alkaa päivittämään konetta kun Nikonin ja LR softat olivat hitaita. Tuosta jo vuosia, mutta jos kuvan tallennus kestää yli minuutin..niin tuhat lomakuvaa kestää melkoisen tovin..
Taitaa jo pääosin kaikki käyttää OpenCL:ää. Itse olen huomannut, että ainakin Adobella on pahoja ongelmia CPU- ja GPU-rajapinnoissa sekä LR että PS kanssa. Adobe: Adobe Lightroom GPU Troubleshooting and FAQ Äläkä kysy enempää ainakaan minulta. Osaaminen ja ymmärrys ei riitä.
Kiitos, mutta meni vaikeaksi. Ei riitä harrastus tietokoneeseen noin pitkälle. Eiks noi OpenCL;t ja muut hienoudet vois toimii itestään. Sama.
Luulisin. että OpenCL asennettu valmiiksi jos käyttöjärjestelmä asennettu koneeseen valmiiksi. Kortteja ja koneita paljon ja sitten niitä ajureita. MAC ei tue OpenCL. Mutuilua, mutta Adobe tekee ohjelmat myös Mac koneille ja tuohon rajapintaan ei ehkä panostettu tarpeeksi. Jos Adobella ongelmia se ei tarkoita etteikö muilla toimisi. Itse vaihdoin pois. Adoben hinnoittelu ja valta-asema on pitänyt kehitystä paikallaan. Muut tuotteet saavuttaneet etumatkaa ja menneet ohikin. Hyvän RAW-editorin saa ilman kk-maksua. Niitä monia nykyisin kun kilpailulle on tilaa.
Mulla on Win 7 Ultimate. Itse sen olen asentanut. Katoin Wikipediasta Open CL mutta sielläkin tuli vastaan ohjelmointikieltä. Onko tosta ohjelmasta jotain hyötyä ilman sen osaamista? OpenCL – Wikipedia OpenCL - The open standard for parallel programming of heterogeneous systems
Olen kayttänyt seuraavaa Open GL extensions viewer koneillani todetakseni mikä versio löytyy näytönohjaimen ajureissa ja piireissä: OpenGL Extensions Viewer | realtech VR Sitä ei tarvitse mitenkään ohjelmoida tai räätälöidä muuten kuin että huolehtii että näytönohjaimen ajuri on ajantasalla. Sitten on toinen asia jos kuvankäsittelyohjelma osaa hyödyntää sitä. Tällaisia ohjelmia ovat Adobe Photoshop, Lightroom, Phase One Capture One ja Serif Affinity Photo sekä rawLIB Fast Raw Viewer mainitaakseni joitakin. Yleensä vaatii kuitenkin että ohjelman asetuksissa ruksii Use GPU acceleration tms.
Mistä ton OpenCL:n oikein löytää asennettavaksi? Vai käykö sen asennus noin vain kuin normaalin kuluttajaohjelman? Onko se ilmainen? ed. Valitaanko prosessorin mukaan (näkyy tuolla for Intel) vai käyttiksen mukaan (windows): opencl download - Google-haku (Sorry nyt älyvapaat huolettomat kyselyt ilman omaa yritystä. Täytyy joskus koittaa tutkia noita jos ei rautalankaohjetta löydy.)
Open GL on käsittääkseni valmis näytönohjaimen piireiissä ja ajureissa valmiina. Ei muuta kun viimeisin sopiva näytönohjainajuri.
Olen ymmärtänyt että Open GL on minun käyttämissä kuvankäsittelyohjelmissa vaatimuksena ja jokin versionumero vähimmäisvaatimus. https://www.quora.com/What-are-the-differences-between-OpenCL-and-OpenGL Edit: kyllä se taitaa olla niin että näytönadapterin ajuri/asennettavat ohjelmat valmiiksi asentaa sekä OpenGL että OpenCL jos mahdollista. Jotkut ohjelmat käyttää GL ja toiset CL. Mutta ei pitäisi joutua asentamaan muuta kuin näytönohjaimen uusimman ajurin/ohjelmat.
OpenGL on rajapinta kun piirretään näytölle jotain. Pelit, Cad ym hyödyntävät. OpenCL on rajapinta kun lasketaan jotain rinnakkaisesti ja käytetään CPU:ta ja GPU:ta (näytönohjain) Näytönohjain on erikoistunut rinnakkaislaskentaan kun näytöllä paljon pisteitä ja usein sama lasku pitää tehdä joka pisteelle. RAW-kuvan editointi pystytään hajottamaan moneen erilaiseen rinnakkain tehtävään laskutoimitukseen ja pistetään työ GPU:lle jos saatavilla. Kun näytölle halutaan vaikka punainen pallo ja halutaan räjäyttää se ei kaikkea koodata itse. Käytetään rajapintaa - vaikka OpenGl ja kerrotaan mitä halutaan. Se tekee sitten työn. Laskennassa fraktaalit työläitä ja monet sopii OpenCl:llä koodattaviksi. Tuossa eka osuma googlella OpenCL fractal generation | Thomas Denney. Täsä toinen Parallel Mandelbrot in Julia, C++, and OpenCL
Itse vaihdoin juuri kuusi vuotta vanhaan pöytäkoneeseen uuden näytönohjaimen, kun tuntui, että Lightroom tahmasi. Tuntui auttavan. LR:n asetuksista vain täytyy käydä laittamassa päälle rautakiihdytys. Kannattaa huomioida, että se toimii vain Development-moodissa eikä siinäkään ihan kaikissa työkaluissa. Mutta nyt jäi tuo sekunnin parin viive pois, kun esim. zoomaan kuvan 100% kokoon. Uusi ohjain on Asus GTX 1050Ti ja muistia siinä on 4Gt. Muuten kone oli kuusi vuotta sitten hankittaessa kohtuullisen kova eli i7 3770K, 16Gt muistia, kolme SSD-levyä jne. Tuohon on nyt tulossa vielä pari muistikampaa lisää, joten saan sen 32Gt. Yllättävää kyllä, miten tuollainen itse kunnon komponenteista kasaama laite kestää ajan hammasta. Tuokin on ollut päällä käytännössä koko ajan yötä päivää. Riittävän kokoinen laadukas virtalähde on myös avainasemassa, kun noita kokoonpanoja miettii.
Itse en enää käyttäisi PC:tä kuvankäsittelyyn vaan ainoastaan Mac Mini. PC valitettavasti hukkaa todella paljon tehoa jonnekin ja ikääntyy todella nopeasti kun siihen 'asentuu' kaikenlaisia muistissa pyöriviä pikku apusyöppöjä. Mac toimii kaikenpuolin tehokkaammin, ongelma on lähinnä että joutuu pakosta päivittämään käyttöjärjestelmää jota itse pyrin välttämään.