Vanhan virtalähteen voinee mitä ilmeisimmin kuitenkin korjata, tai sitten sovittaa siihen jonkin yleiskäyttöön tarkoitetun kaupallisen virtalähteen.
JAS Tekniikassa aikanaan sanoivat, että ei voi korjata. Aivan eri virtalähteen modifioimiseen minun tietoni ja taitoni eivät riitä.
Ilmeisesti siellä JAS Tekniikassa se ”korjaaminen” on sitä, että vaihdetaan jokin kokonainen moduuli, vaikkapa se virtalähde uuteen ja jos valmistajalta ei enää uutta saa, niin sitten eivät voi korjata. Sama jos vie vaikkapa tietokoneen korjattavaksi, niin ainoa toimenpide mikä osataan tehdä, on koko emolevyn vaihto, vaikka todellinen vika olisi esim. yhdessä 20 eurosenttiä maksavassa transistorissa. Ihan sama systeemi on vaikkapa autojen sähkövikojen korjauksissa. Vikaa etsitään vaihtamalla jonkin yksittäisen moduulin tilalle uusi ja katsotaan, häipyikö vika. Jos häipyi, homma ok ja jos ei häipynyt, niin sitten vaihdetaan taas jokin toinen moduuli jne. Niiden moduulien sisäistä sielunelämää ei tietenkään tunneta.
Niinpä. Vanhanaikaisia kameroita ja optiikkoja olen aikana hivenen ronplannut, mutta skannerin virtalähteestä en ymmärrä yhtään mitään, enpä oikein muuta voi kuin uskoa mitä ammattilaiset sanovat.
Oliko se siellä nähtävänä, vai puhelintieto? Kaksi helppoa juttua tulee mieleen. Noissa voi olla pikku sulake kytkentälevyllä, ja se katkaisija on heikko kohta. Joku tuttu sanoikin, ettei käytä sitä katkaisijaa ollenkaan, vaan kiskoo töpselin seinästä. Muuten vieraan virtalähteen kytkentä voi olla aika hankalaa. Joku Nikonin skannerin virtalähde, jota katsoin, antoi kolmea jännitettä: +5V, -12.2V, ja +15.5V. Saattaa olla vaikea löytää just sellaista. Ei niitä hakkurivirtalähteitä korjata voi, integroituja piirejä kun ovat.
Kyllä se kävi siellä. Olen katsellut iipeitä josko siellä joku tarjoaisi siihen virtalähdettä ja joskus puolivakavissani tarkkaillut koko laitteen hintoja. Ovat vain käyettyinä varsin tyyriitä ja toisaalta minulla on nyt oikein hyvä moderni kinokoon skanneri (Pacific Imagen PrimeFilm XA) mutta harmittaa kun on sinällään hyvä laite tyhjän panttina. No jaa, se on tainnut vähän aikaa olla kylmässä varastossa, joten....
No jotakin yksittäistä integroitua piiriä ei varmaankaan voi korjata, mutta se voidaan vaihtaa uuteen. Jos ei täysin samanlaista löydy, se voidaan korvata jollakin toisella tyypillä. Joskus tuon korvaamisen seurauksena voidaan joutua vaihtamaan esim. joidenkin passiivisten komponenttien arvoja yms. eli jonkinlaista asiantuntemusta puuhassa tarvitaan, mutta ilmeisesti sellaista asiantuntemusta ei siellä JAS tekniikassa ole. Lisäksi, harvoinpa niistä hakkureista sen toimintaa ohjaava integroitu piiri hajoaa, vaan yleisimmin niistä hajoaa esim. suotokondensaattorit, tai muuntajallisissa hakkureissa sen muuntajan ensiökäämin läpi kulkevaa virtaa pätkivät transistorit Esim. tuollaisen +5V, -12.2V, ja +15.5V jännitteitä antavan teholähteen rakentaminen olisi jollekin elektroniikkaa vakavammin harrastaneelle aika lailla ”piece of cake” -juttu.
eiköhän niillä korjaamoilla ole testerit mitkä kytketään näihin laitteisiin mitä mainitsit, testeri käy läpi koko helan ja vika tarkentuu 99.9% sitten vaihdetaan se mitä on saatavilla, ei niihin varmaan varaosa luettelossa ole hajotettua kuvaa sisäelimistä saati että jotain nippeliä saa erikseen, osaava kyllä löytää jostain eletroniikka liikkeestä vastaavan osan ja homma hoituu, hoituuko?
Ei ole. Edes nykyajan auton vikaa ei pystytä paikallistamaan, saati sitten jonkin vitosen pikkuhärpäkkeen. Joku skannerin virtalähde maksaa varaosana 50 euroa, jos niitä on saatavana. Elektroniika-asentajan kolmen tunnin työ sellaisen korjaamiseksi maksaisi 250 euroa + alvit. Luulis, ettei kannata, vai kannattaako?
Eukon dieseli oikutteli, ja käytin sitä kolmella eri korjaamolla. Sähköisesti ohjattu dieselin ruiskutus... Vika voi olla säätimien antureissa, johtosarjoissa, suuttimissa, ruiskutuspumpussa tai polttoaineen syöttöjärjestelmässä. Mikään testeri ei kerro muuta kuin sen ilmoituksen, että ruiskutuspaineessa on havaittu vaihtelua. Korjaustapa on juuri tuo edellä kritisoitu: arvotaan osa, vaihdetaan se. Jos ei osunut, arvotaan toinen osa jne.
Meillä vuoti pissapojannestettä. Merkkihuollossa vaihtoivat tutkimatta jonkun pumpun, sieltähän se aina vuotaa. Paskat se sieltä vuotanut, looupulta löytyi takalasiin menevän johdon liitoskohdasta.
Se mikä milloinkin kannattaa, on kai tapauskohtaista. Käytännön esimerkki. Omasta edellisestä autostani hajosi ns. valomuisti, siis systeemi, joka sytyttää automaattisesti ajovalot kun auton moottori on käynnistynyt. Vian vuoksi vain toinen ajovalo syttyi. Ajelin sitten autolla ko. automerkin maahantuojan huoltoon kysymään korjaukselle kustannusarviota. Kerrottiin, että sähköinen ohjausyksikkö maksaa 550 euroa ja vaihtotyö satasen. Kyselin, että eikö tuota ohjausyksikköä voisi korjata, kun kyseessä on varmaan kuitenkin varsin yksinkertainen laite. Vastaus: ”Sitä ei voi korjata”. Yritin vielä kysellä, että miksi sitä ei muka voi korjata, mutta huoltohenkilö vain intti: ”No kun ei vaan voi”. Kyselin vielä, missä ko. ohjausyksikkö autossa sijaitsee. Huoltohenkilö kertoi sen sijaitsevan kuskin jalkatilassa verhoilun takana. Kiitin tiedosta ja ajelin kotiini. Kotiin päästyäni irrotin verhoilua kuljettajan jalkatilasta ja tosiaan, sieltä löytyi harmaa muovilaatikko. Laatikko oli asiallisesti liittimillä kiinni, eli irtosi ihan vaan vetämällä. Mitään kiinnitysruuveja ei muovikuoressa ollut, mutta kuori irtosi helposti ja ehjänä kun ruuvimeisselillä hieman kuoren reunasta väänsi. Sisältä laite tosiaan oli yksinkertainen, eli piirilevy jossa kolme relettä ja muutama transistori yms. pikkuosia. Laskeskelin, että paikallisesta komponenttikaupasta nuo osat olisi saanut alle kahdella kympillä. Vikaa ei tarvinnut pitkään etsiä, se oli ihan silmillä nähtävissä. Eli, yhden releen liitäntäjohtimen ympäriltä oli juotos murtunut. Ei muuta kuin juotin kuumaksi ja hieman tinaa murtumakohtaan. Sitten vaan purkki kasaan ja autoon kiinni, kokeilu ja – voilà – taas molemmat ajovalot syttyivät. Aikaa puuhassa kului noin 35 minuuttia, enkä edes pitänyt mitään kiirettä. Säästöä tuli siis 650 euroa, jos tuolle omalle työlle ei laske hintaa. Eli ainakin tässä tapauksessa korjaaminen kannatti ja olisi kyllä kannattanut huoltokorjaamossakin. Lähetin oheisen kuvan sähköpostilla juotoksen murtumasta mainitulle autokorjaamon huoltohenkilölle ja kerroin hänen olleen väärässä sen suhteen, että ohjausyksikköä ei muka voisi korjata. Eipä tyyppi vastannut…
Joskus jotain pientä ja nättiä tulee hankituksi edit, kuva otettu Samsung k-zoom luurilla mikä taitaa olla kohta viisivuotta vanha ja on osoittautunut parhaaksi hankinnaksi sinä aikana, sillä sitä on filmiä säästetty satoja metrejä
Parhaita sarjassaan kyllä. Mutta Japanissa kaikki on Exc++++? Merimiehen vanha? Toivottavasti on puhdas säteilystä jos oiskin tsunamivoimalan alueelta. Tai ettei ole 'hyvin hienoa pölyä' sisällä ihan haitaksi asti. (ed. 223309432871 josta kuvani näpistin - ei ole kuitenkaan Kimon ostama vaan myyty jo aiemmin) Sorry, mutta ootte te rohkeita täällä Japanista tilaamaan. nikkor 28 2.8 ais | eBay